3 צפייה בגלריה
לוחמי יחידת יג"ל
לוחמי יחידת יג"ל
לוחמי יחידת יג"ל
(צילום: גיל נחושתן)
ארבעת בני משפחת הייב – מואמן (20), יזיד (25), מאלק (35) ונימר (41) – מהכפר טובא זנגריה שבגליל העליון, היו מוכרים למשטרה בעיקר מתחום הפריצות ועבירות הרכוש, אך כשנתפסו בשבוע שעבר, אחרי שהבריחו מגבול לבנון 20 אקדחים, היה ברור שגם הפכו לחלק מעברייני ישראל שמבצעים הסבה, או לפחות פוזלים להכנסה רווחית יותר - הברחת אמצעי לחימה.
יותר מ-450 אמצעי לחימה, בהם מאות נשקים ורימונים, נתפסו בהברחות שסוכלו מהגבולות עם סוריה, לבנון וירדן. מדובר בכמות שהיא יותר מפי שלושה מכמות אמצעי הנשק שנתפסה בגבולות בשנת 2021 כולה. לעומת זאת, במארבי לוחמי היחידה נתפסו השנה 80 קילוגרמים של חשיש לעומת 92 קילוגרמים אשתקד.
3 צפייה בגלריה
הנשקים שנתפסו בנסיון ההברחה
הנשקים שנתפסו בנסיון ההברחה
"פוטנציאל רווח גדול ומשמעותי". נשקים שנתפסו בניסיון הברחה מלבנון, בשבוע שעבר
(צילום: דוברות המשטרה )
"אנחנו תופסים היום יותר נשק מאשר סמים", הסביר רב פקד אושרי אמור, מפקד יגל צפון. "אנחנו רואים כיצד צירי ההברחות שמוכרים לנו שנים כצירים ייעודיים להברחת סמים, משמשים למעבר אמל"ח. פוטנציאל הרווח בתחום האמל"ח הוא גדול ומשמעותי. אפשר לקנות אקדח ב-3,000 שקלים בלבנון או בסוריה, ולמכור אותו בישראל או בשטחים ב-35 אלף שקלים ויותר. זה רווח עצום. על 30 אקדחים זה רווח של כמעט מיליון שקלים".
למרות מאמצי המשטרה להילחם בתופעת אחזקת הנשק הבלתי חוקי, נדמה שהמאבק הוא כמעט חסר סיכוי. מתחילת השנה הצליחו, בכלל מחוזות המשטרה בארץ, לתפוס יותר מ-3,500 כלי נשק, וזהו רק פרומיל מהארסנל שמוסלק בחצרות בתים, בעליות גג ומתחת לאדמה.
3 צפייה בגלריה
גדודי בלאטה
גדודי בלאטה
"איו"ש מתמלא בנשק". חמושים במחנה הפליטים בלאטה
(צילום: AFP)
לדברי רפ"ק אמור, הביקוש לכלי נשק עולה גם בקרב ערביי ישראל וגם בשטחים: "אפשר לראות מה קורה בשכם ובג'נין, שם יש ירי מטורף והתחמשות. איו"ש מתמלא בנשק גם מהגבול הירדני שהוא יחסית פרוץ. רבים מאוד מכלי הנשק שאת הברחתם סיכלנו נתפסו בו בשנה האחרונה. מצד שני יש עלייה מאוד משמעותית לנשק הזה גם בתוך הארץ, וזו תופעה מדאיגה".
גם בחודש פברואר השנה, כשסוכלה הברחת ענק של 53 כלי נשק בגבול לבנון, נעצרו שלושה מתושבי טובא זנגריה, שעד אז לא עסקו בהברחת אמל"ח. "אנחנו רואים עבריינים פליליים מתחומי פשיעה אחרים כמו אלימות, שוד, ופרוטקשן, לוטשים עיניים לפוטנציאל הרווח הכלכלי של האמל"ח", תיאר רפ"ק אמור, "ואנחנו רואים גם מעורבות הולכת וגדלה לא רק של תושבי שטחים, אלא גם של עבריינים ישראלים".
כלי הנשק שכוחות הצבא והמשטרה לא מצליחים למנוע את כניסתם ארצה עושים את דרכם, מתברר, לא רק לגורמים עברייניים או פחע"ים. "מעגל הביקוש מתרחב גם לאזרחים נורמטיביים שמאבדים אמון במערכת ורוצים שיהיה להם אמצעי הגנה" הסביר רפ"ק אמור.
לדברי רפ"ק אמור, לארגון חיזבאללה ולאיראן יש אינטרס משמעותי לקדם ולסייע בפיתוח צירי הברחות הנשק לישראל. "הרצון לחמש את ערביי ישראל לקראת היום הבא של 'שומר החומות', הוא חלק מתרחיש אימים, אבל אי אפשר לפסול על הסף שבמקום שבו זורקים אבנים ושורפים צמיגים ופחים, יכול להיות שנשמע גם על אירועי ירי לכיוון שוטרים וריכוזי כוחות שלנו. לכן, לצד מבצעי המשטרה על איסוף כמה שיותר אמל"ח בתוך המדינה, חייבים להמשיך במאמץ לסיכול כמה שיותר הברחות בגבולות".