גורמים מדיניים בכירים אומרים שההצעה האמריקנית-מצרית החריגה שעומדת על הפרק מאפשרת חזרה "כמעט חופשית וסיטונאית" של עזתים לצפון הרצועה ללא בידוק - ובתמורה לכך, ישוחררו חטופים ולאחר מכן ישראל תוכל להמשיך במלחמה.
2 צפייה בגלריה
עזתים  שהיו בתוך שיפא יצאו לכיוון דיר אלבלח
עזתים  שהיו בתוך שיפא יצאו לכיוון דיר אלבלח
חזרה נרחבת לצפון הרצועה?
לפי הגורמים, "חמאס חוץ הסכים להצעה - אבל להערכתנו, חמאס פנים (סינוואר, א"א) ישיב בשלילה כי הוא דורש את הפסקת המלחמה. אם סינוואר יגיד כן - ישראל תצטרך לשקול אם זה נכון לאפשר חזרה חופשית כזו לצפון הרצועה. כרגע אלה דיבורים באוויר".
במהלך ישיבת הקבינט עלו התרחישים האפשריים, ההשלכות ומה גבולות הגזרה, ואיך יצטרכו בישראל להתכונן למצב שבו סינוואר ישיב בחיוב לעסקה. אבל, טרם הגיע הרגע שבו צריך להחליט או להצביע על הפרטים - כי תשובת חמאס עדיין בגדר חידה. "הצפי בישראל שהתשובה תהיה שלילית, כי חמאס דורש את סוף המלחמה באופן מוחלט", אמרו הגורמים.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות חטיבת הנח"ל במרכז הרצועה
תיעוד מפעילות חטיבת הנח"ל במרכז הרצועה
ההערכה: סינוואר ישיב בשלילה - וידרוש הפסקת לחימה. פעילות צה"ל ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
עד כה היה ידוע כי ההצעה כוללת רק חזרה נרחבת יותר לצפון הרצועה מזו שהסכימה לה ישראל בפעמים קודמות. כעת בישראל ממתינים לראות כיצד יגיב לכך סינוואר, ובמקרה של תשובה חיובית - הדילמה תצוף.
לפי דיווחים שונים, מלבד חזרה נרחבת לצפון הרצועה, ההצעה שגובשה בפסגה עם ראש ה-CIA בקהיר כוללת גם את הגדלת הסיוע ההומניטרי ושחרור של 100 מחבלים רוצחים. בסך הכול, לפי הדיווחים, ישוחררו בשלב הראשון 900 אסירים פלסטינים תמורת 40 חטופים ישראלים חיים. בצעד מדאיג, נדגיש, החל חמאס לטעון בימים האחרונים שהוא לא יודע אם הוא יכול לאתר 40 חטופים חיים.
השלב השני, לפי דיווחים שונים, כולל את שחרור כל החטופים והשלמת המשא ומתן להפסקת אש קבועה - שישראל כרגע מתנגדת לה, וחמאס דורש אותה. לפי "אל-ג'זירה", בהצעה לא צוין מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו בשלב השני, וגם לא נכללה בה נסיגה ישראלית מוחלטת מהרצועה.

בינתיים, השר בני גנץ אמר בישיבת המחנה הממלכתי שהתקיימה בקיבוץ יד מרדכי כי הלחימה מול חמאס תימשך עוד זמן רב - ובינתיים הדבר הדחוף ביותר הוא להשיב את החטופים. "נערים שנמצאים כעת בחטיבת הביניים עוד יילחמו בעזה וביו"ש", טען. "אבל האמת צריכה להיות ברורה, והראש זקוף על ההישגים שלנו. מבחינה צבאית, חמאס הובס, יכולותיו נגדעו, ובמה שנותר נמשיך ונכה. הניצחון יבוא צעד אחר צעד - ולא נעצור. ניכנס לרפיח ונחזור לחאן יונס ולכל מקום שבו יהיו יעדי טרור. חופש הפעולה המבצעי שלנו בעזה – יישאר, יישמר וימומש".
לאחר מכן התייחס גנץ לעסקה שעל הפרק, ואמר: "משום שאנחנו בלחימה ארוכה, עלינו להסתכל על זירת המלחמה באופן רחב. הצורך הדחוף ביותר מוסרית ולאומית – הוא להשיב את חטופינו. צוות המשא ומתן שלנו עושה מאמצים אדירים. לצד לחץ צבאי, יש חשיבות עליונה גם ללחץ המדיני. שוחחתי על כך גם עם בכירים בארה"ב ובאזור. זה הזמן להפעיל את כל המנופים על חמאס. ראשי חמאס צריכים לדעת שלצד המחיר הצבאי, העולם ומדינות האזור יגבו מהם מחיר כבד אם יכשילו את המתווה שעל הפרק".