ישראל הושעתה מהארגון האירופי לבטיחות בתחבורה (ETSC) בעקבות צעדי ממשלת ישראל, שלטענת הארגון אינם עולים בקנה אחד עם מחויבותו הבסיסית להצלת חיים. במכתב רשמי וחריג בהיקפו הקצר, הודיע הארגון על הפסקת השתתפותה של ישראל בתוכנית המדד האירופית לביצועי בטיחות בדרכים (PIN) - ללא אפשרות חזרה ברורה.
1 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 611
זירת התאונה בכביש 611
453 בני אדם נהרגו בתאונות מתחילת השנה - שטרם הסתיימה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
לפי המכתב, ההחלטה התקבלה בפגישה של מועצת המנהלים של הארגון, שנערכה ב-21 באוקטובר. אז הוסכם להשעות את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) של ישראל מהתוכנית, "עד להודעה חדשה", החל מ-1 בדצמבר. עוד נכתב כי ״הצעדים האחרונים של הממשלה הישראלית הנוכחית אינם נחשבים תואמים את המחויבות העקרונית של ETSC ושל תוכנית PIN להגן על חיי אדם".
ה-ETSC נחשב אחד הגופים המרכזיים והמוערכים באירופה בתחום בטיחות התחבורה, ומייעץ למוסדות האיחוד האירופי ולממשלות על בסיס מחקר ונתוני אמת. תוכנית ה-PIN משמשת כלי מרכזי להשוואה בין מדינות, למדידת ביצועי בטיחות בדרכים ולהטמעת מדיניות שהוכחה כמפחיתה תאונות והרוגים. השעיית ישראל מהתוכנית פירושה הוצאה של המדינה ממסגרת מקצועית בינלאומית המאפשרת לא רק השוואה וניתוח נתונים, אלא גם קבלת תמיכה מקצועית והכוונה.
המכתב עצמו, מעבר לתוכן הישיר שלו, בולט דווקא במה שחסר בו. בניגוד למקרים דומים במדינות אחרות, המכתב אינו מציע לישראל מסלול תיקון או צעדים שיאפשרו לה לחזור לתוכנית. הוא אינו מפרט דרישות, אינו מציב תנאי סף ואינו מציג לוח זמנים. עצם העובדה שאין "תוכנית חזרה", לא רשמית ולא מרומזת, נתפסת כסימן לכך שה-ETSC רואה במדיניות הממשלה סטייה משמעותית כל כך מעקרונות הבטיחות, עד שאין טעם בגיבוש תנאי שיקום בשלב זה.
בעולם הדיפלומטי היעדר הצעת תיקון הוא אולי חמור מההשעיה עצמה: הארגון מאותת שאין בכוונתו לשוב ולשקול את החברה של ישראל כל עוד הכיוון המדינתי לא משתנה באופן מהותי, וייתכן כי מעורבים בהחלטה שיקולים פוליטיים.
ההחלטה מגיעה בתקופה שבה ישראל רושמת שיא שלילי במספר ההרוגים בכבישים, שכיום עומד על 453 בני אדם שנהרגו מתחילת השנה. בשנים האחרונות נרשמה שחיקה בסמכויות ובתקציבים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, והמדינה לא קידמה תוכנית לאומית מקיפה בתחום עד לאחרונה. אחרי שתקציב בגובה 350 מיליון שקלים לתוכנית רחבה קיבל את תמיכת הממשלה, רק במרץ 2026 הוא יאושר בכנסת ויאפשר את מימושה.
בצל הביקורת הבינלאומית הגוברת, ההשעיה מה-ETSC מדגישה את עומק המשבר, מאחר ומבחינת הארגון האירופי, מדיניות הממשלה הישראלית אינה תואמת את הסטנדרטים הבסיסיים שנדרשים ממדינה המבקשת להגן על חיי אזרחיה בדרכים ולפחות לפי הנוסח הנוכחי, אין צפי לשינוי בעמדה זו.