אולפן ynet במשדר מיוחד בעקבות הפיגועים בירושלים (צילום: חגי דקל)

שני פיגועי ירי בהפרש של כ-14.5 שעות בירושלים במהלך השבת, התוצאה - קטלנית: שבעה בני אדם נרצחו וחמישה נוספים נפצעו באורח קשה ובינוני. השבת המדממת החלה אמש בסביבות השעה 20:15, אז הגיע מחבל ממזרח ירושלים אל שכונת נווה יעקב בעיר, ובסמוך לבית הכנסת פתח באש על עוברים ושבים. הוא הספיק לרצוח ביריות אקדח שבעה ופצע שלושה אחרים - עד שחוסל בירי על ידי שוטר ומתנדב. הבוקר, לקראת השעה 11:00, הגיע מחבל נוסף - בן 13 בלבד - לעיר העתיקה בירושלים ובסמוך לכניסה לעיר דוד פתח בירי. הוא פצע קשה את סגן נ' (22), מפקד צוות בגדוד 202 של חטיבת הצנחנים, שהשיב בירי ופגע במחבל שנוטרל, אך לא נהרג. יחד עם הקצין נפצע גם אביו בן ה-47, שמצבו מוגדר בינוני.

שבת של טרור - עדכונים שוטפים

הפיגוע סמוך לבית הכנסת בנווה יעקב הוא הקטלני ביותר שידעה ישראל מאז 2011. המחבל שעמד מאחוריו, חיירי עלקם, פעל ככל הנראה לבדו. 45 חשודים מסביבתו נעצרו - בהם הוריו. במהלך היום הותר לפרסום שמם של ארבעה מנרצחי הפיגוע - אשר נתן (14), אלי מזרחי (48) ואשתו נטלי (45), שהתחתנו לפני שנתיים, ורפאל בן אליהו (56), תושב נווה יעקב, שבנו נפצע קשה בפיגוע. אביו של אלי, שמעון, סיפר כי הבן ואשתו יצאו לסייע לפצועי הפיגוע - ונרצחו על ידי המחבל. "הוא עמד ליד המכונית שלו וירה בהם. נכנס לאוטו וברח", שחזר האב. בפיגוע אמש נרצחו כאמור עוד ארבעה בני אדם, בהם אזרחית אוקראינה.

15 צפייה בגלריה
רפאל בן אליה, ואלי ונטלי מזרחי ז"ל
רפאל בן אליה, ואלי ונטלי מזרחי ז"ל
שלושה משבעת הנרצחים בפיגוע סמוך לבית כנסת בירושלים. רפאל בן אליהו, אלי מזרחי ואשתו נטליה
(מתוך פייסבוק, באדיבות המשפחה)
15 צפייה בגלריה
אשר נתן מורלי שנהרג בפיגוע בנווה יעקב
אשר נתן מורלי שנהרג בפיגוע בנווה יעקב
אשר נתן
(באדיבות המשפחה)
15 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר וזירות הפיגוע בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר וזירות הפיגוע בירושלים
זירות שני פיגועי הירי, נתניהו ובן גביר בזירה. הקבינט יכונס
(צילום: אלכס קולומויסקי, רויטרס, EPA)

בבית החולים הדסה הר הצופים מאושפז צעיר במצב קשה אך יציב, והוא מורדם ומונשם, ויחד איתו מאושפז גם נער בן 15.5 שמצבו בינוני והבוקר נמסר כי הוא מתאושש, ער ובהכרה מלאה. בבית החולים שערי צדק מאושפזים שני הפצועים מהפיגוע הבוקר וכן מאושפזת במקום גם אישה בת 65 שנורתה בפיגוע אמש ומצבה בינוני.
אחר הצהריים, לקראת צאת השבת, התאספו עשרות מתפללים סביב בית הכנסת בשכונה, ועמדו מקרוב אחר הזוועה שהתרחשה שם בליל שבת. "זה פשוט מטורף מה שקרה לנו", אמר אברהם בכניסה לבית הכנסת. "מפחיד להסתובב כאן. ירו בקורבנות מטווח קצר, ממש ירי ללא הפסקה". דניאל הוסיף בזעם: "משפחות חיכו בערב שבת ליקיריהן, והם לא שבו. הם נרצחו מטווח קצר מירי של מחבל ביציאה מבית הכנסת".

15 צפייה בגלריה
מתפללים רבים מגיעים לבית הכנסת לעמוד מקרוב על הירי שבוצע בשכונת נווה יעקב
מתפללים רבים מגיעים לבית הכנסת לעמוד מקרוב על הירי שבוצע בשכונת נווה יעקב
מתפללים מגיעים לבית הכנסת בנווה יעקב, לקראת צאת השבת
(צילום: יאיר שגיא)
15 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בעיר דוד
זירת הפיגוע בעיר דוד
כוחות הביטחון בזירת הפיגוע בעיר דוד
(צילום: AP)
15 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בנווה יעקב, אמש
( צילום: AFP)
תושב אחר, דביר לוי, הוסיף: "שמענו ירי, חלק מהאנשים רצו להתחבא ואחרים היו ממש בפאניקה. אנשים שרק כמה דקות לפני כן התפללו בבית הכנסת היו מוטלים על הרצפה". אליהו, חברו, אמר כי "זה היה לילה שחור, ככה יורים בנו מטווח אפס בדרך חזרה מבית הכנסת. אנשים צעקו, הרב צעק, הם נכנסו למחסה ואז הגיעו הכוחות. זו פשוט טרגדיה גדולה, הרבה אנשים הגיעו לכאן הערב כדי להבין מה קרה".
עימותים נרשמו במזרח ירושלים שעות לפני צאת השבת. אבנים, סלעים ובקבוקי זכוכית יודו לעבר ג'יפ משטרתי. הרכב ירה בתגובה רימוני גז מהמשגר שעל גגו, לא היו נפגעים.

הקבינט יכונס, אלה ההחלטות שכבר התקבלו

בהערכת המצב שקיים אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו, אחרי שביקר בזירת הפיגוע בנווה יעקב, הוחלט על תגבור כוחות הביטחון בבירה, בתל אביב ובכל רחבי הארץ. במסגרת תגבור הכוחות, עלתה הבוקר המשטרה, בהוראת המפכ"ל יעקב שבתאי, לרמת הכוננות הגבוהה ביותר ברחבי הארץ. החל מהבוקר, השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות. במקביל, המפכ"ל הורה היום כי צוות ימ"מ יהיה נוכח באופן קבוע באזור ירושלים למטרת מענה מיידי לאירועים חריגים במידת הצורך.
הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס הערב ב-20:00 במטה השב"כ, ולא בקריה בתל אביב בשל ההפגנות הצפויות באזור. עוד קודם לכן יכנס שר הביטחון יואב גלנט, שחזר מחופשה פרטית בארה"ב, הערכת מצב מיוחדת בהשתתפות הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר, מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, ובכירים נוספים במערכת הביטחון. לקראת כינוס הקבינט הערב ביקש נתניהו לבחון איטום מיידי של בתי שני המחבלים, תוך 24 שעות ולכל המאוחר תוך כמה ימים, מחשש לדעיכת אפקט ההרתעה. במקביל, בעדכון שהתקיים בצהריים בעקבות הפיגוע ליד עיר דוד, הוחלט על קידום וזירוז רישוי ותקצוב לרכישת אלפי כלי נשק עבור אזרחים.

15 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר בזירת הפיגוע
ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר בזירת הפיגוע
נתניהו בזירת הפיגוע בנווה יעקב
(צילום: רויטרס)
15 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בעיר דוד
זירת הפיגוע בעיר דוד
המפכ"ל שבתאי בעיר דוד. רמת הכוננות - הגבוהה ביותר
(צילום: דוברות המשטרה)
15 צפייה בגלריה
פאדי דקידק
פאדי דקידק
הפרמדיק פאדי דקידק, שהגיע לטפל בנפגעים בשתי הזירות
(צילום: שלו שלום)
15 צפייה בגלריה
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל ירושלים
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל ירושלים
קרא "לגלות ערנות". הנשיא הרצוג
(צילום: אולבייה פיטוסי)
"הפער בין הפיגוע בנווה יעקב, שבו אף אזרח לא החזיק נשק, לבין הפיגוע בעיר דוד שבו אזרחים חמושים נטרלו מיד את המחבל, הוכיחה את היותם של אזרחים חמושים 'מכפיל כוח'", אמר גורם מדיני בכיר. עוד נטען כי ראש הממשלה נתניהו הורה לקדם לקראת הדיון חוק לגירוש משפחות מחבלים, גם של תושבי מזרח ירושלים. בקבינט מתכננים לבחון גם הגבלות על הפלסטינים, וכן את המשך ההקלות ומתן אשרות עבודה.
בלילה הנחה הרמטכ"ל הלוי על תגבור כוחות באוגדת יהודה ושומרון - ועל היערכות ל"תרחישי הסלמה" במרחב. הבוקר נודע כי הכוח המתגבר הוא שלושה גדודים - בהם סיירת צנחנים, שלוחמיה מפוזרים כעת במספר גזרות בגדה.
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לפיגועים עם צאת השבת וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "הלב נשבר לנוכח הפיגועים הנוראים שהתרחשו במהלך השבת בירושלים. איבדנו שבעה אזרחים ואזרחיות תמימים בפיגוע טרור רצחני, מי שרק קיבלו את שבת המלכה בחיק המשפחה והקהילה. הפיגועים הנוראיים מזכירים לנו שוב אמת פשוטה וכואבת: יהיו אשר יהיו המחלוקות בתוכנו, מול אויבינו, המבקשים את רעתנו והקמים להורגנו - עלינו לשמור על אחדותנו. מחזק וסומך על כוחות הביטחון שפועלים יומם וליל אל מול הטרור. אני קורא לכולם לגלות עירנות ואחריות בימים אלו. אני שולח החלמה מהירה לפצועים ומתאבל עם משפחות הנרצחים".

גינויים חסרי תקדים בעולם, אבו מאזן מאשים

בעולם הביעו במהלך היממה האחרונה זעזוע עמוק מהפיגוע בסמוך לבית כנסת בירושלים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עם נתניהו והבטיח תמיכה, גם מזכ"ל האו"ם, איחוד האמירויות, סעודיה, עומאן, בחריין, טורקיה, מדינות אירופה, חברי קונגרס, מושלים, ראשי ערים ומחוזות - כולם הביעו שאט נפש מהמעשה ומתוצאותיו הקטלניות. חלקם הדגישו את העובדה שהפיגוע בוצע ליד בית כנסת וביום השואה הבינלאומי - דבר שהופך אותו, לדבריהם, לנתעב עוד יותר.
15 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
רוסיה נמנעה מלגנות, ביידן שוחח עם נתניהו
(צילום: רויטרס, EPA)
15 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
הרשות הפלסטינית האשימה. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שצפוי לנחות בישראל ביום שני הקרוב, אמר בלילה כי ארה"ב "מגנה באופן החריף ביותר את מתקפת הטרור הנוראית, שהתרחשה היום מחוץ לבית כנסת בירושלים. אנחנו נמצאים בקשר הדוק עם שותפינו הישראלים, ומאשרים מחדש את מחויבתנו הבלתי מעורערת לביטחון ישראל". משרד החוץ של איחוד האמירויות גינה בחריפות את הפיגוע, ומסר כי המדינה "מתנגדת לכל צורות האלימות והטרור שמטרתן לערער את הביטחון והיציבות ולסתור ערכים ועקרונות אנושיים". לפי ההודעה, "משרד החוץ האמירותי הביע את תנחומיו הכנים לממשלת ישראל ואנשיה הידידותיים, ואת אהדתו למשפחות הקורבנות כתוצאה מהפשע המתועב הזה. איחולי החלמה מהירה לכל הפצועים".
משרד החוץ הרוסי פרסם בצהריים התייחסות לפיגועים, אך בניגוד למדינות אחרות, מוסקבה נמנעה מלגנות את הטבח. "אנו קוראים לשני הצדדים לנהוג באיפוק", נמסר בהודעת משרד החוץ, שהתייחס באותה נשימה הן לרצח השבעה אמש והן למבצע מעצר המבוקשים במחנה הפליטים ג'נין, יממה קודם לכן, שבו נהרגו תשעה - שמונה מהם מחבלים שהשתתפו בהפרות סדר.
בכירי הרשות הפלסטינית התכנסו במעונו של יו"ר הרשות אבו מאזן, במטרה לדון בהסלמה מול ישראל וההתפתחויות האחרונות. בסיום הישיבה לא יצאה כל הודעת גינוי לפיגועים בירושלים - שבהם נרצחו שבעה אזרחים - וההנהגה הפלסטינית הטילה את האחריות על ישראל. "אנו מצדיעים לעם הפלסטיני בכל המקומות על איתנותו והתנגדותו העממית השלווה, ומטילים על ממשלת הכיבוש הישראלי את האחריות המלאה להסלמה המסוכנת שאליה הגענו, עקב פשעיה שהסתכמו ב-31 שהידים בחודש הנוכחי - והמשך נהלי ההתנחלות הקולוניאליים שלה".

זיקוקים ומהומות אחרי הפיגוע, קריאות לבן גביר בזירה: "זה במשמרת שלך"

במחנה הפליטים שועפט פרצו אמש מהומות אחרי הפיגוע הקטלני בנווה יעקב, ומתפרעים הבעירו צמיגים. המסגדים בשועפט הכריזו על הפיגוע בחגיגיות, וקראו קריאות "אללה אכבר" בעקבותיו. במקומות אחרים במחנה הפליטים חילקו ממתקים, וכך גם ברצועת עזה, בחברון ובאזורים נוספים ביהודה ושומרון. באזור שכם ירו כמה פלסטינים זיקוקים.

15 צפייה בגלריה
עלקם חיירי
עלקם חיירי
המחבל והזיקוקים בשכם
15 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
הגיע לזירה וצעק "מוות למחבלים". בן גביר
( צילום: רויטרס)
מי שהגיע לזירת הפיגוע הרצחני כעבור זמן קצר הוא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הוא סירב להתראיין בגלל השבת, אך לנוכחים במקום אמר שעזב את שולחן השבת והגיע במיוחד בגלל פיקוח הנפש - ודיבר עם התושבים. "אתם צודקים, חובת ההוכחה היא עלינו. זה לא יכול להימשך ככה", אמר להם. הוא צעק יחד איתם: "מוות למחבלים". בשלב מסוים התושבים צעקו לבן גביר: "זה קרה במשמרת שלך. רוצחים אותנו". חלקם הביעו בו תמיכה, ואמרו לו כי הם סומכים עליו. לאחר מכן צעקו "מוות לערבים, מוות לשמאלנים", אז ניסה בן גביר לחדול את הקריאות.

עם דקת דומייה: הפגנה בצל הפיגועים

ההפגנה המרכזית בתל אביב נגד המהפכה המשפטית שמובילים נתניהו ושר המשפטים יריב לוין תתקיים הערב, ומה שאמור היה להיות המוקד המרכזי שאליו העיניים נשואות הפך למוקד שולי למדי - בצל הפיגועים הקשים בירושלים. הבוקר הודיעו המארגנים כי ההפגנות הצפויות יתקיימו ב"מתכונת שונה", והן ייפתחו בדקת דומייה ויתקיימו ללא מוזיקה, בשונה משלושת השבועות הקודמים.
15 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה ברחוב קפלן בתל אביב
הפגנת מחאה ברחוב קפלן בתל אביב
ההפגנה תיפתח בדקת דומייה. המחאה בקפלן, לפני שבוע
במקביל להפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב, הפגנה נוספת שמארגנת התנועה לאיכות השלטון תתקיים בכיכר הבימה. אחד הדוברים בהפגנה בהבימה יהיה מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך, שלפני כחודש עורר סערה בריאיון ל"ידיעות אחרונות" כשאמר שהוא חרד לגורל המדינה. לצד ההפגנות הגדולות בתל אביב, יתקיימו מחאות קטנות יותר גם בירושלים, באר שבע, חיפה ומודיעין. ראש האופוזיציה יאיר לפיד יגיע להפגנה מול בית הנשיא בירושלים, לאות הזדהות ותמיכה בתושבי הבירה ומשפחות הנרצחים והפצועים בפיגועים.
ההפגנה בהבימה תחל ב-18:45 תחת הכותרת "חירות. שוויון. איכות שלטון". ברחוב קפלן צפויה ההפגנה להתחיל בשעה 19:00: "האירועים ייפתחו בדקת דומייה ויתקיימו במתכונת שונה, תוך השתתפות בכאבן של משפחות הנרצחים. יהי זכרם ברוך".
השתתפו בהכנת הכתבה: חיים גולדיטש, איתמר אייכנר, יואב זיתון, סיון חילאי