4 צפייה בגלריה
אפרים בן ברוך
אפרים בן ברוך
אפרים בן ברוך. המטפל מוחמד חטיב חנק אותו - והוא נפטר כעבור שבועיים בבית החולים
כתב אישום נגד שישה עובדים במעון חוסים בחיפה חושף מסכת התעללות נוראית שעברו המטופלים במקום, חסרי ישע שהוכו ועברו התעללות פיזית ונפשית: פרקליטות מחוז חיפה הגישה היום (יום ג') לבית המשפט המחוזי בעיר שני כתבי אישום נגד ששת החשודים בגין פרשת ההתעללות החמורה במעון "רמת חיפה", שבמסגרתה מצא ביולי 2019 את מותו אפרים בן ברוך, צעיר בן 29, שהתלונן על אלימות מצד המטפל מוחמד חטיב, צעיר בן 22 תושב טמרה.
מכתב האישום עולה כי במסגרת עבודתו של חטיב התעלל במנוח, תקף אותו וביצע בו מעשי אלימות רבים עד שהמנוח נזקק לטיפול רפואי בבית חולים, שם אושפז עד שנפטר לאחר שבועיים. בנוסף, התעלל ותקף חטיב חוסים נוספים במועדים שונים, בין היתר, בכך שדחף אותם, גרר אותם על הרצפה, משך אותם בפראות ובעט בהם. העבירות שיוחסו לנאשם זה בכתב האישום הן המתה בקלות דעת, התעללות בחסר ישע על ידי אחראי (מספר עבירות) ותקיפה (ריבוי עבירות).
4 צפייה בגלריה
ערר על הארכת המעצר של מוחמד ח'טיב, חשוד בהתעללות בחוסה במעון בחיפה
ערר על הארכת המעצר של מוחמד ח'טיב, חשוד בהתעללות בחוסה במעון בחיפה
נאשם בהמתה בקלות דעת, התעללות בחסר ישע ותקיפה. חטיב בבית המשפט
(צילום: אחיה ראב"ד)
4 צפייה בגלריה
מעון חוסים רמת חיפה התעללות מטפל
מעון חוסים רמת חיפה התעללות מטפל
מעון החוסים "רמת חיפה". מסכת התעללות בחסרי ישע
(צילום: google maps)
בן ברוך התגורר בשנותיו האחרונות במעון ופונה לבית החולים, לאחר שבמעון טענו שבכלל נפל. הוא היה בהכרה, דיבר בקול חלש ואז סיפר שהמטפל חנק אותו עד שלא יכול היה לנשום. לדבריו, המטפל גם הכה אותו בראשו. לאחר כשבועיים כאמור נפטר בגיל 29 בלבד.
מעון "רמת חיפה" הוא מעון בו מתגוררים קטינים ובגירים הלוקים במגבלות שכליות שונות וכן בעלי צרכים מיוחדים, ובשל מצבם אינם יכולים לדאוג לצורכי מחייתם, בריאותם או שלומם. חמישה מהנאשמים בשני כתבי האישום שימשו כמטפלים ומדריכים לאותם חוסים - אחד מהם הוא חטיב כאמור, שמואשם בעבירות החמורות ביותר.
הארכת המעצר לחטיב ב-2019
(צילום: אחיה ראב"ד)

4 צפייה בגלריה
עצרת זיכרון בכניסה למעון "רמת חיפה" לזכר החוסה אפרים בן ברוך
עצרת זיכרון בכניסה למעון "רמת חיפה" לזכר החוסה אפרים בן ברוך
עצרת זיכרון בכניסה למעון "רמת חיפה" אפרים בן ברוך
(צילום: ארגון בזכות)
כתב האישום השני הוגש כנגד חמישה עובדים אחרים במעון - שאדי טרביה (32) מסכנין, סרור אבו ג'בל (45) מחיפה, יוסף ישראל (62) מקריית אתא, ראפת תיתי (28) מבענה ואינסאף אבו חליס (56) מחיפה. החמישה תקפו במספר מועדים שונים חוסים במעון, בין היתר בכך שמשכו אותם באגרסיביות, צבטו אותם, הרימו אותם בכוח תוך כדי משיכות בידיים וברגליים ודחפו אותם.
לנאשמים אלו יוחסו עבירות תקיפה (ריבוי עבירות) ובנוסף, לנאשם שאדי טרביה יוחסה עבירת התעללות בחסר ישע על ידי אחראי, זאת לאחר שתקף והתעלל באחד החוסים במעון, בין היתר בכך שסטר לו, משך אותו, דחף אותו וצבט אותו.
במקביל להגשת כתבי האישום, הפרקליטות הגישה בקשה לאסור על הנאשמים לעבוד בעבודה הכרוכה בטיפול או קשר עם חסרי ישע או קטינים, עד תום ההליכים המשפטיים. כתבי האישום הוגשו וטופלו באמצעות עו"ד אבי אור זך ממחוז חיפה והפרשה נחקרה על ידי תחנת חיפה במשטרה.
עו''ד דן זילברמןעו''ד דן זילברמןצילום: מיה לוי בן חיון
עו"ד דן זילברמן, המייצג את משפחת בן ברוך, אמר לאחר הגשת האישום כי "למרות שעבר זמן רב מדי מיום קרות אירוע תקיפתו של אפרים בן ברוך ועד להגשת כתב האישום נגד הנאשם המרכזי ויתר הנאשמים האחרים, משפחתו של המנוח מברכת על הגשתו. אנחנו מקווים מאוד כי בית המשפט לא יקל ראש בחומרת המקרה בו חוסה חסר ישע הותקף בצורה אכזרית וללא כל הצדקה על ידי מי שהיה אמון על ביטחונו וכי ינקוט ביד חזקה ובענישה המירבית ביותר שסיעיפי האישום קובעים".