החלטת קבינט המלחמה היום (שישי) לאפשר כניסת דלק לרצועת עזה מעלה בסימן שאלה שורת הצהרות של חברי הדרג המדיני בעניין ההבטחות לפיהן כל עוד לא ישוחררו חטופים - גם לא יוכנס דלק. רק לפני 10 ימים אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בקריה בתל אביב, כשפנה "לאויבינו ולידידינו כאחד", כלשונו: "לא תהיה הפסקת אש בלי החזרת חטופינו. אין כניסת דלק, אין כניסת פועלים ולא תהיה הפסקת אש ללא שחרור חטופינו".
כמו נתניהו, גם שר הביטחון יואב גלנט החבר בקבינט המלחמה הצהיר מאז תחילת המלחמה לפחות פעם אחת כי דלק לא ייכנס לרצועה. "הוריתי להטיל מצור מוחלט על רצועת עזה. לא יהיה חשמל, לא יהיה מזון, לא יהיה דלק. הכול סגור", אמר גלנט יומיים לאחר פרוץ המלחמה. מאז, הוכנס מזון, נפתחו צינורות מים לדרום הרצועה - וגם דלק נכנס, החל מהיום.

גם בקבינט המורחב הבטיחו כי דלק לא ייכנס. שר האנרגיה ישראל כץ, בין השאר, אמר לפני כחודש: "סיוע הומניטרי לעזה? אף מתג חשמל לא יורם, שיבר מים לא יפתח ומשאית דלק לא תיכנס עד להשבת החטופים הישראלים הביתה. הומניטרי תמורת הומניטרי. ושאף אחד לא יטיף לנו מוסר". לפני כשבועיים וחצי אמר השר גדעון סער אמר שהכנסת דלק היא "קו אדום". ראש הממשלה נתניהו הסכים איתו ואמר שהבהיר את זה לביידן וכי הנשיא האמריקני הבין את הדברים.
הקבינט המורחב לא עודכן על ההחלטה להכניס דלק מבעוד מועד. בשגרה, נכנסו לרצועת עזה בממוצע 6.8 מיליון ליטר דלק.
קבינט המלחמה קיבל את ההחלטה בלחץ אמריקני, וגורם מדיני אמר כי לכך הצטרפו גם המלצות של שב"כ וצה"ל. בעולם חוששים מפני אסון הומניטרי של ממש בעזה, ובקהילה הבינלאומית סבורים שישראל מענישה 2.3 מיליון עזתים בגלל מעשי חמאס. שגרירים בכירים בישראל קראו להנהגה לסייע לה לעזור להם - ולמנוע היווצרות של קטסטרופה הומניטרית.

"לעצור את השערורייה"

על רקע זה פנה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במכתב רשמי לראש הממשלה נתניהו בדרישה לשנות את הרכב קבינט המלחמה. הוא הגדיר את הכנסת דלק לרצועה "החלטה תמוהה שיורקת בפרצופם של חיילי צה"ל, החטופים ובני משפחותיהם והמשפחות השכולות", והוסיף כי היא "מנוגדת להחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני, ועל כן היא אינה חוקית. ככה לא מנצחים מלחמה, ככה לא משמידים את חמאס וככה לא נחזיר את החטופים. אני דורש ממך לעצור את השערורייה הזו באופן מיידי ולמנוע את הכנסת הדלק לרצועה".
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בקבינט המורחב לא עודכנו. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סמוטריץ' ציין שהסכים להקמת קבינט המלחמה המצומצם כי סבר שהוא לא מחליף את הקבינט המורחב בקביעת המדיניות: "לא אוכל להסכים עם הדרתי מקביעת מדיניות המלחמה ועם השארתה רק בידי מי שהיו במשך שנים חלק מהקונספציה שהתנפצה לכולנו בפנים בשמחת תורה. לכך לא אוכל להסכים".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתח גם הוא ביקורת: "שוב החלטות של מדיניות נסגרות בקבינט המלחמה שמוביל את ישראל לקונספציה שגויה. כל עוד החטופים שלנו לא זוכים אפילו לביקור הצלב האדום, אין שום היגיון להעניק לאויב 'מתנות הומניטריות'. מדובר באצבע בעין ללוחמי צה"ל, למשפחות השכולות ומשפחות הנעדרים והחטופים. מזכיר כי שינוי מדיניות חייב להיות בקבינט המורחב ולא בחדרי חדרים אלא על ידי מי שלא מוסמך לקבל החלטות לבדו. אדרוש מראש הממשלה להביא החלטות שקשורות במדיניות לקבינט מורחב".
ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד כתב: "כל ההתעסקות בעניין של יש או אין אינטרנט בעזה מראה שלא למדנו כלום. אנחנו יותר מידי הומניים. לשרוף את עזה עכשיו, לא פחות. לא להכניס דלק, לא להכניס מים עד שהחטופים חוזרים". ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי מתח ביקורת על ההחלטה גם הוא: "הזהרתי בשבועות אחרונים ולצערי צדקתי. קו אדום שנחצה פעם אחת ייחצה שוב ושוב. כניעה ללחץ והסכמה לכניסת דלק לרצועה ללא שום תמורה בשחרור החטופים זאת טעות קשה!הגישה חייבת להיות: אפס דלק לרצועה, בטח ובטח כל עוד החטופים לא שוחררו. כך הבטיח נתניהו, ואסור היה להיכנע".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בתגובה: "תפסיקו לתדלק את הנאצים מחמאס. ההצהרות על כך שטיפת דלק לא תיכנס לרצועה הפכו בפועל להכנסת עשרות אלפי ליטרים באופן חד-צדדי, ללא שום מחווה הומניטרית לחטופים שלנו. אני קורא לעצור באופן מיידי את ההפקרות".
מטעם השר בני גנץ נמסר: "קבינט ניהול המלחמה על דעת כלל חבריו החליט על אספקת דלק לארגונים הבין לאומיים (60 אלף ליטר) במהלך 48 השעות הקרובות. ההעברה הנקודתית אושרה לבקשת גורמים בינלאומיים לצורך תפעול מתקני התפלה וביוב, ולצרכים נוספים עצמיים של הארגונים הפועלים בדרום הרצועה. לא מדובר בשינוי אסטרטגיה, אלא במתן מענה נקודתי שמשרת את המשך הלחימה של צה"ל. המדיניות כולה תידון בקבינט המדיני-ביטחוני לכשיתקיים".