בצפון אמריקה ובאירופה ניכרת היום (ב') דריכות הולכת וגוברת בעקבות התקרית אמש באזור הגבול בין ארה"ב לקנדה, שבה הפיל מטוס קרב אמריקני עוד עצם מעופף חשוד – הרביעי בשמונה ימים. הפלת העצם, שטבעו עדיין אינו ברור, נעשתה בהוראת הנשיא ג'ו ביידן וראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, והיא באה שמונה ימים אחרי שארה"ב הפילה בשמיה בלון סיני שלדבריה היה בלון ריגול – אחד מצי בלוני ריגול שבייג'ינג מפעילה לכאורה ברחבי העולם. הבוקר הודיעה בריטניה כי גם היא מתכוונת לבחון מחדש את ההגנה על המרחב האווירי שלה, ואילו בייג'ינג – שמתנערת מכל אשמה – טענה כי לפחות 10 בלונים אמריקניים חדרו למרחב האווירי הסיני ב-2022.

6 צפייה בגלריה
ארה"ב מפקד הפיקוד הצפוני של הצבא גלן ואן הרק ו בלון הריגול הסיני פרשת הבלונים העצמים הבלתי מזוהים
ארה"ב מפקד הפיקוד הצפוני של הצבא גלן ואן הרק ו בלון הריגול הסיני פרשת הבלונים העצמים הבלתי מזוהים
המפקד ואן הרק. מה טיב העצמים שהופלו? "אניח לקהילת המודיעין לברר את זה"
(צילום: רויטרס, מתוך ויקיפדיה)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב בלון ריגול סיני חיילים אמריקנים אוספים את שרידיו מהמים
ארה"ב בלון ריגול סיני חיילים אמריקנים אוספים את שרידיו מהמים
היה בגודל שלושה אוטובוסים. אוספים את שרידי הבלון הסיני ממימי האוקיינוס בשבוע שעבר
(צילום: AFP PHOTO / US NAVY)
הפלת העצם אמש מעל ימת יורון, נזכיר, באה אחרי שלפני כשבוע וחצי הופל מול חופי דרום קרוליינה בלון סיני שריחף במשך כשבוע מעל קנדה ושש מדינות בארה"ב, בכלל זה מעל מחסני טילים גרעיניים במונטנה. סין טענה כי מדובר בבלון לניטור מזג אוויר שנסחף ברוחות וסטה ממסלולו, אך וושינגטון התעקשה כי מדובר בבלון ריגול, ועדכנה את בעלות בריתה כי גילתה שבייג'ינג מנהלת בשנים האחרונות מבצע ריגול בעזרת בלונים בשמיהן של לפחות 40 מדינות בחמשת יבשות, בהן אירופה. במחאה על הפרת ריבונותה של ארה"ב ביטל מזכיר המדינה אמריקני ביקור חשוב שהיה אמור לערוך בסין, ובייג'ינג מצדה האשימה את ארה"ב כי היא מכפישה אותה בטענות חסרות שחר.
בשבוע האחרון, אחרי הפלת הבלון הסיני, יורטו בצפון אמריקה עוד שלושה עצמים חשודים, שטבעם אינו ברור: בסוף השבוע הופלו עצמים כאלה מעל חוף באלסקה ובשטח קנדה, סמוך לגבול עם ארה"ב, ואמש כאמור הופל עצם נוסף, הפעם מעל ימת יורון שבגבול בין שתי המדינות. שלושת העצמים האלה היו קטנים בהרבה מהבלון הסיני, שגודלו היה לפי האמריקנים כגודל שלושה אוטובוסים, והם היו גם שונים בצורתם: העצם שהופל באלסקה, למשל, תואר כעצם גלילי בערך בגודל של מכונית, והעצם שהופל אמש תואר כעצם קטן עוד יותר, שהיה בעל שמונה צלעות וחוטים השתלשלו ממנו.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו בלון ריגול סיני סין
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו בלון ריגול סיני סין
ביידן והבלון הסיני לפני שהופל. "בייג'ינג מרגלת כך גם באסיה"
(צילום:רויטרס, AP )
לא ברור עדיין כיצד ריחפו שלושת העצמים האחרונים באוויר. בעוד הבלון הסיני ריחף בגובה של כ-18 ק"מ, הרבה מעל הגובה שבו טסים מטוסי נוסעים, שלושת העצמים האחרונים ריחפו בגובה נמוך בהרבה, והעצם שיורט אתמול נצפה בגובה 6.1 ק"מ, גובה שבו הוא יכול להפריע לטיסות פנים ולבצע משימות מעקב ביתר קלות.

המכ"ם רגיש: יותר התרעות, יותר יירוטים

גורמים אמריקנים אינם יודעים לפי שעה לומר מי הפריח את שלושת העצמים האחרונים שיורטו, ומנסים להבין מה מקורם. למעשה, כל כך מעט ידוע לפי שעה למערכת הביטחון האמריקנית על טיב העצמים האלה, עד שכשמפקד הפיקוד הצפוני של צבא ארה"ב גלן ואן הרק נשאל הלילה בתדרוך אם נשללה האפשרות שמדובר בחייזרים הוא השיב רק: "לא שללתי שום דבר בשלב הזה. אניח לקהילת המודיעין לפענח את זה". גורם ביטחוני אמריקני אחר אמר אחר כך כי צבא ארה"ב לא זיהה שום ראיה לכך שמדובר בחוצנים.
6 צפייה בגלריה
גלן ואן הרק מפקד הפיקוד הצפוני של צבא ארה"ב מגיע ל תדרוך סגור ל סנאטורים פרשת הבלון הסיני ו העצמים הבלתי מזוהים
גלן ואן הרק מפקד הפיקוד הצפוני של צבא ארה"ב מגיע ל תדרוך סגור ל סנאטורים פרשת הבלון הסיני ו העצמים הבלתי מזוהים
המפקד ואן הרק מגיע לתדרוך סגור לסנאטורים בקונגרס בשבוע שעבר. המכ"מים עוקבים עכשיו גם אחר עצמים שמהירותם נמוכה
(צילום: AFP )
קשה לומר אם עצם הופעתם של העצמים בשמי ארה"ב היא תופעה יוצאת דופן: בתדרוכים לכתבים אמרו הלילה הגנרל ואן הרק ויועצת שר ההגנה לענייני ביטחון המולדת מליסה דלטון כי אחת הסיבות ליירוטים החוזרים ונשנים בימים האחרונים היא העובדה שבעקבות תקרית הבלון הסיני נכנסה מערכת הביטחון האמריקנית לכוננות גבוהה יותר, היא מבצעת בדיקות דקדקניות יותר, והמכ"מים שלה כוונו כעת כך שיתריעו גם על עצמים קטנים יותר, הנעים במהירות נמוכה מאוד ושונים בצורתם מכלי טיס פוטנציאליים של האויב כמו מטוסי קרב. ההתנהלות הזו מייצרת התרעות רבות יותר, ולכן גם מובילה ליירוטים רבים יותר.
כך או כך, בארה"ב כבר מדברים בקול רם על האפשרות שקהילת המודיעין נתפסה במערומיה: אין ספק שמבול היירוטים שהגיע בעקבות הבלון הסיני חשף "פערי מודעות" בקרב המודיעין האמריקני, ונשאלת השאלה אם עצמים מהסוג הזה החלו לעופף בשמי ארה"ב רק לאחרונה או שהם ריחפו בהם באין מפריע במשך שנים ארוכות.
"מה שקרה בשבוע האחרון לא הופיע בשום מקום ברשימת הסכנות הנשקפות לאינטרסים האמריקניים", אמר מארק פולימרופולוס, קצין CIA לשעבר, וקרא למערכת המודיעין לגלות שקיפות בעניין. הסנאטור האמריקני מייקל בנט, חבר ועדת המודיעין של הסנאט, הצהיר שלציבור האמריקני מגיעות תשובות טובות יותר על העצמים מאלה שהוא קיבל עד כה: "אנחנו צריכים להבין את טבעו של האיום על הביטחון הלאומי שלנו".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב בלון ריגול סיני חיילים אמריקנים אוספים את שרידיו מהמים
ארה"ב בלון ריגול סיני חיילים אמריקנים אוספים את שרידיו מהמים
אוספים את שרידי הבלון הסיני מול חופי דרום קרוליינה לפני כשבוע
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
בן וואלאס שר ההגנה של בריטניה במהלך ביקור ב מוסקבה רוסיה בצל חשש מפלישה ל אוקראינה 11 בפברואר
בן וואלאס שר ההגנה של בריטניה במהלך ביקור ב מוסקבה רוסיה בצל חשש מפלישה ל אוקראינה 11 בפברואר
שר ההגנה הבריטי וואלאס. "תמונת האיומים הולכת מחמירה"
(צילום: רויטרס)
פרשת העצמים המעופפים בארה"ב זוכה לעניין רב גם מצד ממשלות זרות, והבוקר הודיע שר ההגנה של בריטניה בן וואלאס כי הממלכה תערוך בדיקה ביטחונית מחודשת בעקבות גילוי הבלון הסיני בארה"ב בתחילת החודש. "בריטניה ובעלות בריתה יבחנו את השאלה איזו משמעות יש לחדירות הללו למרחב האווירי עבור ביטחונן. ההתפתחות הזו היא עוד סימן לאופן שבו תמונת האיומים הבינלאומיים הולכת ומחמירה", אמר לעיתון "טלגרף". לפי העיתון, הבדיקה שתיערך אמורה לסייע לקבוע אם יש צורך לשנות את דרכי ההגנה על המרחב האווירי הבריטי.
סין מצדה השיבה היום להאשמות האמריקניות בהאשמה משלה, כשטענה כי בלונים אמריקניים המיועדים לרחף בגובה רב עפו במרחב האווירי הסיני בלי אישורה של בייג'ינג לפחות 10 פעמים מאז תחילת ינואר 2022. דובר משרד החוץ הסיני הוא שהשמיע את הטענה הבוקר, אך הוא נמנע מלספק פרטים נוספים.