על השראה וחיקוי: שני הפיגועים האחרונים בבאר שבע ובחדרה, שבהם נרצחו ארבעה אזרחים ושני לוחמי משמר הגבול, נעשו על ידי שלושה ישראלים שזוהו כתומכים בארגון המדינה האיסלאמית (דאעש). בבאר שבע רצח תושב חורה מוחמד אבואלקיעאן את דוריס יחבס, לורה יצחק, מנחם יחזקאל מנוחין ומשה קרביציקי, בחדרה רצחו תושבי אום אל-פחם איברהים אגבריה ואיימן אגבריה את יזן פלאח ושיראל אבוקרט. דאעש אף לקח אחריות לפיגוע הירי בחדרה.
בעזרת שורה של מומחים, ניסינו להבין האם ייתכן שבישראל קיימים תאים של דאעש שפועלים בשליחות הארגון, והאם לארגון הרצחני יש חלק בפיגועים שזרעו פחד ואימה בשתי ערים מרכזיות במדינה.
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירות הפיגועים בבאר שבע ובחדרה
(צילום: רויטרס, חיים הורנשטיין)
5 צפייה בגלריה
המחבלים
המחבלים
המחבלים מהפיגוע בחדרה: איברהים אגבריה ואיימן אגבריה

אליזבט צורקוב, חוקרת קבוצות ג'יהאדיסטיות ועמיתות מחקר בפורום לחשיבה אזורית, מזכירה כי בזמן שדאעש היה בשיאו, כמה פלסטינים ואזרחי ישראל ניסו ולעיתים אף הצליחו להצטרף לשורות הארגון. עם זאת, היא מבהירה כי לא מדובר בתאי דאעש ישראליים. "הם היו טסים לטורקיה ומשם היו מנסים לעבור את הגבול ולהצטרף לדאעש", אמרה החוקרת.
צורקוב ציינה עוד כי "כיום דאעש לא מחזיקים בטריטוריה - לא בסוריה ולא בעיראק, אבל הם כן מבצעים פעולות גרילה בדמות מתקפות על כלי רכב או הוצאות להורג של משתפי פעולה עם השלטונות ואיומי סחיטה על שיירות נפט, אבל אין להם שטחים בשליטתם ולכן הפעילות של דאעש במערב ובישראל עברה ממצב שבו אנשים יכולים לנסות להגיע לשורות הארגון ולהילחם ולחיות תחת המדינה האיסלאמית לסוג של מותג שמהווה השראה, להישבע לו אמונים ולהילחם בשמו. אלו פעולות שאין מאחוריהן תשתית ארגונית כלשהי אלא פעולות של אנשים שעברו תהליך רדיקליזציה ומבצעים פעולות בהשראת הארגון".

"זה לא כמו חיזבאללה"

החוקרת אומרת כי ברוב המקרים שבהם ישראלים ניסו להצטרף לדאעש, מדובר היה על יוזמה אישית ולא על תהליך של גיוס. "התכנים של דאעש היו זמינים ביוטיוב והיה ניתן מיוזמתך ליצור קשר דרך טלגרם לאנשים באזורים בשליטת דאעש. גם בפייסבוק היו הרבה מאוד תכנים של דאעש. הרבה פעמים לאנשים האלה לא היה מושג לאן הם הולכים. הם היו חוצים את הגבול בלי שמישהו היה שם כדי לקבל אותם. זו הייתה יוזמה אישית, זה לא היה כמו חיזבאללה שפועל לגייס אנשים בישראל בשביל מעקב ופעולות בתוכה. היוזמה של הישראלים די דומה למה שהתרחש במדינות אירופה ובאוסטרליה".
על רקע שני הפיגועים שפקדו את ישראל בימים האחרונים, הסבירה צורקוב כי "לפי המידע שקיים כרגע, אין לנו יכולת לדעת אם גורם חיצוני מדאעש היה מעורב. היו בעבר פיגועים בצרפת, שאחר כך התברר שגורמים חיצוניים הפעילו את המפגעים. היכולת של דאעש לבצע מערך של שליטה והנחיות נפגעה בשנים האחרונות.
"בפיגועים שהתרחשו במערב, הרוב המכריע היה בעקבות יוזמה אישית של אנשים, דאעש היווה מקור השראה ולא מקור מנחה. אני בטוחה שכוחות הביטחון יחקרו את המקרים ויבדקו אם היו קשרים חיצוניים. תאי דאעש אפילו במדינות כמו סוריה ועיראק מתקשים לתקשר בינם לבין עצמם היום. הם הידרדרו ממצב של שליטה על מקומות, למצב שבו הם חיים במערות. מאוד עלוב. לכן, אני חושבת שהיכולת שלהם לתקשר עם ישראלים היא מוגבלת".
5 צפייה בגלריה
המחבל, מוחמד אבו אלקיעאן
המחבל, מוחמד אבו אלקיעאן
המחבל מהפיגוע בבאר שבע מוחמד אבו אלקיעאן

יורם שוויצר, מומחה לטרור מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, מסביר כי שני הפיגועים יכולים להביא לגילוי היקף הפעילות של דאעש בישראל. "הפעילות הזאת לא הייתה כזאת שמזוהה עם דאעש באופן בולט ביותר. בעבר, ברמה העקרונית, פעילות דאעש הייתה בסדר גודל של כ-80 איש שנעצרו על עבירות שונות. חלקם היו כאלה שניסו להגיע לסוריה וחלקם חזרו משם. לחבורה מחדרה הייתה מעטפת של סייענים, להבדיל מהפיגוע בבאר שבע ששם המבצע היה בודד או אולי עם סייען או שניים".
שוויצר סבור כי ככל הנראה יש בישראל תאים רדומים של אנשים שמזדהים עם רעיונות המדינה האיסלאמית, אך לא מדובר לדבריו בתופעה רחבה. "הארגון לקח אחריות בעיקר על הפיגוע בחדרה וגם הוסיף את הפיגוע בבאר שבע, אבל זה לא בהכרח מעיד על הפעלה חיצונית. אין לארגון מישהו שיושב על ישראל, אנחנו לא בסדר העדיפויות של דאעש.
"אני חושב שהייתה כאן הפעלה של כמה אנשים שניסו לחבור לדאעש. יש תשתית שמיוחסת לדאעש, והם בעבר נעצרו על הרקע הזה. לכן מתבהרת לנו התמונה, שאולי יש תשתית סייענים שהייתה מעורבת בפיגוע בחדרה. שב"כ עוקב אחרי הדברים אלה ועכשיו גם פועל באופן נמרץ כדי לאתר את התשתית הזאת, והיא תטופל".
המומחה לטרור מעריך כי אף גורם חיצוני לא עומד מאחורי שני הפיגועים. "יכול להיות שמה שהניע אותם זה הרמדאן או דרבון לעשות פיגועים כקריאה כללית. בגלל הקישור שדאעש לקחו אחריות על הפיגוע בחדרה וגם המבצעים עצמם צילמו סרט שמביע הזדהות עם דאעש, זה אומר שגם אם לא הייתה הכוונה חיצונית - הייתה להם מוטיבציה ותפיסת עולם והם החליטו לעשות פיגוע שיכול להיות על רקע דתי. יכול להיות שהפיגוע בבאר שבע הראה למבצעי הפיגוע בחדרה שניתן לבצע הרג רב".
5 צפייה בגלריה
מתוך תיעוד הפיגוע בפאב "סימטא" בתל אביב
מתוך תיעוד הפיגוע בפאב "סימטא" בתל אביב
מתוך תיעוד הפיגוע בפאב "סימטא" בתל אביב
5 צפייה בגלריה
מתוך תיעוד הפיגוע במתחם שרונה בתל אביב
מתוך תיעוד הפיגוע במתחם שרונה בתל אביב
מתוך תיעוד הפיגוע במתחם שרונה בתל אביב
בתל אביב אירעו בעבר שני פיגועים על ידי מחבלים שקיבלו השראה מדאעש: ב-1 בינואר 2016 נרצחו שני בני אדם בפיגוע ירי בפאב "סימטא" ברחוב דיזנגוף. ב-8 ביוני 2016 אירע פיגוע הירי במתחם שרונה שבו נרצחו ארבעה בני אדם. שוויצר מבהיר כי גם בשני הפיגועים הקודמים, מדובר "רק" בהשראה. לדבריו, "זו לא תופעה חריגה, תפיסות עולם שדאעש מייצג - יש לה אחיזה כלשהי על בודדים בישראל".
פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, טוען גם הוא כי מדובר באנשים שמקבלים השראה ולא בפעילים. "דאעש כיום הוא ארגון מבוזר, אך עדיין שואבים ממנו השראה. יש סימבול, קונספט שנותר כמו בטקס התפילה שעשו המחבלים טרם יציאתם לפעולה, ורואים סמלים שהם משתמשים בהם. אני לא חושב שיש 'דאעש ישראל', יש זיכרונות מדאעש".
גם פרופ' רבי הזכיר בדבריו ערבים ישראלים שביקשו לצאת בעבר מהארץ ואפילו להצטרף לארגון המדינה האיסלאמית כדי לתת כתף למאבקו. "לדאעש גויסו סוכנים פלסטינים לטובת המאמץ הזה, לא בהצלחה. היו עשרות ישראלים ערבים שכך או אחרת היו קשורים ליוזמה הזאת. זה מעניין לראות שלמרות שהארגון לא ממש איתנו, יש ממנו הרבה זיכרונות והוא מחזיק אתרים וגם לקח אחריות על הפיגוע בחדרה.
"זה מאוד שונה מהסיפור של פעם, וזה מרחיק לכת לדבר על זה במונחים של היררכיה. מה שיש כאן זה ניסיון השראה ובודדים שמנסים לחקות. זו תשלובת של גורמי תסכול, תרבות שמשתלבת במציאות נתונה ואז מקבלים מחבל שיש לו את 'הזקן של דאעש' ואת טקס התפילה. אבל הוא גם מודע לתקשורתיות ומציג סמלים. אלה מחבלים מזן חדש של 2022, לא בדירקטיבה של דאעש. אנחנו חיים באווירה מסוימת, יש פה הרבה נשק. האנשים האלה, גם אם הם יוצאים מהשראה של דאעש, מקבלים הרבה השפעות צד מהאווירה פה ומארגונים אחרים".
פורסם לראשונה: 23:07, 28.03.22