כלי טיס בלתי מזוהים תקפו אמש (יום ב') בסיס בגבול עיראק-סוריה, שבו פועלות מיליציות שיעיות שנתמכות על ידי איראן. כך דיווחה הלילה סוכנות הידיעות רויטרס מפי מקורות צבאיים ותושבים שמתגוררים באזור. על פי הדיווח, הבסיס ממוקם במחוז דיר א-זור שבצפון-מזרח סוריה, מחוז שבו טהרן הרחיבה בשנה האחרונה את נוכחותה הצבאית. בשלב זה לא ידוע על נפגעים או על נזק.
הגורמים הצבאיים סיפרו כי התקיפות בוצעו דרומית לעיר הסונית מיאדין, ששוכנת לאורך נהר הפרת. הנהר וסביבתו, כך ציינו, הפך למוקד מרכזי שבו פועלות מיליציות שיעיות הנתמכות בידי איראן, בעיקר בעיראק, מאז סיכול רוב תשתיות דאעש במדינה לפני כארבע שנים.

תושבים סיפרו כי לוחמי המיליציות שסיירו ברחובות קיבלו הוראה להעלות כוננות, וציינו כי שמעו פיצוצים וראו ואמבולנסים מגיעים למקום. "לוחמים מבוהלים קראו להולכי רגל ולמכוניות להתפנות ממרכז העיר ומהרחובות הראשיים", אמר לרויטרס אחמד אל-שווי, תושב העיר מיאדין. התקיפה לא דווחה בתקשורת הסורית הממלכתית, שמעולם לא ציינה שלוחמי המיליציות השיעיות נמצאות בשטח המדינה.
הדיווח על התקיפה הגיע שעות אחרי שראש הממשלה נפתלי בנט נשא את נאום הבכורה שלו בפני העצרת הכללית של האו"ם, ובו הקדיש חלק שלם לסוגייה האיראנית. "ישראל, פשוטו כמשמעו, מוקפת על ידי חיזבאללה, מיליציות שיעיות, הג'יהאד האסלאמי וחמאס", פתח בנט. "ארגוני טרור אלה חותרים לשלוט במזרח התיכון ולהפיץ את האיסלאם הקיצוני ברחבי העולם. מה משותף לכולם? כולם רוצים להשמיד את המדינה שלי והם כולם נתמכים על ידי איראן".
2 צפייה בגלריה
תצלום לוויין
תצלום לוויין
"איראן תחמש את שלוחותיה במאות רחפנים כאלה". תצלום לוויין של המל"טים המתאבדים בתימן
(מתוך Newsweek)
בנט אמר שהטרור האיראני לא פוגע רק בישראל, ונתן כדוגמה את יחידת המל"טים המתאבדים שלה - מטוסים ללא טייס עמוסי חומר נפץ, שיכולים לפעול נגד מגוון מטרות בטווח הכולל גם את ישראל. "איראן כבר השתמשה בכטב"מים הקטלניים האלה, שנקראים שאהד-136, כדי לתקוף את סעודיה, מטרות אמריקניות בעיראק וספינות אזרחיות בים, והרגו אזרח בריטי ואזרח רומני. איראן מתכננת לחמש את שלוחותיה בתימן, עיראק, סוריה ולבנון במאות ולאחר מכן אלפי רחפנים קטלניים כאלה. הניסיון מראה לנו שמה שמתחיל במזרח התיכון, לא מסתיים שם".
הוא הוסיף שקיימות הוכחות שאיראן מתכננת לייצר נשק גרעיני באתרים סודיים, וקבע כי "תוכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת מים - וכמותה הסובלנות שלנו". הוא הבהיר כי יש את אלה בעולם שנדמה כי הם רואים את חתירתה של איראן לנשק גרעיני כמציאות בלתי נמנעת, או שפשוט נמאס להם לשמוע על זה. לישראל אין את המותרות הזו. אנחנו לא נתעייף. אנחנו לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".

לפני שבועיים דיווחו כלי תקשורת ערביים כי ארה"ב תקפה יעדים של המיליציות הפרו-איראניות ליד אל-בוכמאל, עיר הממקומת פחות מ-50 ק"מ ממקום התקיפה שדווח הלילה. בארה"ב הכחישו מעורבות בתקיפה. ברשת אל-ערבייה דווח כי אחד מיעדי התקיפה היה מפקדות של מיליציות בגבול סוריה-עיראק ובתיעוד מהמקום נראו שני כלי רכב עולים באש.
מקורות מודיעיניים במערב אמרו לרויטרס שישראל הגבירה את תקיפותיה האוויריות נגד משלוחים החשודים כמשלוחי נשק ונגד פעילות של המיליציות השיעיות ושל חיזבאללה, שזוכות לתמיכת נשיא סוריה בשאר אסד.