בית הנבחרים במדינת פלורידה בארה"ב אישר אמש (יום חמישי) הצעת חוק שאוסרת על ביצוע הפלות החל מהשבוע השישי להיריון. כיום, החוק במדינה אוסר על ביצוע הפלות החל מהשבוע ה-15 להיריון. הלילה חתם על החוק המושל הרפובליקני רון דסנטיס, שנחשב למי שצפוי להיות יריבו הגדול של דונלד טראמפ במרוץ הרפובליקני לנשיאות. החתימה הייתה המכשול האחרון לפני כניסתו לתוקף של החוק.
3 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דסנטיס
מושל פלורידה רון דסנטיס
מושל פלורידה רון דסנטיס
(צילום: AP)
בית הנבחרים בפלורידה, שבו רוב רפובליקני, אישר את הצעת החוק ברוב של 70 מול 40, לאחר שלפני כעשרה ימים ההצעה אושרה על ידי הסנאט במדינה ברוב של 26 מול 13. דסנטיס, שלפי ההערכות יכריז בסוף חודש מאי על ריצה לנשיאות בבחירות 2024 ועל התמודדות בין היתר מול טראמפ על ראשות המפלגה הרפובליקנית, תמך בהצעה לאורך כל שלבי חקיקתה.
למרות שהצעת החוק תקשה על ביצוע הפלות באופן כללי, היא מחריגה מקרים של אונס, גילוי עריות, וכמו כן מקרים שבהם חייה ובריאותה של האם נתונים בסכנה. בשנה שעברה חתם דסנטיס על ההגבלה המונהגת כיום (15 שבועות), וכבר אז ציין כי הוא תומך בהגבלות נוספות.
תמיכה בהגבלות נוספות וחריפות עוד יותר עשויה להשפיע על סיכוייו של דסנטיס בבחירות לראשות המפלגה הרפובליקנית והנשיאות ב-2024. מאז שבית המשפט העליון של ארה"ב ביטל בשנה שעברה את פסק הדין שהתיר ביצוע הפלות ("רו נגד ווייד"), נושא ההפלות חזר להיות נושא פוליטי בולט, ולפי סקרים בארה"ב, תמיכה בזכויות נשים להפיל סייעה לדמוקרטים בבחירות האמצע בנובמבר האחרון.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מושל פלורידה רון דסנטיס עצרת
הצעת החוק תחבל בסיכוייו לגבור על טראמפ? דסנטיס
(צילום: gettyimages)
בסקר שערכה סוכנות הידיעות רויטרס, נמצא כי כ-50% מהאמריקנים, וכ-44% מהרפובליקנים, מתנגדים באופן נחרץ או חלקי להגבלה כלל ארצית שתאסור על הפלות החל מהשבוע השישי. לפי אותו סקר, 43% מהרפובליקנים אמרו כי ככל הנראה לא יצביעו לפוליטיקאי שתומך בהגבלת הגישה להפלות.
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר תקפה את הצעת החוק ואמרה כי "האיסור נוגד את חירויות היסוד ואינו עולה בקנה אחד עם דעת רוב האנשים בפלורידה בפרט, ובארצות הברית בכלל". הדיון סביב הצעת החוק ארך כמה שעות, ובמהלכו תומכי ההצעה טענו כי היא מגנה ושומרת על בריאותן של נשים באמצעות החרגת המקרים המיוחדים.
"יש לנו הזדמנות להוביל את הדיון הלאומי על החשיבות שבשמירה על חיים אדם, ובמתן ההזדמנות לכל ילד להיוולד", אמרה הנציגה הרפובליקנית ג'נה פרסונס-מוליקה. מנגד, הדמוקרטים טענו כי הצעת החוק תפגע בנשים וכי הרפובליקנים מתעדפים את אמונתם הדתית וההון הפוליטי על פני בריאות מצביעיהם.
גורל החוק תלוי גם בהחלטת בית המשפט העליון של פלורידה בנוגע לערעור על חוקיות ההגבלה הנוכחית (15 שבועות). אם בית המשפט יחליט כי ההגבלה חוקתית - ההגבלה החדשה תיכנס לתוקף כעבור 30 ימים. מאז החלטת בית המשפט בשנה שעברה לבטל את פסק הדין שהתיר הפלות, שהובילה את מרבית מדינות הדרום לאסור הפלות בשלבי היריון מוקדמים, נשים מדרום-מזרח ארה"ב החלו לנסוע לפלורידה לטובת ביצוע ההליך.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
ארה"ב מיפפריסטון גלולה הפסקת היריון הפלות שופט ב טקסס אסר
הגלולה להפלות שנאסרה בשבוע שעבר על ידי שופט פדרלי
(צילום: AFP PHOTO / Elisa Wells / PLAN C)
"פלורידה עלולה להפוך מאחד המקומות האחרונים שמאפשרים לבצע הפלות, למקום שמגביל אפשרות זו בצורה חמורה", אמרה אלכסנדרה מנדאנו, הנשיאה ומנכ"לית המרכז לתכנון הורות של הדרום, המזרח וצפון פלורידה.
המאבק למען הזכות להפלות בארצות הברית ספג בשבוע שעבר מכה קשה נוספת, כששופט פדרלי מטקסס – שמוּנה בשעתו לתפקיד על ידי הנשיא דונלד טראמפ – ביטל פסיקה בת 23 שנה שאפשרה את מכירתו של התכשיר מיפפריסטון, אחת התרופות הנפוצות ביותר להפסקת היריון באמריקה.