1 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי, יואב דודקביץ')
מרוץ נגד הזמן על מנת לגשר על המחלוקות: אם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אכן מבקשים לסיים את המשפט בהסדר טיעון נתונים להם שבועיים בלבד לעשות זאת לפני סיום תפקידו של מנדלבליט ב-1 בפברואר. הפערים עדיין קיימים, ובכל מקרה מעריכים היום (א') במערכת המשפט כי אם תיחתם עסקה היא תאותגר בבג"ץ - וייתכן שתוגש עתירה עוד לפני החתימה.
עקב העובדה שיש לפתוח במשא ומתן רשמי ולא בשיחות גישוש, אמור היועץ המשפטי לממשלה להעביר את ההסכמות המסתמנות לצוות המורחב של הפרקליטות העוסק בתיקי נתניהו - כ-20 איש שרובם היו גם שותפים לקבלת ההחלטות מלכתחילה. כל סעיף וסעיף בהסכם ילובן עד תומו, הן מתוך עמידה על עקרונות והן לצורך "הלבשתו" בתוכן משפטי מוקפד.

הצורך בכך כפול: גם כדי שכתב האישום המתוקן שיוגש נגד נתניהו יהלום את העבירות המופחתות ו"יספר סיפור" מחודש, ולא פחות חשוב מכך - אין ספק שיוגשו עתירות לבג"ץ נגד הסדר הטיעון ועל הפרקליטות יוטל להגן עליו בבית המשפט העליון.
מנדלבליט הגדיר כמה תנאי סף לצורך ניהול המשא ומתן. הראשון - הרשעת נתניהו בעבירות של שחיתות שלטונית. במילים אחרות – עבירת השוחד בתיק 4000 תרד ובמקומה יודה נתניהו בשתי עבירות שחיתות: מרמה והפרת אמונים בתיק 4000 (תיק בזק-וואלה) ובתיק 1000 (תיק המתנות). הפרקליטות תוותר על העמדתו של נתניהו לדין בתיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס).
התנאי השני הוא עונש מאסר, ומקובל על מנדלבליט שעונש זה ירוצה בדרך של עבודות שירות. על שני תנאים אלו יש הסכמות למעשה בין התביעה לבין סנגוריו של נתניהו.

בנוגע לתנאי השלישי אין הסכמות. הפרקליטות תבקש מבית המשפט לקבוע כי דבק במעשיו של נתניהו קלון ועל כן הוא פסול מכהונה ציבורית לשבע שנים, כפי שמחייב החוק. אין כל אפשרות לקבוע הסדר מופחת של שנות הקלון.
סנגוריו של נתניהו הציעו מנגד הסדר טיעון שבו לא תעוגן הסכמה בשאלת הקלון, והיא תיוותר להכרעת בית המשפט. לחלופין הם מבקשים שאם הפרקליטות תעמוד על דרישת הקלון יוכל נתניהו לטעון בבית המשפט שהוא מתנגד לכך.
בנוגע לכך הייתה הערכה שבנושא זה ייתכן ש"הפרקליטות תרד מהעץ", שכן בקרבה רבים המשוכנעים שבית המשפט יטיל על נתניהו קלון. אבל בשיחות סגורות הבהיר היום מנדלבליט כי לא יסכים ששאלת הקלון תישאר פתוחה וידרוש לטעון כי יש להטיל על נתניהו קלון.
בהקשר זה היועץ המשפטי לממשלה גם מתנגד להסדר שבו נתניהו יחתום על ההסכם תוך שהוא מתפטר מיד מהכנסת וכבר לא ייחשב ל"איש ציבור". במקרה זה יתייתר הדיון בשאלת הקלון עד שנתניהו יבקש לחזור ולהתמודד. מנדלבליט, כאמור, מתנגד לכך. בכל מקרה, נתניהו כלל לא הודיע בינתיים רשמית שהסכים להיכנס למשא ומתן לעסקת טיעון.
מחלוקת נוספת עשויה להגיע גם מנוסח כתב האישום המתוקן. הפרקליטות תבקש לשמור על נרטיב מחמיר שיפגין את הסלידה של הציבור ממעשיו של ראש הממשלה לשעבר ואילו נתניהו ירצה נרטיב מקל.