7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
נתניהו, ביידן ואבו מאזן. מאמצים למנוע הידרדרות
(צילום: עמית שאבי,AFP ,רויטרס)
ברמאללה מדברים והודיעו מה ידרשו, בירושלים שומרים על שתיקה: בעיר עקבה שבירדן נפתחה בצהריים (ראשון) פסגת החירום הביטחונית בהשתתפות נציגי ישראל והפלסטינים, שמטרתה להגיע לרגיעה ולהפסקת האלימות, פחות מארבעה שבועות לפני תחילת חודש הרמדאן המקודש למוסלמים. בפסגה משתתפים גם נציגים מירדן, מצרים וארה"ב - אלא שבמהלכה נרצחו ביריות שני ישראלים בחווארה.
בראש המשלחת הישראלית לשיחות עומד ראש המל"ל צחי הנגבי, ואליו הצטרפו ראש השב"כ רונן בר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן ומנכ"ל משרד החוץ רונן לוי. את הפלסטינים מייצגים בשיחות מזכיר הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שייח, ראש המודיעין הכללי מג'ד פרג' ויועצו של אבו מאזן, מג'די אל-חלידי.
7 צפייה בגלריה
צחי הנגבי ורונן בר
צחי הנגבי ורונן בר
מייצגים את ישראל. הנגבי ורונן בר
(צילום: יואב דודקביץ', יאיר שגיא)
7 צפייה בגלריה
מאג'ד פרג', חוסיין א-שייח ומג'די חאלדי
מאג'ד פרג', חוסיין א-שייח ומג'די חאלדי
מאג'ד פרג', חוסיין א-שייח ומג'די חלידי. מייצגים את הפלסטינים
7 צפייה בגלריה
העיר עקבה בירדן
העיר עקבה בירדן
העיר עקבה בירדן
(צילום: AFP)
הצדדים דנים בין השאר בתוכנית האמריקנית להרגעת המתיחות בגדה המערבית, ולסיום ההתנגדות החמושה שם. לפי המתווה האמריקני, ישראל לא תבצע צעדים חד-צדדיים נוספים שקשורים להתנחלויות - ובמקביל הרשות הפלסטינית לא תפעל נגדה באו"ם, ותפעל לרגיעה בגדה. הפסגה נקבעה עוד לפני המבצע בשכם שבו נהרגו 11 פלסטינים - רובם מחבלי "גוב האריות", וחלקם אזרחים לא-מעורבים. הבוקר, כאמור, נרצחו שני ישראלים מיריות בחווארה, בהסלמה נוספת של המתיחות הרבה ממילא באזור.
שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר: "אני קורא לראש הממשלה להחזיר את המשלחת הישראלית מעקבה לאלתר. 'רגיעה' תושג רק כאשר צה"ל יכה בערי הטרור ומחולליו ללא רחם, בטנקים ובמסוקים, באופן שישדר שבעל הבית השתגע ויוציא להם את החשק לפגוע בנו. נדרוש כינוס מיידי של הקבינט לקבלת החלטות".
השרה אורית סטרוק מסרה בעקבות זאת: "הפיגוע בחווארה מחייב החזרה מיידית של המשלחת הישראלית מפסגת עקבה. אין מקום למפגש-פסגה עם מי שמשלמים לרוצחי יהודים, 30 שנה אחרי הסכם אוסלו האומלל, מן הראוי שנבין שהרש"פ היא הבעיה ולא הפתרון. את ההיערכות לרמדאן נבצע בעצמנו, ללא "הסתייעות" במי שקמים עלינו לכלותנו".
לקראת הפגישה, אמר דובר תנועת הפתח כי המשלחת הפלסטינית מתכננת לדון בהפסקת ההפרות הישראליות, כלשונו. דובר אחר מטעם התנועה ציין כי הפלסטינים ידרשו לעצור את החיסולים, הפשיטות הישראליות, את "ייהוד ירושלים" ואת הרחבת ההתנחלויות.
בישראל מסרו אתמול התייחסות בודדה לפסגה בעקבה, ובה הודיעה לשכת ראש הממשלה כי "כחלק מן ההיערכות לקראת הרמדאן, תשתתף משלחת ישראלית בכינוס ביטחוני בעקבה שבירדן, בהשתתפות נציגים מטעם הרשות הפלסטינית, בהובלת ארצות הברית, ירדן ומצרים". לפי ההודעה הישראלית, "ישראל נענתה להצעה האמריקנית להשתתף במפגש, שבמהלכו ידונו הנציגים הביטחוניים מטעם המדינות המשתתפות על הדרכים להרגעת המתיחות הביטחונית באזור לקראת חודש הרמדאן".
7 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
שכם, בשבוע שעבר. הפלסטינים דורשים את הפסקת הפשיטות
(צילום: AP )
7 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
(צילום: AFP )
גורמים בירדן אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי הפסגה בעקבה היא הפעם הראשונה שבה נפגשים ראשי מערכות הביטחון של ישראל ושל הרשות זה שנים רבות. מצידה של ארה"ב הגיע לעקבה היום יועצו של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון, ברט מקגורק. לדברי בכיר ירדני, הפסגה נועדה להחזיר את השקט לאזור – ולתת תקווה לפלסטינים. "המטרה היא להגיע להסכמה על הפסקת הצעדים החד-צדדיים במטרה להשיג תקופה של רגיעה שתאפשר צעדים בוני אמון ותוביל לפגישות פוליטיות נוספות", אמר הבכיר הירדני.
לדבריו, "אם הצדדים לא יצליחו להגיע להסכמה - הדינמיקה בשטח מצביעה על הסלמה נוספת שתוביל לאלימות שתפגע בכולם". הבכיר הירדני הזהיר מפני "דינמיקה קשה מאוד בשטח, עם ההסלמה שמתרחשת כרגע לקראת הרמדאן וחג הפסח".
7 צפייה בגלריה
ציון 35 שנים להקמת ארגון הטרור חמאס בעזה
ציון 35 שנים להקמת ארגון הטרור חמאס בעזה
חמאס גינה את השתתפות הרשות, שם ענו לו: "תטילו מצור על ת"א"
(צילום: רויטרס)
החלטת נציגי הרשות הפלסטינית להיפגש עם נציגים מישראל הביאה את חמאס למתוח ביקורת ולגנות בחריפות את החלטת היושבים ברמאללה, שלדברי ארגון הטרור היא בדמות "תקיעת סכין בגב העם הפלסטיני". "הפגישה היא זלזול בדם השהידים וניסיון גלוי לכסות על פשעי הכיבוש. על הרשות להפסיק בדרך חסרת התועלת והאבסורדית הזו, ולא להיכנע לתכתיבים הציוניים-אמריקניים. על הרשות להתיישר עם הקונצנזוס הלאומי – התנגדות", אמרו בחמאס לקראת הפסגה.
מנגד, אחד מאנשי לשכתו של אבו מאזן, השגריר מוחמד עודה, הדף את טענות חמאס ואמר כי "אנחנו לא השחקן היחיד באזור, ומאזן הכוחות לא לטובתנו. הטנקים של האופוזיציה הפלסטינית מוזמנים לעשות מצור על תל אביב".
פורסם לראשונה: 13:59, 26.02.23