הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה הבוקר (יום שני) את תוכנית קו מטרו M2, שאורכו יהיה 25 קילומטרים. הקו יחל במחלף יוספטל שבחולון ויעבור תל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה ומסתיים סמוך לאזור התעסוקה סגולה של העיר פתח תקווה.
5 צפייה בגלריה
קווי הרכבת הקלה והמטרו בתל אביב
קווי הרכבת הקלה והמטרו בתל אביב
מפת התחבורה הצפויה בגוש דן אחרי השלמת המטרו
5 צפייה בגלריה
הסכם מול עיריית בני ברק שהעבודות על הרכבת הקלה יוכלו להתקיים בשבת
הסכם מול עיריית בני ברק שהעבודות על הרכבת הקלה יוכלו להתקיים בשבת
ההסכם עם עיריית בני ברק
בוועדה בחרו להדגיש במיוחד כי "הוחלט שהקו יעבור בתחומי העיר בני ברק וייתן מענה תחבורתי חשוב עבור תושבי העיר". ההבהרה הזו לא מגיעה סתם - אלא עקב ההתנגדות של החרדים לעבודות בשבת, ובפרט עבודות בשבת בשטח העיר. עם זאת, נת"ע ועיריית בני ברק הגיעו להסכם שלפיו עבודות בשבת יתקיימו במקרה של "סכנת חיים", וכל עוד ישנה חוות דעת מקצועית וחתומה של מומחה שמצביע על כך. העירייה תוכל להתנגד רק בכפוף להצגת חוות דעת של מומחה משלה.
מנגד, בעיריית בני ברק זעמו על פרסום ההסכם, ואמרו כי הם "מכחישים את הדיווח המגמתי מכל וכל". לדבריהם, "ההפך הוא הנכון - עבודות המטרו יתבצעו אך רק בימי החול כפי שסוכם בבירור בתנאי ההיתר וצוין במפורש. בהסכם שאושר במועצת העיר ועל דעת רבני העיר שליט"א, הוכנס סעיף המתייחס למציאות של פיקוח נפש העלולה להתרחש באזורי החפירה, ופעולות חירום הנדרשות למניעת חשש פיקוח נפש - ורק פעילות זו הותרה והותנתה בפיקוח רבני העיר. הנושא מופיע ברורות בהסכם שהובא למועצת העיר וזכה לאישור גורף של חברי המועצה. יודגש שוב: בניגוד לדיווח, לא אושרה כל עבודה בשבת ולא תתבצענה עבודות בשבת".
עם זאת, חרף תגובת עיריית בני ברק, מכונת ה-TBM לכריית מנהרת המטרו חייבת לפעול ברצף 24/7 מרגע הפעלתה - שכן עצירתה יכולה להוות סכנת חיים בשל החשש לקריסה. לכן, לא ניתן יהיה למנוע בפועל את העבודות בשבת.
מהוועדה עצמה נמסר כי "משמעות רבה ניתנה בהחלטה למעבר התוואי בבני ברק והצורך של האוכלוסייה המקומית בתחבורה ציבורית איכותית יחד עם שמירה על אופייה הייחודי של העיר. לאור חתימת הסכם בין חברת נת"ע לעיריית בני ברק בוטל התוואי החלופי לתוואי בני ברק העובר בתחום רמת גן, באופן שיבטיח את השירות לעיר".
זו התוכנית הרביעית מבין התוכניות לקווי מטרו במטרופולין גוש דן, וכעת היא תועבר לאישור הממשלה. מדובר בפרויקט התשתית הגדול ביותר שנעשה בישראל, ועלותו נאמדת בכ-150 מיליארד שקל.
5 צפייה בגלריה
מטרו גוש דן
מטרו גוש דן
מטרו גוש דן
"אורך הקו הינו כ-25 ק"מ והוא ציר מזרח-מערב שעתיד לקשר בין מרכז המטרופולין לחלקו המזרחי", נמסר מהוועדה בראשות הרב נתן אלנתן. "התוואי מתחיל במחלף יוספטל שבצפון חולון ועובר דרך דרום ומרכז תל אביב, ממשיך דרך הערים גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה ומסתיים סמוך לאזור התעסוקה סגולה של העיר פתח תקווה".
לפי הוועדה, "הקו ישרת אזורים המיועדים להתחדשות עירונית יחד עם מתן שירות למוקדים מטרופוליניים החשובים כגון בית החולים וולפסון, אזור העסקים הראשי של תל אביב ואוניברסיטת בר אילן". כמו כן, הוחלט בוועדה כי התחנה המתוכננת בכיכר הבימה תצומצם כדי לשמור על עצים ומבנים לשימור.
בנוסף נמסר: "הקו יהיה בממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים- שני קווי מטרו- השלום (1M), וכפר גנים (3M); תחנות של רכבת ישראל- השלום, סגולה פ"ת; תחנות קווי רכבת קלה: הקו האדום- החשמונאים, הקו הירוק- כיכר הבימה, הקו הסגול- אלנבי, בר אילן וכפר גנים. חשיבותו של קו זה בהיותו מקשר בין מרכזי הערים הוותיקות במטרופולין אשר מאופיינות ברקמה עירונית צפופה של מגורים ומסחר, ואשר מאופיינת ברחובות מסחריים צרים, עומס תחבורתי, ואזורי מגורים ותיקים.
5 צפייה בגלריה
מטרו הבימה
מטרו הבימה
תחנת הבימה תצומצם כדי לשמור על עצים ומבנים לשימור
(צילום: אדר׳ טל אייל ושרון שפירא עריכה גרפית: שירה שטינברג)
"מאחר וקו זה הוא עובר באזורים אורבניים צפופים מאוד במרכזי הערים, בלב ליבם של הישובים הוותיקים במטרופולין, שרחובותיהם צרים ואינם מספיקים לרוחב הנדרש לתוואי ולתחנות, תוכננו תחנות ייחודיות (תחנות בדגם כרייה) על מנת להימנע ככל הניתן בפגיעה במבנים ובמרקם העירוני הקיים.
"בשל המעבר במרכזי הערים הוותיקות, עם ערכים אורבניים וערכי מורשת לשימור, אימצה הוועדה את המלצת החוקרת לצמצם פגיעה בערכים אלו על ידי צמצום אתרי התארגנות ככל הניתן (גן כרוניגן, גן הכובשים בתל אביב, גן חנה סנש בפתח תקווה).
"השלמת התכנון של קווי המטרו מאפשר לפתח ראיה תכנונית כוללת ועדכנית למרחבים בהם תהיה עדיפות לתחבורה ציבורית בראיה סביבתית מקיימת, ותאפשר התניידות קלה ונוחה ברחבי המטרופולין ללא תלות ברכב הפרטי".
קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב - החל בלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח. הם יהוו מענה נוסף ועיקרי להקלת הפקקים, ואמורים לקצר את מרחקי הנסיעה למרכזי התעסוקה בגוש דן.