3 צפייה בגלריה
אהרן ברק ובנימין נתניהו
אהרן ברק ובנימין נתניהו
היכרות רבת שנים - והערכה הדדית. אהרן ברק ובנימין נתניהו
(צילום: מוטי קמחי, הדר יואביאן)
התגייסותו של אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר, לטובת הסדר טיעון עבור בנימין נתניהו, הפתיעה רבים. אחרי הכול, מה ליו"ר האופוזיציה, שמאז החקירות נגדו בשנים האחרונות הרבה לתקוף בחריפות את מערכת אכיפת החוק ומקורביו ניסו לפגוע בה גם דרך חקיקה, לבין נשיא העליון שעל אף פרישתו לפני שנים רבות נחשב נתפס כ"סדין אדום" אצל חלקים גדולים בימין?
"כשקיבלתי פנייה אישית מנתניהו, לא יכולתי להישאר אדיש", אמר ברק בשיחה עם ynet והסביר כי עסקת הטיעון - הכוללת קלון - היא אינטרס ציבורי שגובר על המשך ניהול המשפט. "צריך להפסיק את הקרע בעם. נתניהו היה מגדולי המגינים על מערכת המשפט", אמר. ברק הבהיר כי בחודשים האחרונים קיבל פניות רבות מבכירים בליכוד שביקשו ממנו ליזום שיחה עם מנדלבליט. "שאלתי אותם אם נתניהו שלח אותם, והם השיבו בשלילה. עד שבאחרונה קיבלתי פנייה אישית מנתניהו והחלטתי לא להישאר אדיש. אני מקווה שתחול עתה תפנית בנושא".
הבוקר, ולאחר שדבריו הובילו לביקורת ציבורית עזה על כך שהתעלם מהתקפותיו הקשות של נתניהו על שלטון החוק מאז הוגש כתב האישום נגדו, ברק כבר נשמע אחרת. הוא אמר ל-ynet כי "מהרגע שהוגש נגד נתניהו כתב אישום, כל פעולותיו פגעו במערכת תוך האשמה שהיא מעלילה עליו".

ההיכרות רבת השנים של נתניהו וברק כוללת גם הערכה הדדית, ונתניהו נהג להתייעץ מעת לעת עם נשיא העליון לשעבר בסוגיות הקשורות לחקיקה. ב-2018 למשל, ביקש נתניהו לשמוע את עמדתו של השופט הבכיר בדימוס בעניין פסקת ההתגברות שחברי ממשלתו רצו להעביר כדי לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבית המשפט.
ערב ההצבעה על פסקת ההתגברות בוועדת השרים לענייני חקיקה, נתניהו הטיל וטו על ההצעה של שרי המשפטים והחינוך דאז איילת שקד ונפתלי בנט. הסיבה: ברק הגיע לפגישה עם נתניהו בביתו - ושכנע אותו שלא להעלות את ההצעה. ראש הממשלה לשעבר הורה למזכיר הממשלה לבלום את יוזמת השרים מהבית היהודי - ושקד ובנט העלו אותה בישיבת ראשי הקואליציה ולאחר מכן בוועדת השרים. נתניהו הודיע לשקד ולבנט כי הוא מבקש "ללמוד את ההצעה".
גורמים בקואליציה העריכו אז כי בשל הסתבכויותיו של נתניהו בחקירות, הוא העדיף שלא להגיע לעימות חזיתי עם בג"ץ, שכן הוא מודע להתנגדות הנחרצת של שופטי העליון, נשיאיו, וכן של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לכל פגיעה בחוקי היסוד ולחקיקה חד צדדית של ההצעה.
3 צפייה בגלריה
נתניהו ואהרן ברק בטקס לציון 50 שנה להקמת בית המשפט העליון
נתניהו ואהרן ברק בטקס לציון 50 שנה להקמת בית המשפט העליון
"אני מכיר את עמדותיו, הוא אמר שלא ייתן לפגוע במערכת המשפט". ברק על נתניהו
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
זוהי לא הפעם הראשונה שברק מתייצב לצדו של נתניהו. בשנת 1995 פסק שופט העליון לטובתו כשחשף מסמך ביטחוני מסווג על בימת הכנסת בתור יו"ר אופוזיציה במהלך הצעת אי-אמון בממשלה. חבר הכנסת רן כהן עתר יחד עם אדם נוסף נגד היועמ"ש דאז מיכאל בן יאיר בדרישה להעמיד את נתניהו לדין - וברק דן בעתירה יחד עם השופטים יצחק זמיר ותיאודור אור. מי שייצג את המדינה ואת עמדתו של היועמ"ש היה הפרקליט הצעיר שי ניצן.
נתניהו פתח את נאומו בכנסת בעניין המשא ומתן עם סוריה, וטען שהממשלה מתכוונת לסגת מרמת הגולן. הוא טען שבידו מסמכים עם הנחיות שניתנו לרמטכ"ל לפני המראתו לוושינגטון, ובהם הוכחה לנסיגה משלושה עקרונות ביטחוניים: אי-שוויוניות בעומק הפירוז בשטחי סוריה וישראל, איוש החרמון על-ידי חיילי צה"ל ואי-הכנסת כוחות זרים לרמת הגולן.
שר החוץ באותה תקופה, שמעון פרס, הכחיש את הדברים וטען כי המסמך הזה "בלוף", כלשונו. בתגובה עלה נתניהו שוב וציטט סעיפים מהמסמך. כהן טען בעתירה שנתניהו עבר על החוק, וחשף תוכן ממסמך סודי. הוא דרש מהיועמ"ש להגיש בקשה להסרת חסינותו כדי שיעמוד לדין בגין עבירה פלילית, אבל היועץ המשפטי חשב שנתניהו זכאי לחסינות עניינית - ולפיכך אין מקום לחקירה.
בג"ץ התכנס להכריע, וברק הסכים עם היועמ"ש. "ח"כ נתניהו פעל במילוי תפקידו ולמען מילוי תפקידו, שעה שנאם מעל בימת הכנסת", אמר ברק. "העבירה של גילוי סודות רשמיים נעברה על ידו, על פי הנחתנו, כחלק אינטגרלי מהפעילות הלגיטימית של נאום מעל דוכן הכנסת וכעניין נגרר או משני לה. אין זו עבירה שבוצעה לשמה. ח"כ נתניהו לא ניצל את מעמדו כחבר כנסת כדי לגלות סודות צבאיים, וביצע את תפקידו כחבר כנסת, וכחלק מהותי ממנו, בשעת נאומו, עבר את העבירה המיוחסת לו".
3 צפייה בגלריה
נתניהו ואהרן ברק בלשכת נשיא העליון
נתניהו ואהרן ברק בלשכת נשיא העליון
יו"ר האופוזיציה ואהרן ברק בלשכתו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ברק ציין כי "ח"כ נתניהו לא תכנן מראש את הקראת המסמך ונגרר לכך בעקבות דברי תשובתו של שר החוץ. הייתה זו תגובה ספונטנית לטענה שהועלתה לפיה המסמך לא קיים והוא אינו אלא 'בלוף'. זוהי אותה גלישה מהמותר לאסור, המאפיינת סיכון כרוך וטבעי לתפקידו של חבר הכנסת, ההנחה ממנה יצאתי היתה כי המעשה הוא עבירה פלילית. השאלה היחידה בה דנתי, היא זו הנוגעת להיקף החסינות העניינית".
בריאיון שהעניק ב-2019 בתוכנית "המקור" סיפר ברק כי "לאורך כל השנים שמרתי על קשר עם ראש הממשלה. אני מכיר את העמדות של נתניהו והוא חזר ואמר בכל הזדמנות שהוא לא ייתן לפגוע במערכת המשפט". גם בריאיון שהעניק ברק ל"ידיעות אחרונות" שיבח הנשיא לשעבר את רגישותו הרבה של נתניהו לעצמאות שלטון החוק, והביע בטחון שיעשה הכל לשמר את יוקרתו.
אלא שבריאיון הטלוויזיוני הביע ברק גם חשש שעל רקע ניסיונות חקיקה שהיו אמורים להצר את כוחו של בית המשפט מול הכנסת, ועל רקע התנהלות נתניהו בהקשר לחקירותיו, הוא לא ימנע פגיעה במערכת המשפט. "מי שמנע עד היום שינויים דרסטיים זה היה ראש הממשלה. האמנתי שלא ייתן את ידו באמונה הזו, ויש לי ספק. הרווחתי את הזכות להיות מודאג".
פורסם לראשונה: 09:23, 16.01.22