ארבעה ימים לאחר נסיגת צה"ל מחאן יונס, לצד המוני התושבים שחוזרים לבתיהם ההרוסים, מזוהים גם פעילי חמאס שמתחילים בשיקום שליטתם בעיר הגדולה בשטחה ברצועה. הם מקפידים שלא לנוע בקבוצות, להיות רעולי פנים ולאחוז באלות כדי להשליט מחדש את אחיזתם באוכלוסייה.
8 צפייה בגלריה
פלסטינים חוזרים לחאן יונס
פלסטינים חוזרים לחאן יונס
ההריסות בחאן יונס. לצד המוני התושבים שחוזרים לבתיהם, מזוהים גם פעילי חמאס
ככל שישראל מתעקשת לא להכניס אלפי פעילי פתח שחיים ברצועת עזה כמנגנון, ולו ניהולי-פקידותי, להחליף את שלטון חמאס, החודשים שחולפים מקשים עוד יותר לעמוד ביעדים הצנועים יותר של המלחמה: מיטוט שלטונו האזרחי, ולא רק הצבאי של חמאס, בטח לאחר שהמהלך הצבאי המרכזי של צה"ל נגמר השבוע, ויימשך בפשיטות מוגבלות. חיל האוויר לא ירדוף אחר כל עובד עירייה שמפנה בימים אלה עם טרקטור את ההריסות מהרחובות, ולא יסכל מהאוויר כל ראש אגף תברואה עזתי או מנהלת מחלקת חינוך אזורי שעדיין מקבלת את שכרה מחמאס.
כבר היום מתקשה צה"ל לזהות ולתקוף מנגנוני ביטחון פנים שלמים של חמאס, שעדיין על הרגליים ופעילים ומטילים מורא על אזרחים בעזה. ואליהם מצטרפים פעילי הזרוע הצבאית בלבוש מוסווה ובלי נשקים חמים. בהיעדר שלטון אחר והמשך הימנעות ממעשה - ישראל מנציחה דה-פקטו את שלטונו האזרחי של חמאס בעזה, ומסייעת לו בשרידותו מחדש, שנים קדימה.
8 צפייה בגלריה
 השווקים והמאפיות המלאות בנוסיראת ובג'באליה בזמן העיד אל-פיטר
 השווקים והמאפיות המלאות בנוסיראת ובג'באליה בזמן העיד אל-פיטר
שווקים ומאפיות בנוסייראת וג'באליה
"אוכפי המשילות" של חמאס מותקפים רק אם יש הזדמנות ריאלית. כך, למשל, קבוצה כזו של רעולי פנים ואוחזי אלות של חמאס זוהתה בכיכר כווית בשג'אעיה לפני כשבועיים, ומיד הותקפה מהאוויר ורוב חבריה חוסלו. כך גם ראש העיירה אל-מעזי שחוסל בימים האחרונים כי חבש, לפי צה"ל ושב"כ, את כובעו השני כראש ועדת החירום המקומית מטעם חמאס. אלא שבפיזור רחב יותר של רבבות עובדי חמאס, זו מחט בערמה של שחת.
בשווקים המלאים של ג'באליה אוכפים פעילי חמאס בימים אלה את הסדר ומוודאים שאין עליות מחירים. בהקשר הזה, לפי נתונים שנאספים במערכת הביטחון, יש הצלחה: מחירי המזון בעזה ירדו בשווקים באופן ניכר בחודש האחרון ומסמנים התייצבות כלכלית אזרחית בעזה.
8 צפייה בגלריה
תיעוד מתוואי המנהרה שאותר בשדה פלפלים ופעילות צוות הקרב של חטיבה 7 בשכונת חמד
תיעוד מתוואי המנהרה שאותר בשדה פלפלים ופעילות צוות הקרב של חטיבה 7 בשכונת חמד
כוחות צה"ל בחאן יונס. החודשים שחולפים מקשים עוד יותר לעמוד ביעדי המלחמה
(צילום: דובר צה"ל)
בצבא מעריכים שאלה תמונות שנראה בימים הקרובים גם בחאן יונס. במערכת הביטחון מזהים כי חמאס גם הפחית את מיסיו כדי להקל על האוכלוסייה ברכישת מוצרי יסוד, בעיקר לקראת עיד אל-פיטר שבו מציינים את סוף חודש הרמדאן. במקומות גדולים שבהם צה"ל לא תמרן עדיין, כמו רפיח ומרכז הרצועה, השליטה האזרחית של חמאס מוגדרת ברמה בינונית, כולל באכיפה משטרתית של חוק וסדר ושגרת יומם של האזרחים.
בצה"ל מתכוננים למהלכים הבאים שנותרו מול שתי חטיבות חמאס שטרם טופלו: בדיר אל-בלח ובעיירות המרכז הסמוכות לה כמו נוסייראת, ובעיר רפיח. בממשלה הפכו בהתרשלות נגועה בספינים ובמסכי עשן את רפיח לשם קוד להתנגדות עולמית נגד המשך הפעולות הקרקעיות של צה"ל ברצועה. "תתכוננו להרבה אר"נים", אומרים קצינים לחיילים ביחידות שאמורות לתמרן ברפיח, במתכונת הנוכחית, אם לא יצאו ממנה מאות אלפי התושבים והעקורים.

הירדנים עוקפים את המוחים נגד הסיוע

בלילות האחרונים נראה בכבישי הדרום מראה יוצא דופן: למעלה מ-60 משאיות ירדניות נוסעות מדרום בקעת הירדן, דרך צפון הנגב בואכה הערבה ועד למעבר ניצנה שגובל בסיני. משם, לאחר בידוק של כמה שעות, הן ממשיכות על ציר הגבול 10, עד למעבר כרם שלום ומשם לתוך עזה. מסלול שמתחיל בממלכה ההאשמית ונגמר ב"מדינה" הקטנה והחרבה ביותר בעולם.
8 צפייה בגלריה
yk13879221
yk13879221
משאיות ירדניות עושות דרכן לעבר מעבר כרם שלום, אתמול
(צילום: יאיר שגיא)



הנהגים הירדנים מלווים בניידות של המשטרה הצבאית של צה"ל ובגורמי אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה של הצבא מרגע שחצו את מעבר אלנבי ועד שהגיעו לפאתי הנגב המערבי. המסלול שנקבע הוא בכוונה מדרום, עם עיקוף גדול יחסית, כדי שתושבי העוטף ומפגינים פוטנציאליים לא יזהו את המשאיות הזרות ויחסמו את דרכן. יש במשאיות אלו בעיקר מזון, מים - הרבה מים, ומעט תרופות. תרומות מארגוני סיוע בינ"ל אך עם חותמת של ממשלת ירדן כדי להרגיע, ולו במעט, את המחאה בעמאן שנמשכת זה כשבועיים.
במערכת הביטחון מעריכים שאין צורך בסיוע הירדני הזה, כך גם לא בקמח שישראל נאלצת להכניס לרצועה, ואף לא בנתיבי הסיוע החדשים דרך נמל אשדוד ומעבר ארז שנפתחו. הסיבה: מכל אמצעי הניטור של מערכת הביטחון, אין באמת רעב בעזה. המאפיות מלאות, ולא צפוי משבר הומניטרי. המצב קשה מאוד מבחינה כלכלית, אך אין אינדיקציות להרעבה.

הסיוע העצום שניתן לחמאס "בחינם"

בישראל מקפידים להפיץ לעולם, לרשתות זרות ולנציגים דיפלומטיים מדי יום תמונות של שווקים גדושים בסחורות בערי הרצועה. אבל כן יש תסכול ישראלי: ההרחבה הדרמטית של היקפי הסיוע לכמעט 500 משאיות בכל יום ומכל כיוון אפשרי, כולל מהנמל העזתי שבהקמה וכבר פעיל, ניתנו לחמאס "בחינם" ולא כפי שהיה צריך להיות, כסעיף מרכזי בתמורות שישראל תעניק בעסקה לשחרור חטופים תמורת מחבלים.

הסיבה להתקפלות הישראלית: לחץ עולמי ואמריקני כבד על הממשלה בשל תקרית ההרג בשוגג של שבעת עובדי הסיוע הזרים מתקיפה של צה"ל בשבוע שעבר, אירוע שעורר סערה בעולם. אלפי טונות המזון שמוכנסות לרצועה, בפועל, מגיעות בחלקן לאלפי פעילי הזרוע הצבאית של חמאס: החלוקה אמנם מתבצעת על ידי נציגי סיוע זרים אך בקצה, המלגזן או נהג המשאית הוא פלסטיני, וכך גם הקצוות של נקודות החלוקה.
לפי נתוני מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, שהופך לאלוף הכי משפיע במטה הכללי ומופיע כמעט בכל דיון קבינט: מפרוץ המלחמה נכנסו לרצועה כ-21 אלף משאיות סיוע מכרם שלום וממעבר רפיח עם יותר מ-272 אלף טונות מזון וכ-30 אלף טונות מים.

החשש משחרור סמלים פלסטיניים בעסקה

כמות הקצינים והחיילים של צה"ל שמטפלים בבעיות אזרחיות בתוך הרצועה רק הולכת וגדלה, ויותר משולשה מתחילת המלחמה. זה עוד רחוק מאוד משלטון צבאי, והקיום האזרחי שצה"ל מאפשר לו לקרות בשטח העזתי הוא די מינימלי, לצורכי מחיה בסיסית, אך כולל עוד ועוד אלמנטים שמנציחים את הכיבוש הישראלי העקיף של הרצועה.
הציפייה שכוח רב-לאומי ממדינות סוניות מתונות ייכנס לרצועה, אינה מבשילה. החמושים היחידים שיש בעזה ממדינות כמו איחוד האמירויות הם מאבטחים של בתי חולים שדה שהוקמו על ידיהן ברצועה.
8 צפייה בגלריה
 מוחמד דחלאן בראיון לערוץ האימראתי  אל-משהד
 מוחמד דחלאן בראיון לערוץ האימראתי  אל-משהד
מוחמד דחלאן. מתואר ע"י גורמי ביטחון ישראלים כפרונט-מן של חמאס
יותר ויותר גורמי ביטחון רואים רק בפתח, בעיקר זה שקיים ברצועה באופן לא מאורגן, כחלופה לשלטון חמאס ברצועה שתהיה אופציה פחות רעה לישראל. בכיר הרשות לשעבר, מוחמד דחלאן, שנתפס כדמות מערבית וחילונית, מתואר על ידי גורמי ביטחון ישראלים כפרונט-מן בפועל של חמאס.
כעת, ברקע יציאת הכוחות מחאן יונס, מעריכים קצינים קרביים ותיקים ולמודי מלחמות שנמצאים עמוק בעשור החמישי לחייהם ויצאו לאחרונה מחודשי התמרון ברצועת עזה, כי מבחינה צבאית נטו, חמאס יוכרע, בתרחיש החיובי, רק בשנת 2026 או ב-2027, גם אחרי ששתי חטיבותיו האחרונות יפורקו, בתקווה, עוד השנה.

גורמים בצבא אומרים כי "לא נהיה באופן קבוע ברצועה. נחזור לפשיטות רבות בעומק השטח כדי להכריע צבא טרור שהוקם במשך 15 שנים. בינתיים, ההישגים של הכוחות שנלחמו בעזה נשחקים ואין גם רגל מדינית מסיימת".
בינתיים, במערכת הביטחון יש מי שחושש שהשקט המדומה ביהודה ושומרון גם הוא פריך, על אחת כמה וכמה אם מדובר בתסריט שבו יתבצע שחרור המוני של רוצחים פלסטינים במסגרת עסקת שחרור חטופים תמורת מחבלים. הרמטכ"ל הרצי הלוי הצהיר כי צה"ל יוכל להתמודד עם כל השלכה של העסקה, כל עוד ישראל תמלא את חובתה המוסרית להשבת החטופים לבתיהם, אך מתחת לפני השטח ישנן הערכות כי חמאס ידרוש גם שחרור של סמלים, כמו מרואן ברגותי. חזרה שלהם לרחוב הפלסטיני, בעיקר אם זה יהיה ליו"ש, עלולה להבעיר את השטח.
פורסם לראשונה: 00:00, 10.04.24