בוושינגטון, בירושלים ובריאד נשלמות ההכנות לקראת ביקור הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן, באזור בשבוע הבא. ביידן, שינחת בישראל באמצע השבוע הבא תחת אבטחה כבדה, יבקר גם ברשות הפלסטינית ובהמשך צפוי להגיע לסעודיה.
אלא שכעת גורם סעודי בכיר, יועץ מדיני ליורש העצר מוחמד בן סלמאן, אמר ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet שבסעודיה נשקלת אפשרות לקיום פגישה משולשת בין גורמים סעודים, אמריקנים וישראלים, עוד במהלך ביקורו של הנשיא, או אחריו. קיומה של פגישה כזו תלוי כמובן בהצלחת מסעו של ביידן באזור ובעיקר בתוצאות ביקורו בריאד.
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן  ג 'ו ביידן
מוחמד בן סלמאן  ג 'ו ביידן
מכינים מחווה לישראל? מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן
(צילום: AP,AFP)
התרחיש שלפיו אישיות ישראלית בדרג בכיר כמו ראש המל"ל אייל חולתא, ראש המוסד דוד (דדי) ברנע או מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז תצטרף ברגע האחרון למטוסו של הנשיא ביידן שימריא לסעודיה מוזכרת אף היא בשיחות בין האמריקנים לסעודים, אולם ההערכה היא שסיכוייו של התרחיש הזה קלושים ביותר.
עם זאת, וכאמור בהנחה שהביקור של הנשיא ביידן בסעודיה יעלה יפה, האפשרות של קיום פגישה משולשת, כפי שמתאר היועץ הבכיר של יורש העצר, אינה נשללת. בריאד, בוושינגטון ובירושלים בוחנים תרחישים – כל צד ושיקוליו.
אם המהלך ייצא לפועל הוא עשוי לסייע לבית הלבן להסיט את תשומת הלב מהנשיא האמריקני המאוד לא אהוד בסעודיה ומהביקורת על שינוי הכיוון של הנשיא ביחס לסעודיה, בצל משבר הנפט. בסעודיה – פגישה כזו עלולה להחמיר את הביקורת נגד יורש העצר בן סלמאן, מצד הדור המבוגר והשמרני.

2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישמח שבכיר ישראלי ידרוך בגלוי על אדמת סעודיה. רה"מ לפיד
( צילום: רויטרס)
ואילו בירושלים, ובוודאי בלשכת ראש הממשלה לפיד, ישמחו שבכיר ישראלי ידרוך בגלוי על אדמת סעודיה, גם אם יהיה זה גורם שאיננו "הבכיר ביותר". אם פגישה משולשת תתקיים עוד במהלך ביקור הנשיא, זו עשויה להיות הזדמנות להיפגש לא רק עם הצד המארח, אלא גם עם מנהיגי תשע מדינות ערביות שהוזמנו ממילא לפסגה, גם כאלו שאין לישראל יחסים רשמיים איתן, כמו כוויית ועומאן.
בישראל חושבים שיש הזדמנות להגיע עם ריאד להסכמות על "צעדי נורמליזציה קטנים-בינוניים", כגון מתן היתר לטיסות ישראליות לטוס בשמי סעודיה, והיתר לעולי רגל ישראלים לטוס לחאג' בסעודיה. בכל מקרה, איש לא מצפה כי תהיה נורמליזציה מלאה וכינון יחסים עם סעודיה בקרוב.
האמריקנים, אגב, גם דוחפים להסכמה סעודית לשילוב ישראל בברית הגנה אזורית. לאחרונה חשף שר הביטחון בני גנץ כי מערך ההגנה האווירית האזורי שהוקם במזרח התיכון סיכל ניסיונות איראניים לפגוע בישראל ובמדינות אחרות. ביידן, אגב, צפוי לפגוש את גנץ במהלך ביקור בבסיס פלמחים, שם יצפה בסוללה של כיפת ברזל, מערכות הגנה ליירוט טילים וגם ידון בפיתוח מערכת הלייזר להגנה מטילים ומל"טים.