"הלל תמיד היה הראשון להתנדב לכל משימה, יגל רצה שירות קרבי והיה יכול להגיע לסיירות מובחרות". חבריהם של האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה, שנרצחו בצהריים (ראשון) בפיגוע ירי בעיירה הפלסטינית חווארה מדרום לשכם, מתקשים להיפרד מהם. דברי החברים מישיבות ההסדר, שבהן למדו שני האחים שנרצחו, מתכתבים עם קריאתה של אמם אסתי לנוער בהר ברכה "לעשות שירות משמעותי בצבא". השניים יובאו למנוחות מחר, מועדי ההלוויות יימסרו בהמשך.
הורי השניים הסכימו לתרום את קרניות עיניהם, ובשעת ערב הגיעו קרוביהם לזירת הפיגוע כדי לומר פרק תהילים. שבתי נאומבורג, סבם של הנרצחים, אמר בזירה: "שני קדושים, הנכדים שלי הלל ויגל, עלו השמיימה. אנחנו צריכים להמשיך בחיים של קידוש השם. הקדוש ברוך הוא יקום את דמם, והם מלמעלה יתפללו עלינו, על עם ישראל, על ארץ ישראל, ובראש ובראשונה על תורת ישראל.
"על כל אחד ואחד מאיתנו להגביר את הקדושה בעם ישראל, את לימוד התורה, את המעשים הטובים, ובזכות הדברים האלה זה יהיה לעילוי נשמותיהם והם מהשמיים יתפללו עלינו".
4 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל ויגל יניב
הלל, שלמד בישיבת ההסדר קריית שמונה בעיר הצפונית, השתחרר באחרונה משירות בחיל הים, ובימים אלה שב מהשירות הצבאי לפרק לימודים במסלול ההסדר. "אנחנו יושבים כאן בישיבה, החברים של הלל לשיעור ד' בישיבה, לא יודעים איך לעכל את רוע הגזירה שנפלה על המשפחה ועלינו", סיפר יונתן אשר, חברו של הלל. "ישר כששמעתי על הפיגוע, הרגשתי שמשהו אינו כשורה. שלחתי להלל הודעה והיא נשארה יתומה".
החבר אשר הוסיף: "היה לנו מעגל דיבור לאחר הפיגוע הנוראי עם הרבנים, ואמרתי שאני לא הערצתי יותר מדי אנשים בחיי. את הלל הערצתי. תמיד ידע מה נכון עכשיו, משדר ביטחון ושלווה לחברים. היכרותי עם הלל החלה בשיעור א' בישיבת ההסדר.
"מהרגע הראשון היה ברור שמדובר בבחור מיוחד, ביטחון עצמי, רהוט, מנהיג וחבר טוב. הוא היה הראשון להתנדב לכל משימה שיעורית או ישיבתית, ותמיד היה סוחב אחריו בחורים רבים. כולם ידעו שפורים זה החג שלו, תמיד הוא היה במרכז העניינים בחג הזה. לצערנו, לא נזכה לחגוג עימו יותר".
4 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע במחסום חווארה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע במחסום חווארה
זירת הפיגוע בעיירה חווארה
(צילום: שאול גולן)
אליאב סמואל, מנכ"ל ישיבת ההסדר קריית שמונה, אמר: "רק בשבוע שעבר הוא חזר לישיבה משירות ארוך בחיל הים. הוא היה אהוב מאוד על החברים והרבנים, חלק בלתי נפרד מהישיבה ותלמידיה. היה תמיד עם חיוך, מסייע ועוזר בכל שניתן".
סמואל הוסיף: "בשבוע שעבר הוא חזר לישיבה עם תום פרק הפיקוד ובחיוך כדרכו סיפר שלמרות שכמעט השתחרר, התקשרו אליו לומר לו שהוא מקבל תואר מצטיין על תפקידו". בישיבת ההסדר סיפרו עוד כי לפני גיוסו לצבא, למד הלל חברותא בקביעות עם ראש הישיבה, הרב צפניה דרורי.

"בני העוולה לא יצליחו לגדוע את החיים האמיתיים שלו"

הרב אריאל ברקאי, ראש ישיבת ההסדר קריית שמונה, אמר: "קשה מאוד לדבר על הלל בלשון עבר. רק בשבוע שעבר הוא הופיע בישיבה אחרי שירות משמעותי בחיל הים שבו הוא הצטיין. הוא הגיע לישיבה עם עיניים שמחות ובורקות, ובירכתי אותו על הגעתו מים הצבא חזרה אלינו לים התורה. הלל לא נח לרגע, היה כולו חיוניות ומלא בשמחת חיים, רצינות, עשייה. החיים של הלל נשארים וממשיכים איתנו, שהרי אין מציאות שבה דמות חיה כל כך כמו הלל תיפטר מן העולם.
"בני העוולה שניסו לגדוע את החיים האלה לא יצליחו לגדוע את החיים האמיתיים כל כך שהיו לו, חיים שאליהם שאף וחלם עליהם בכל שעשה. הקב"ה ייתן טפחות למשפחה, לעם ישראל, לצאת מתוך השבר הזה למקום טוב, חזק ומאמין יותר. 'בלע המוות לנצח ומחה ה' דמעה מעל כל פנים'".
4 צפייה בגלריה
יגל יניב (משמאל למטה) עם חבריו לישיבת ההסדר בגבעת אולגה
יגל יניב (משמאל למטה) עם חבריו לישיבת ההסדר בגבעת אולגה
יגל יניב (בעיגול) עם חבריו לישיבת ההסדר גבעת אולגה
(צילום: Photo vibe)
יגל, שלמד בישיבת ההסדר גבעת אולגה בחדרה, התגייס גם הוא למסלול - ובימים אלה היה אמור להתחיל הליכים לקראת גיוסו לצה"ל בשירות קרבי. גלעד פרידמן, חברו הטוב של יגל, אמר: "הכרתי את יגל שנה וחצי, תלמיד חרוץ בישיבה. יגל היה אחד שלא מוותר לעצמו, אהב ללמוד את שיעורי הגמרא, הוא היה מיוחד, איש טוב, לימד מהו הערך בין אדם לחברו.
"הוא התלבט מתי להתגייס ולא ויתר. רצה לגדול בתורה, רצה שירות קרבי, היה יכול להגיע לסיירות מובחרות. בחמישי האחרון התראינו בישיבה בפעם האחרונה. הוא צחק עליי כי בדיוק עשיתי פאות, היינו חברים קרובים, אנחנו לא מעכלים את האסון הכבד שפקד אותנו. החבר החייכן שתמיד עזר לכולנו והיה מיועד לשירות ביחידה קרבית נרצח וזה לא נתפס. הוא היה גאה מאוד בדרכו בלימודי התורה ובדרכו בדרך לצה"ל ליחידה מובחרת שרצה לשרת בה".
שגיא בן לישה, מנהל ישיבת ההסדר, אמר: "יגל היה מלח הארץ, ילד יפהפה מבפנים ומבחוץ וראשון להיתרם לכל משימה. רצינו להקים את השלוחה בטירת כרמל והוא היה מהראשונים. הוא היה מתוק ורציני, בחור משקיע ואהוב שתמיד שמח לעזור בעין טובה ונפש חפצה. הוא היה מסתובב יחף ברחובות טירת כרמל מרוב פשטות וענווה".

הלל ויגל הותירו אחריהם הורים ושלושה אחים. האם אסתי אמרה בהקלטה שפרסמה לבני הנוער בהר ברכה: "חטפנו סטירת לחי אדירה מהקב"ה. אנחנו מנסים למצוא את הדברים הטובים והחסד. הייתה לנו הכנה מוקדמת, שבת משפחה, שיחות טובות עם הילדים. עשינו תמונה משפחתית. יש לנו חור, חור ענק בלב, ושום דבר, שום דבר לא יסגור את החור הזה. לא בנייה, לא הפגנה, לא שום דבר. גם שמחות במשפחה יהיו פלסטר. החור הזה יישאר, ואנחנו נלמד לחיות איתו".
האם אמרה עוד בהודעתה לבני הנוער: "אתם יכולים לעשות גם כמו שתמיד היינו עושים - מכינים מרק והולכים ומחלקים לחיילים. אין לי מילים שיכולות לנחם או להביע". בהמשך הודיע המרכז הלאומי להשתלות כי הורי הנרצחים, שנשאו כרטיס אדי, הסכימו לתרום את קרניות עיניהם שיושתלו בממתינים להחזרת מאור עיניהם.


4 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת תפוח במחאה לאחר פיגוע הירי בחווארה
הפגנה בצומת תפוח במחאה לאחר פיגוע הירי בחווארה
המחאה בצומת תפוח
(צילום: נדב גולדשטיין, TPS )
מחקירת הפיגוע עולה כי מחבל אחד לפחות נצמד לחלון הרכב שבו נסעו האחים בעיירה חווארה - וירה לעברם באקדח מטווס אפס. כוחות הביטחון עורכים מצוד אחר המחבל, בין היתר בכפרים באזור שכם. באוגדת איו"ש בצה"ל פועלים לזהות את המחבל בציר המודיעיני, ופועלים גם להשגת תיעודים מהמקום באמצעות פריקת מצלמות אבטחה באזור.
לצד המאמץ להגיע למחבל שעומד מאחורי הפיגוע, באוגדת איו"ש מתגברים את ההגנה על הצירים והיישובים ביהודה ושומרון על-מנת למנוע פיגועי חקיינות. במקביל, כוחות רבים הוצבו על הצירים כדי למנוע עימותים בין ישראלים למתנחלים. משטרת מחוז ש"י כבר חוקרת דיווח פלסטיני שלפיו מתנחלים הציתו בית ורכב בעיירה חווארה אחרי פיגוע הירי.
עשרות מתנחלים הפגינו הערב בצומת תפוח ובצומת עינב בשומרון במחאה על אוזלת היד של הרשויות אל מול הטרור הפלסטיני. המפגינים הניפו דגלי ישראל, וכמה מהם קראו ל"נקמה". שלושה משתתפים בהפגנה נפצעו קל מאבנים שהושלכו לעברם על-ידי פלסטינים. במקום אירעו עימותים, כוחות רבים של מג"ב וצה"ל הוזעקו לזירה.