לאחר שאמש (רביעי) פרצו עימותים בהר הבית בין כוחות הביטחון לבין צעירים שניסו להתבצר במסגד אל-אקצא, הרשות הפלסטינית ומדינות בעולם הערבי גינו את ישראל, בהן ירדן וטורקיה - וגינוי נשמע גם מהאיחוד האירופי.
נביל אבו רודינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר בתגובה לעימותים כי "הכיבוש הישראלי מתעקש להמשיך בחילול מסגד אל-אקצא המבורך וליצור אווירה של הסלמה, חוסר יציבות ומתיחות". עוד אמר אבו רודינה כי "מה שישראל עושה מבחינת ההסתערות על המסגד ותקיפת המתפללים היא מכה למאמצי האמריקנים, שניסו בתקופה האחרונה ליצור מצב של רגיעה ויציבות בחודש הרמדאן".
אבו רודינה הוסיף כי העימותים בהר הבית, "בנוסף לפגיעות האכזריות שהתרחשו אתמול, מאשרות מעבר לכל ספק שממשלת הימין הקיצוני בישראל רוצה לגרור את האזור להידרדרות נוספת וחוסר יציבות".
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
"ההפרות באל-אקצא חייבות להיפסק". ארדואן
(צילום: רויטרס )
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן גינה את העימותים בריאיון טלוויזיוני, ואמר כי "ההפרות והאיומים נגד קדושתו וחשיבותו ההיסטורית של מסגד אל-אקצא, וכן נגד חייהם וחופש הדת של הפלסטינים, חייבים להיפסק".
בירדן, משרד החוץ במדינה פרסם תגובה לעימותים בין כוחות הביטחון למתפללים שהתבצרו במסגד, שבה נכתב כי ירדן "מגנה את ההתפרצות החדשה של משטרת ישראל למסגד והוצאת המתפללים ממנו בכוח". במשרד ציינו גם כי "המשך ההתקפות של משטרת הכיבוש נגד המתפללים והניסיונות לפגוע בסטטוס-קוו הקיים באל-אקצא הם הסלמה מסוכנת והפרה של החוק הבינלאומי. האחריות למצב והשלכותיו היא על ישראל".
מאוחר יותר התקיימה עצרת מחאה מול שגרירות ישראל בעמאן, בירת ירדן, בהשתתפות עשרות בני אדם. המוחים הרימו שלטים המביעים תמיכה במתפללים במסגד אל-אקצא.
גם בבחריין גינו בתקיפות את ישראל עקב העימותים שפרצו בהר, ובהודעה שפרסם משרד החוץ במדינה נכתב כי "אנו מביעים את הגינוי החריף של ממלכת בחריין להסתערות כוחות הביטחון הישראלים על מסגד אל-אקצא, תקיפת מתפללים ומעצר חלק מהם, ורואים בצעד זה פרובוקציה שפוגעת ברגשותיהם של מיליוני מוסלמים ברחבי העולם. זו הפרה של החוקים הבינלאומיים".
עם זאת, בבחריין התייחסו גם לאלימות שהפעילו המתפרעים, וגינו את "הצעדים הפרובוקטיביים בכלל, בהם התבצרות המתפללים ושימוש בנשק ובזיקוקים בתוך בתי התפילה, דבר שיכול להוביל לעוד הסלמה ואלימות". עוד מסרו כי "בחריין מדגישה את הצורך בכיבוד תפקידה של ירדן בניהול הוואקף ובשמירה על האתרים הקדושים. אנו קוראים להרגעת הרוחות ולעצירת ההפרות, ולהימנע מכל צעד שעשוי להסלים את המצב ולהוביל לחוסר יציבות".
3 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון מתכוננים לכניסה למסגד אל-אקצא
כוחות הביטחון מתכוננים לכניסה למסגד אל-אקצא
כוחות הביטחון מתכוננים לכניסה למסגד אל-אקצא, אמש
כאמור, גם באיחוד האירופי הביעו חוסר שביעות רצון מהעימותים במסגד אל-אקצא, וקראו לשמר את הסטטוס-קוו של המקומות הקדושים. "האיחוד האירופי עוקב מקרוב אחר מהלך האירועים בישראל ובשטחים הפלסטינים הכבושים", אמר פיטר סטאנו, דובר האיחוד האירופי לענייני חוץ.
העימותים אמש פרצו כאשר לפי המשטרה עשרות צעירים, חלקם רעולי פנים, הכניסו לתוך מסגד אל-אקצא זיקוקים ואבנים, ובשלב מסוים סגרו את הדלתות וניסו להתבצר במקום, תוך שהם מונעים מהמתפללים לצאת. כוחות הביטחון תועדו כשהם נכנסים לאזור המסגד, ובמשטרה תיארו כי המתפרעים "החלו בקריאות הסתה, ירי זיקוקים ויידוי חפצים לעבר השוטרים". כוחות הביטחון מנעו את ההתבצרות ופיזרו את המתפרעים.
הפלסטינים טענו כי אלפי בני אדם נמצאו בתוך המסגד בעת כניסת הכוחות, שלטענתם השתמשו בין היתר בכדורי גומי ורימוני הלם. עוד דווח על עצורים ופצועים מבין הצעירים שניסו להתבצר.
3 צפייה בגלריה
הנער הפצוע לאחר הירי
הנער הפצוע לאחר הירי
הנער הפצוע לאחר הירי בעיר העתיקה בירושלים
הבוקר, בצל העימותים אמש, דווח על אירוע אלימות בעיר העתיקה בירושלים שבמסגרתו ירה גבר יהודי בן 60 בנער ערבי בן 14 - שנפצע בזרועו ופונה במצב קל לטיפול רפואי. במשטרה אמרו כי מבירור ראשוני עולה שהאיש פתח באש לאחר שהנער איים עליו ותקף אותו במקל. שניהם, היהודי והנער ערבי, עוכבו לחקירה במשטרה - וזו ציינה בהמשך כי לפי החשד מדובר ב"סכסוך שכנים". הנער הערבי צוטט בדיווחים פלסטיניים טוען כי נורה על ידי "מתנחל" כשהלך לביתו, אך כאמור לפי המשטרה הוא תקף אותו לפני כן.