בעקבות הפרסום הבוקר (חמישי) ב"ידיעות אחרונות" לפיו שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון דרשה מראש הממשלה נפתלי בנט את התפטרותה של ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, טענה השרה בשיחות סגורות כי "מנסים להשתיק אותי ולא יצליחו".
השרה אמרה למקורביה כי "משרד הבריאות עושה לי דה-לגיטימציה. אני לא לבד בסיפור הזה, גם שרים נוספים, בהם אורנה ברביבאי, יואל רזבוזוב, אורית פרקש הכהן ונוספים, מתנגדים לעמדה שד"ר אלרעי פרייס מקדמת. צריך לשנות דיסקט ולא יסתמו לי את הפה". השרה ברביבאי מסרה בתגובה כי היא "סבורה שמערכת הבריאות צריכה לומר את דעתה המקצועית, ועל חברי קבינט הקורונה לקבל החלטות בראייה רחבה הלוקחת בחשבון גם שיקולים חברתיים, כלכליים ועוד". השרים רזבוזוב ופרקש הכהן לא הגיבו לדברים.
2 צפייה בגלריה
 דרשה לפטר את בכירת משרד הבריאות. שאשא ביטון ואלרעי פרייס
 דרשה לפטר את בכירת משרד הבריאות. שאשא ביטון ואלרעי פרייס
דרשה לפטר את בכירת משרד הבריאות. שאשא ביטון ואלרעי פרייס
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
ל-ynet נודע כי מלשכת השר הורוביץ, שגיבה הבוקר את ד"ר אלרעי פרייס בחשבון הטוויטר שלו והבהיר כי לא תפוטר, ביקשו מלשכתה של שאשא ביטון להוציא הודעת הבהרה בעניין.
בהמשך נמסר מטעם שאשא-ביטון הודעה ולפיה "שרת החינוך אינה עוסקת בעניינים פרסונליים של משרד כזה או אחר. בימים אלה היא מובילה את היערכות המשרד לפתיחת שנת הלימודים ואת בניית המענה לאתגרים השונים. המשימה העיקרית לדבריה היא להביא למינימום פגיעה בימי הלימוד ובשגרת החיים של הילדים".
עוד נמסר מטעם שרת החינוך כי היא "אכן מאמינה כי צריך להחליף גישה בניהול המשבר כיוון שאנו במציאות אחרת וכי בניגוד לפעמים קודמות על הממשלה לנהל את האירוע ולקחת אחריות ולא אף אחד אחר. משרד החינוך מקיים דיונים משותפים עם משרד הבריאות במטרה להבטיח את רצף הלימודים בשנה הקרובה". בלשכת הורוביץ הסתפקו בסופו של דבר בהודעה הכללית הזו של שאשא ביטון.
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
ביקש משרת החינוך לפרסם הבהרה. שר הבריאות הורוביץ
(צילום: עמית שאבי)
בקבינט הקורונה אמרו כי בסביבתו של בנט מאוד לא אהבו את הפנייה של השרה שאשא ביטון ופרסומה. "לכל אחד יש זכות לחוות את דעתו על הפרטים והמידע, אבל העבודה של פקיד במשרד ממשלתי זה העסק של השר הרלוונטי", אמר גורם בכיר אחד. "הדברים האלה, ענייניים יותר או פחות, מצטרפים לגל עכור של התקפות חריגות ומשולחות רסן בידי מתנגדי חיסונים על הדרג המקצועי במשרד הבריאות".
מנכ"ל משרד הבריאות החדש, פרופ' נחמן אש, התייחס אתמול להתנגדויותיה של שאשא-ביטון ואמר בריאיון לאולפן ynet כי "למתוח ביקורת על הדרגים המקצועיים שעושים באמת עבודה נאמנה ובאים עם תזה מקצועית ברורה, זה ממש לא נכון. השיח הוא שיח לגיטימי. בסופו של דבר האחריות על כולנו, גם על משרד החינוך וגם עלינו".

בתוך כך, שיגר הבוקר ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, מכתב בעניין לשר הורוביץ. "אני רואה בקשה שכזו בחומרה רבה", כתב פלדמן. "שיח רעיל שכזה שהינו מטבעו חד-צדדי, שכן הדרג המקצועי אינו חופשי להגיב אליו, אינו ראוי, פוגע 'ברוח הלחימה', עלול לגרום להצגה חלקית ואולי מתגוננת של המלצות מקצועיות שחשוב שיונחו על שולחן הקבינט כהווייתן, שיאפשרו לקבל את ההחלטות המדויקות הנדרשות למלחמה במגפה. למצער, במהלך השבועות האחרונים מודלפות מישיבות הממשלה ומישיבות קבינט הקורונה אמירות שונות על הצעות הדרג המקצועי של משרד הבריאות בליווי שמות תואר מגונים כגון 'הצעות מטורללות' המייצרות דה-לגיטימציה למערך המקצועי והמסור אשר מנהל את המאבק בנגיף הקורונה לילות כימים".
גם יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, פנה לשר הבריאות וכתב כי "הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות ובמערכת הבריאות בכלל, חייבים ומחויבים להציג את עמדתם המקצועית במלואה – גם כשהיא לא מוצאת חן בעיני זה או אחר. הדרג המקצועי צריך להשמיע, ואילו הדרג הנבחר צריך לשמוע. בסופו של יום, קבלת ההחלטות, כמו גם האחריות, מוטלת על כתפיו של הדרג המיניסטריאלי. אסור שבתוך התהליך של קבלת ההחלטות, הכולל כאמור גם את הצגת הנתונים והעמדות המקצועיות, תהיה פרקטיקה של השתקה או חלילה הפחדה".
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021ועידת ידיעות אחרונות ו - ynet בנייני האומה ירושלים 2021צילום: אלכס קולומויסקי
פרופ' חגי הוסיף כי "ראינו מה קרה במדינות שונות בעולם שהחליטו לזלזל בגורמים המקצועיים ובמדע בכלל, במהלך ההתפרצות הראשונית של הקורונה. בחלק מהמקרים, ההתעשתות הגיעה באיחור רב ובמחיר של קורבנות רבים. על רקע הדברים, ובהמשך לגיבוי המקצועי שהענקת כאמור לד"ר אלרעי פרייס, כולי תקווה כי דבריך יגדעו את הפרקטיקה הנפסדת של התנגחות באנשי מקצוע וכי כלל חברי הממשלה יסיקו את המסקנות המתבקשות בעניין".
נינה פוקס השתתפה בהכנת הכתבה