ארגון הבריאות העולמי הביע היום (ו') דאגה עמוקה מהתפרצות של מחלות ברחבי רצועת עזה לנוכח המלחמה שהולכת ונמשכת. במקביל הודיעה ישראל על הכנסת שתי מכליות סולר, כדי לתמוך במערכות המים והביוב ולמנוע התפרצות מגפות. יצוין כי עד כה לא הצליחו נציגי ארגון הבריאות העולמי או הצלב האדום הבינלאומי להגיע לחטופים הישראלים, וגם לא להשיג עליהם מידע רלוונטי או להעביר להם תרופות.
"אנחנו מודאגים מאוד מהתפשטות של מחלות כאשר עונת החורף תגיע", אמר ד"ר ריצ'רד (ריק) פיפרקורן, נציג ארגון הבריאות העולמי בגדה המערבית ובעזה (שאותו הגדירה סוכנות הידיעות רויטרס כנציג הארגון בשטחים הפלסטיניים הכבושים).
2 צפייה בגלריה
תקיפות אוויריות בשכונת מגורים במחנה נוסייראת במרכז הרצועה
תקיפות אוויריות בשכונת מגורים במחנה נוסייראת במרכז הרצועה
לאחר תקיפות אוויריות במחנה נוסיראת שבמרכז הרצועה
לדבריו, מתחילת המלחמה נמנו יותר מ-70 אלף מקרי הדבקה של מחלות בדרכי הנשימה ויותר מ-44 אלף מקרים של שלשול ברצועת עזה. הוא ציין כי מדובר בנתונים שגבוהים באופן משמעותי מימי שגרה.
במקביל לדברים הללו, אישר היום קבינט המלחמה פה אחד המלצה משותפת של צה"ל ושב"כ, להיענות לבקשת ארצות הברית ולאפשר הכנסה של שתי מכליות סולר ביממה עבור צרכי האו״ם לתמיכה בתשתיות מים וביוב. פעולה זו מאפשרת לישראל את המשך מרחב התמרון הבינלאומי הדרוש לחיסול חמאס. המכליות יעברו דרך מעבר רפיח, באמצעות האו"ם, לאוכלוסייה האזרחית בדרום רצועת עזה ובלבד שלא יגיע לחמאס.
בישראל אומרים כי "פעולה זו נועדה בין השאר לתמוך באופן מינימלי במערכות מים, ביוב וסניטריה, כדי למנוע התפרצות מגפות שעלולות להתפשט באיזור כולו, לפגוע בתושבי הרצועה, בכוחותינו ולהתפשט אף לתוך ישראל".
עוד בנושא זה:
ארגון הבריאות העולמי גינה השבוע את פשיטת צה"ל על בית החולים שיפא בעזה שמטרתה לטהר את קיני הטרור במקום, ואמר שכניסת צה"ל לבית החולים "לא מקובלת לחלוטין". הדברים נאמרו שעות אחדות לאחר שצה"ל הכניס סיוע הומניטרי לבית החולים בעזה במהלך הפעולה. מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, אמר במסיבת עיתונאים בז'נבה, אמר שיש להגן על מטופלים ועל אנשי הצוות, אפילו אם בתי החולים שימשו למטרות צבאיות, "בתי חולים אינם שדות קרב", אמר.
לדבריו, אחד מאנשי ארגון הבריאות העולמי תיאר את המצב כך: "אין מים, אין חשמל, רק הפצצות, הפצצות, הפצצות". מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי קרא להפסקת אש ולארגן גישה טובה יותר להכנסת סיוע רפואי לעזה. הוא גם קרא לשחרור החטופים הישראלים שנמצאים בשבי חמאס. השבוע נועד ג'ברייסוס עם שר החוץ אלי כהן ועם שר הבריאות אוריאל בוסו. השניים דרשו מהארגון "לחשוף את השימוש שעושה החמאס בבתי החולים ברצועה לפעילות טרור".

הצלב האדום תחת אש צולבת

גם דוברת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, אליונה סיננקו, קראה לשחרור החטופים: "אנחנו ממשיכים לעשות מאמצים להגיע אליהם כדי לספק להם תרופות ולקבל עדכון על מצבם עבור המשפחות", אמרה השבוע בריאיון ל-ynet Live. צפו בריאיון:

היא הדגישה שהצלב האדום אינו יכול לפי שעה להשיג מידע על החטופים, "אנחנו מדברים עם חמאס בדרכים שונות ברצועת עזה ומחוצה לה. אנחנו ממשיכים לבצע פעולות, אבל כארגון הומניטרי בינלאומי, אנחנו לא יכולים לכפות את עצמנו עליהם דרך כדורים ופצצות, אלא אם מאפשרים לנו את הגישה הזאת".
היא נשאלה באולפן אם ניתן להגיד שהצלב האדום קשוב יותר לצרכים של הטרוריסטים הפלסטינים בכלא הישראלי, והגיבה: "אנחנו כפופים למנדט הבינלאומי באמנת ז'נבה. אנחנו חייבים לפעול בכפוף לחוק הבינלאומי". בשבוע שעבר מחו צוותי רפואה בחלוקים לבנים מול משרדי הצלב האדום הבינלאומי (ICRC) בתל אביב ודרשו מהארגון לממש את חובתו ולבקר את החטופים ברצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
מחאת רופאים נגד הצלב האדום בדרישה לבקר את החטופים
מחאת רופאים מול משרדי הצלב האדום בתל אביב
(צילום: באדיבות עמותת "למענם")
ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים "מרשם": "הצלב האדום הפר את שבועת הרופא. בזמן שהם לא מצליחים לעמוד מול אחד המעשים המזעזעים והטבח הנורא שבוצע על ידי חמאס ולא דורשים לבקר ולדרוש בשלומם של החטופים והחטופות שלנו שנמצאים שם מכוח פשע מלחמה, אין אף אחד שמוודא שהם מקבלים תנאים בסיסיים, כאשר הצעיר שבהם הוא תינוק בן תשעה חודשים.
"בה בעת הם דורשים לוודא שהאסירים הביטחוניים הכלואים בבתי חולים בישראל מקבלים תנאים מהגבוהים שבמתקני הכליאה ובמקרה הגרוע מדובר על הפחתת הכסף שמקבלים בקנטינה. איפה שבועת הרופא שלכם? איך יכול להיות שאתם לא פועלים בעצמכם לוודא שהחטופים שלנו בסדר?".