1 צפייה בגלריה
בני גנץ, יצחק הרצוג ומיקי לוי בטקס האזכרה לחללי מלחמת לבנון השניה
בני גנץ, יצחק הרצוג ומיקי לוי בטקס האזכרה לחללי מלחמת לבנון השניה
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ והנשיא יצחק הרצוג
(צילום: יואב דודקביץ' )
התפיסה במשטר הדמוקרטי היא שהוד מעלתו הבוחר הוא זה שמכריע את גורלם של פוליטיקאים לשבט או לחסד. ברצותו ירום אותם וברצותו ישפיל. זוהי גם הדרישה שמופנית לבוחרים בישראל במערכת הבחירות הנוכחית ובארבע שקדמו לה ב-3.5 השנים האחרונות - להפסיק את הטרלול. זה עלה עד כה 15 מיליארד שקל, המערכת השלטונית מתנהלת בשיתוק ללא יכולת של תכנון לטווח ארוך ודימוייה של הדמוקרטיה הישראלית נשחק עד דק. מה, הישראלי החכם לא מבין את הדבר הזה?
האמת היא שגם אם הוא מבין, אין לו השפעה של ממש. הצלחנו להמציא שיטת בחירות שבה גם מפלגה קטנה יכולה לשתק את המדינה משום שהיא מביאה את הקולות המכריעים להקמת קואליציה וממשלה. אז מה עושים עד שיגיע המשיח, כלומר עד שתשונה שיטת הבחירות, אם לא תהיה הכרעה גם הפעם? הרי לפי סקרי סוף השבוע אנו צפויים שוב לתיקו בין המחנות. האם נמשיך ללכת לסבבי בחירות בלתי פוסקים שיעמיקו את הבור התקציבי ויפגעו אנושות באמון הציבור במנהיגיו?
ייתכן שנצטרך להיעזר הפעם במבוגר האחראי היחידי במדינת ישראל, הנשיא יצחק הרצוג. תפקידו הרשמי של הנשיא הוא לכאורה רק לקבל את נציגי המפלגות לאחר הבחירות ולהטיל את הקמת הממשלה על מי שתמכו בו 61 ח"כים או יותר. עם זאת, בג"ץ קבע בעבר ש"הנשיא מסמל את המדינה, ואת ערכיה המוסריים והדמוקרטיים... הוא מייצג במעמדו את הממלכתיות, ואת הקווים המאחדים והקושרים בין פלגיה השונים של החברה הישראלית".
הפסיקה הזו יכולה להסביר את דבריו של הרצוג בשיחות פנימיות עם חברי כנסת, לפי דיווחים בתקשורת בספטמבר השנה, שלפיהם הוא מתכוון לפעול להקמת ממשלת אחדות לאחר הבחירות. הרי זהו לכאורה הזמן הראוי ביותר לפיוס ואחווה לאחר שלוש שנים של כאוס פוליטי, טרור מתגבר, מצב כלכלי בעייתי ושסעים בחברה הישראלית.
האם הרצוג הוא האיש המתאים למהלך הזה? נכון, מדובר במי שהיה ראש מפלגת העבודה בבחירות 2015 וזכה לנחת זרועו של בנימין נתניהו עם הסיסמה: "הבחירה היא ממשלת שמאל קיצוני בראשות בוז'י הרצוג, לבין ממשלה לאומית בראשות נתניהו". אלא שלאחר מכן הגיעה ההפתעה: הליכוד תמך במפתיע בהרצוג לתפקיד הנשיא (מכיוון שנתניהו לא ידוע כמי שמחלק מתנות חינם, היו שהסבירו זאת בסמכות החנינה שיש לנשיא שאולי תידרש לו בעתיד).
בנוסף, בשיא הפרסומים על פריצת המשטרה לניידים של אזרחים התכנסה סיעת הליכוד בכנסת לישיבה, ובמהלכה העלה ח"כ יריב לוין רעיון מפתיע: "יש היום במדינת ישראל אדם אחד שמקובל על כל חלקי העם - כבוד נשיא המדינה יצחק הרצוג... בואו נפנה כאיש אחד לנשיא המדינה ונציע שהוא, יחד עם נציג מוסכם של סיעות הקואליציה ונציג מוסכם של סיעות האופוזיציה, ימנו את הוועדה שתחקור את השימוש בתוכנות הריגול".

אם נתניהו לא ישיג את הרוב הדרוש להקמת ממשלה, הוא יהיה זקוק להרצוג באופן נואש. הרי את תרגיל "האחדות הלאומית שעם ישראל כה זקוק לה", הוא עשה לאחר בחירות מרץ 2020 והונה את שותפו בני גנץ לגבי הסכם הרוטציה ביניהם. עכשיו, מי יקנה ממנו מכונית יד שנייה, בעיקר שמדובר באותו לקוח?
האם במקרה שיישמר התיקו שמנבאים הסקרים ינסה הנשיא לשכנע את "המחנה הממלכתי" להצטרף לממשלה בראשות נתניהו? הרצוג הוא פוליטיקאי מנוסה שמכיר היטב את כל מילות הקוד הפטריוטיות של טובת האומה, והן בוודאי הולמות את השעה הקשה הזו. האם הוא באמת מאמין ש"טובת האומה" מצדיקה כהונה של ראש ממשלה עם כתבי אישום? יש להניח שהרצוג יחשוב על המורשת שלו כנשיא ויפסול את המסלול הזה על הסף.
ד"ר ברוך לשםד"ר ברוך לשם
האפשרות השנייה במקרה של תיקו היא של רוטציה בראשות הממשלה, כאשר גנץ הוא הראשון בכהונה בתפקיד. גם כאן נותרה הדילמה של כהונת נאשם בתפקיד, אם כי בהשהיה של שנתיים שיכולה אולי להקל על תהליך העיכול. הרצוג יעלה כמובן את החשש מהאפשרות של הליכה למערכת בחירות שישית ואולי גם שביעית ושמינית. לא בטוח שגנץ וגדעון סער ישמחו לקראת האפשרות הזו לנוכח העובדה שיאיר לפיד ימשיך לכהן כראש ממשלת מעבר.
לכן, הרצוג יוכל לפעול לקיים טקס התרת נדרים של מי שהבטיחו שלא ישבו עם נתניהו, וכולם יצאו מרוצים יחסית: גנץ וסער ימשיכו להחזיק בעמדות הכוח שלהם, נתניהו יישאר על הגלגל הפוליטי ולפיד ימשיך לגדול באופוזיציה כמנהיג העתידי היחיד של מחנה המרכז-שמאל.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il