מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר אתמול (שלישי) אחר הצהריים, בתום הביקור שערך בישראל וברשות הפלסטינית, כי החליט להשאיר באזור את העוזרים שלו. לדברי בכיר ישראלי, צעד זה נעשה "כדי להיות עם היד על הדופק, ולוודא שהצדדים פועלים להרגיע את המצב". בכיר אמריקני אמר בתום שיחותיו של מזכיר המדינה עם ראש הממשלה, כי נתניהו יוזמן בקרוב לוושינגטון.
בלינקן אמר במסיבת העיתונאים שקיים בירושלים כי ארה"ב ממשיכה להתנגד לפעילות ההתנחלויות, הכשרת מאחזים בלתי-חוקיים, סיפוח של חלקים מהגדה המערבית, הפרת הסטטוס-קוו במזרח ירושלים, הריסת בתים והסתה לאלימות. על החלטות הקבינט הישראלי אחרי הפיגועים בירושלים אמר בלינקן: "נותרנו מתנגדים לצעדים חד-צדדיים, שמלבים מתחים ויוצרים סביבה מסוכנת יותר לכולם, ומורידים את הסיכויים להתקדם לפתרון שתי המדינות". בלינקן הדגיש במסיבת העיתונאים כי מדינתו "נחושה לעבוד עם שותפיה להביא למזרח תיכון בטוח ומשגשג יותר".
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
אמר כי השאירו צוות באזור "לתמוך במאמץ ההרגעה". בלינקן, אתמול
(צילום: אמיל סלמן)
3 צפייה בגלריה
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
בכיר אמריקני לאחר פגישת הצדדים כי ראש הממשלה יוזמן בקרוב לוושינגטון. נתניהו ובלינקן, שלשום
(צילום: רויטרס )
לצורך כך, כאמור, בלינקן ישאיר באזור את העוזרים שלו. מדובר בעוזרת המזכיר לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, והאדי עמר, השליח המיוחד של ממשל ביידן לעניינים פלסטינים. במסיבת העיתונאים אמר בלינקן כי הצעד נעשה כדי "לתמוך במאמץ ההרגעה, ולוודא שהצדדים מניחים את היסודות להתקדמות בפתרון שתי המדינות".
אתמול נועד בלינקן עם שר הביטחון יואב גלנט, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ונציגים של החברה האזרחית בישראל. מירושלים נסע לרמאללה שם נועד עם אבו מאזן בארמונו. בלינקן הביע בפני יו"ר הרשות הפלסטינית צער על "מותם של אזרחים פלסטינים חפים מפשע, שאיבדו את חייהם באלימות ההולכת וגוברת בשנה האחרונה". אבו מאזן מסר מצדו כי הוא מוכן "לעבוד עם ארה"ב ואחרים כדי לחדש את הדיאלוג המדיני", וקרא לישראל לשים סוף למה שכינה "פעולות חד-צדדיות שמפירות את החוק הבינלאומי". לדברי אבו מאזן, "תמיד דבקנו בהחלטות בינלאומיות ואנו מוכנים לחזרתו של דיאלוג מדיני על מנת לסיים את הכיבוש הישראלי בשטחים הפלסטיניים. עמנו לא ישלים עם המשך הכיבוש לנצח, והביטחון האזורי לא יהיה קיים באמצעות המשך ההתעלמות מזכויות הפלסטינים".
על שיחותיו עם אבו מאזן אמר בלינקן במרומז שארה"ב ביקשה מאבו מאזן לחדש את התיאום הביטחוני: "התמקדנו על הצעדים שהרשות הפלסטינית נוקטת כדי לשפר את חייהם של העם הפלסטיני, ולמלא את אחריותה מול ישראל על סיום המצב הנוכחי ומעגל האלימות, להרגיע את הרוחות ולא להסלים". בלינקן הוסיף כי יש צורך "לנטרל את מעגל האלימות שמדאיג את האנשים כאן. הנשיא ביידן נותר מחויב ומשוכנע בחשיבות פתרון שתי המדינות, אבל עכשיו צריך להתמקד בכך שהישראלים והפלסטינים יתמקדו בנטרול המצב".

3 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן עם אבו מאזן ב רמאללה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן עם אבו מאזן ב רמאללה
מזכיר המדינה אמר במרומז כי ביקש מיו"ר הרשות הפלסטינית לחדש את התיאום הביטחוני. אבו מאזן ובלינקן בפגישתם
(צילום: רויטרס)
ביקורו נערך על רקע המתיחות הביטחונית הגדולה שהחלה עוד עם המבצע בג'נין בשבוע שעבר, המשיכה בשיגורי הרקטות מעזה – והגיעה לשיאה בפיגועי הטרור בירושלים, שאחת מהחלטות הקבינט בתגובה אליהם הייתה הבטחה "לחזק את ההתיישבות" ביהודה ושומרון. למרות שבתגובה לחיסול המחבלים בג'נין הרשות הודיעה על הקפאת התיאום הביטחוני עם ישראל, בהודעתו שיבח בלינקן את אבו מאזן על מה שתיאר כ"נחישות לפעול בצורה אחראית בזמן מאתגר". הוא גם הכריז על סיוע אמריקני נוסף של 50 מיליון דולר לפלסטינים ועל הסכם לקידום אספקת שירותי אינטרנט דור 4 בשטחי הרשות.
פורסם לראשונה: 22:40, 31.01.23