3 צפייה בגלריה
נתניהו וטראמפ
נתניהו וטראמפ
נתניהו וטראמפ
(צילום: AFP)
התגובה הפושרת נחשפת: נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ כמעט חזר בו מהחלטתו להעביר את שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים, לאחר שיחה מתוחה עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו - שבה לכאורה נתניהו לא היה נלהב במיוחד מהצעד של טראמפ. כך כתב בספרו ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של טראמפ.
בספרו “Breaking History: A White House Memoir”, שאמור להתפרסם ב-24 באוגוסט והודלף השבוע על ידי איש משרד החוץ האמריקני שמוצב בסעודיה, שחזר קושנר את שיחת הטלפון בין טראמפ לנתניהו ב-5 בדצמבר 2017, יממה "לפני הכרזת ירושלים" של הנשיא האמריקני.

קושנר אמר כי התגובה הפושרת של נתניהו אכזבה את טראמפ, שלא נכנע ללחץ שהפעיל הצוות לביטחון לאומי שלו - כולל מזכיר המדינה רקס טילרסון ושר ההגנה ג'יימס מאתיס - וצידד בעמדת קושנר ושגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, שתמכו בהעברת השגרירות.
"אם תבחר לעשות זאת, אתמוך בך", נזכר קושנר בדברי נתניהו לטראמפ. טראמפ, שסבר כי נתניהו לא הבין לחלוטין את ההשלכות, חזר על דבריו ואמר כי יכיר בירושלים כבירת ישראל ויעביר אליה את השגרירות. "פעם נוספת, ביבי הגיב באופן פחות נלהב מהצפוי", נכתב בספר.
3 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו לצד ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ בטקס חנוכת השגרירות בירושלים
בנימין ושרה נתניהו לצד ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ בטקס חנוכת השגרירות בירושלים
בנימין ושרה נתניהו לצד ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ, בטקס חנוכת השגרירות בירושלים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לאחר שהשיחה נמשכה, טראמפ - כך לפחות לפי קושנר - החל לפקפק בהחלטתו. "הוא תהה בקול למה הוא לוקח סיכון כזה אם ראש ממשלת ישראל לא חושב שזה חשוב", כתב קושנר. "קולו של טראמפ הפך קשה יותר והוא אמר: 'ביבי, אני חושב שאתה הוא הבעיה'". נתניהו, לפי הספר, הגיב באומרו שהוא חלק מהפתרון. "אפשר היה לראות שטראמפ מתוסכל", כתב קושנר. יום לאחר מכן טראמפ פרסם את החלטתו, וסירב לענות לשיחות טלפון ממנהיגים ערבים שזעמו על המהלך.
מטעמו של נתניהו נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, נתניהו, שביקש מהנשיא טראמפ להעביר את השגרירות כמה פעמים, הביע הערכה גדולה להחלטה זו. הנשיא טראמפ אמר לראש הממשלה נתניהו לפני קבלת ההחלטה: 'יש אצלי אנשים שאומרים שהצעד הזה מסוכן לארה"ב, מה אתה חושב?'. נתניהו השיב לנשיא שאינו רואה סכנה ממשית ושאין שום סיבה שלא לבצע את העברת השגרירות. ספק שאם ראש הממשלה נתניהו היה משיב לנשיא אחרת העברת השגרירות הייתה מתבצעת".
בעיתון "פורוורד" נכתב כי קושנר גם נזכר בפעם אחרת שבה נשיא ארצות הברית לשעבר כעס על נתניהו. זה היה בעקבות ארוחה בלתי-נגמרת, ביום הראשון לביקורו בישראל, במאי 2017. "הוא השאיר אותי לידו במשך שלוש שעות ודיבר בלי הפסקה", אמר לקושנר. "זה היה נהדר, אבל כל פעם שחשבתי שהארוחה תיגמר, הגיעה עוד מנה".
3 צפייה בגלריה
התפריט של ארוחת הערב עם נשיא ארה"ב טראמפ
התפריט של ארוחת הערב עם נשיא ארה"ב טראמפ
התפריט של ארוחת הערב שהוגשה לטראמפ ב-2017
חתנו של טראמפ כתב בבדיחות בספרו כי התייחס לכך ככישלון של המודיעין הישראלי: "ביבי היה צריך להכיר טוב יותר את הקהל שלו. הוא היה זוכה לאהדה של טראמפ אם הוא פשוט היה מגיש לו המבורגר ומאפשר לו ללכת למלון לנוח".
זהו התפריט שהוגש אז לארוחת הערב על ידי השף שגב משה: קוקטייל: אבטיח ישראלי ופרחי היביסקוס, הוגש בכוס קרח עם לואיזה טרייה וליים. מנת פתיחה: טעימות המבורגר בביס אחד לצד צ'יפס, אורז וקייל. הוגש לצד קטשופ סלק ואיולי חרדל עם עלה תרד וצנונית. מנה ראשונה: פילה סלמון מקורמל במיסו מעודן צלוי היטב. הוגש לצד סלט נבטים. מנת ביניים: גרניטה תפוחי עץ, קצפת מנדרינה, שמן זית וטעמים מקפיצים.
מנה עיקרית: בחירה בין שתי מנות - פילה בקר ברוטב ברביקיו, כבד אווז עם קארי אדום. הוגש לצד קרם תפוחי אדמה, תרד מוקפץ וצמחי תבלין או פילה דג-ים ואספרגוס ירוק. הוגש עם מרק תירס, צ'ילי אדום מירין וקוקוס. לקינוח הוגשו עוגת שוקולד לוהטת עם קראנץ' של קוקוס וזהב; מלבי ישראלי עם פירות יער וקוקוס פריך; מרנג בטעמים, חוטים של שוקולד מריר ורטבים; פרליני שוקולד קפה וחלבה; ופאי תפוחים סגולים עם קראנץ' קינמון.