החייל הרוסי הראשון שעומד למשפט באוקראינה מתחילת המלחמה הודה היום (רביעי) ברצח של אזרח בן 62. הרשעה של החייל הרוסי, ודים שישימארין בן ה-21, עשויה לשלוח אותו למאסר עולם באוקראינה. בדיון בבית המשפט המחוזי בקייב שאל שישימארין אם הוא מודה בסעיפי כתב האישום נגדו - שכוללים פשעי מלחמה ורצח בכוונה תחילה. "כן", השיב החייל, שישב בתא זכוכית.
באוקראינה וברוסיה עוקבים בעניין רב אחרי משפטו של שישימארין, מכיוון שהוא האדם הראשון שנאשם בפשעי מלחמה מתחילת הפלישה הרוסית. משפטו של החייל הרוסי החל ביום שישי, אז התייצב לראשונה בבית המשפט. היום החל שלב הדיונים. שישימארין, תושב מחוז אירקוטסק בסיביר, שירת כמפקד טנק ונלכד על-ידי צבא אוקראינה. הרצח שבו הודה היה ב-28 בפברואר, ארבעה ימים אחרי הפלישה לאוקראינה, ביישוב במחוז סומי שבצפון-מזרח המדינה.
6 צפייה בגלריה
חייל רוסי ודים שישימארין משפט ב קייב אוקראינה
חייל רוסי ודים שישימארין משפט ב קייב אוקראינה
החייל הרוסי בבית המשפט המחוזי בקייב
(צילום: AP)
שישימארין היה חלק מקבוצת חיילים רוסים שנמלטו מהכוחות האוקראיניים במחוז סומי ב-28 בפברואר. הם ברחו מהכוחות האוקראיניים במכונית גנובה: הם פתחו באש על המכונית, וגנבו אותה מבעליה. לאחר מכן נסעו לכפר צ'ופהיבקה, 320 ק"מ מזרחית לקייב.
בדרך לכפר, כך לפי התובעת הכללית של אוקראינה אירינה ונדיקטובה, החיילים הרוסים הבחינו בגבר בן 62 שרוכב על אופניים על המדרכה ומדבר בטלפון. אחד החיילים הורה לשישימארין להרוג את האזרח, כדי שלא ילשין עליהם לרשויות. התובעת לא ציינה מי מהחיילים נתן את ההוראה. התובעת אמרה שאחרי שקיבל את ההוראה שישימארין השתמש ברובה הקלצ'ניקוב שלו, פתח באש מחלון המכונית וירה בראשו של רוכב האופניים. בן ה-62 מת במקום, מטרים ספורים מביתו.
6 צפייה בגלריה
חייל רוסי ודים שישימארין משפט ב קייב אוקראינה
חייל רוסי ודים שישימארין משפט ב קייב אוקראינה
הנאשם בתא הזכוכית. "יריתי עליו כדור אחד. הוא נפל, והמשכנו הלאה"
(צילום: AP)
שירות הביטחון של אוקראינה, ה-SBU, פרסם ב-4 במאי סרטון קצר של שישימארין מתוודה לעיני מצלמות על הירי. ה-SBU תיאר את הסרטון כ"אחד הווידויים הראשונים של הפולשים". בסרטון אומר החייל הרוסי: "קיבלתי הוראה לירות. יריתי עליו כדור אחד. הוא נפל, והמשכנו הלאה".
התובעת הכללית ציינה שלשכתה מנסחת כתבי אישום של 41 חיילים רוסים שנאשמים בפשעי מלחמה. הם נאשמים בהפצצת אזורי מגורים, ברצח אזרחים, באונס וביזה. לא ברור כמה מאותם חיילים נמצאים בידי האוקראינים, וכמה יישפטו בהיעדרם. בנוסף למשפטים שנערכים באוקראינה, החוקרים אוספים ראיות על חשד לפשעי מלחמה שאותן יעבירו לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.
6 צפייה בגלריה
משוריין הרוס בעיירה טרוסטיאנץ באזור סומי אחרי שחרורה מידי כוחות רוסיה צולם ב-29 במרץ
משוריין הרוס בעיירה טרוסטיאנץ באזור סומי אחרי שחרורה מידי כוחות רוסיה צולם ב-29 במרץ
משוריין הרוס בעיירה טרוסטיאנץ במחוז סומי אחרי שחרורה מידי הצבא הרוסי
(צילום: רויטרס)
לשכת התובעת מסרה שהיא בוחנת יותר מ-10,700 מקרים החשודים כפשעי מלחמה שבהם מעורבים יותר מ-600 חשודים – בהם חיילים וגורמי ממשל רוסים. בסיוע מומחים זרים התובעים חוקרים טענות שהרוסים עברו על דיני המלחמה הבינלאומיים ורצחו אזרחים, התעללו בהם ועינו אותם.
רוסיה, מנגד, מתכוננת גם היא לנהל משפטים נגד חיילים אוקראינים ולהאשים אותם בפשעי מלחמה. רוסיה מכחישה שכוחותיה תוקפים אזרחים או מעורבים בפשעי מלחמה. היא טענה שמדובר בהאשמות שקריות של אוקראינה, שנועדו להכפיש את הצבא הרוסי.