בממשלה היוצאת מבטיחים מאבק עיקש נגד החוקים שמקדמת הקואליציה המיועדת – בראשם החוק שיכשיר את יו"ר ש"ס אריה דרעי כשר והחוק שיעניק ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר סמכויות נרחבות על המשטרה – ואחרי שהצליחו לדחות במעט את ההצעה על יו"ר חדש לכנסת, שיקדם את החוקים הללו, מקווים כעת להקשות גם את ההצבעה עצמה על "חוק דרעי". ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד קרא אחר הצהריים (יום ב') למנוע מחברי כנסת שנאשמים בפלילים או שכבר הורשעו להצביע על החוק הזה, בשל ניגוד עניינים לדבריו. בינתיים, יצאה מליאת הכנסת להפסקה - עד לדיון בהחלפת היו"ר מחר בבוקר.
לפיד, שדיבר בישיבת סיעת יש עתיד בכנסת, אמר כי בקואליציה המיועדת ישנם ארבעה חברי כנסת ש"אסור להם להצביע על החוק הזה", מפני אותו ניגוד עניינים כלשונו: "אריה דרעי נמצא בניגוד עניינים מובהק. הוא הורשע בהסדר טיעון, והחוק הזה פועל לטובתו באופן ישיר, הוא נכתב בשבילו. דוד ביטן, עומד בימים אלה לדין בגין שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים. הוא לא יכול להצביע על החוק הזה. חיים כץ, הורשע רק לפני שנה בקשירת קשר להשגת מטרה באמצעים פסולים ומועמד בימים אלה להיות שר. לחוק הזה יש כמובן השפעה ישירה עליו. גם בנימין נתניהו עומד בימים אלה לדין בשלושה תיקים חמורים על שוחד, מרמה והפרת אמונים. ברור מאליו שגם הוא נמצא בניגוד עניינים חמור ולא יכול להצביע על החוק הזה".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד. "שיודו שהם בניגוד עניינים, ויסבירו למה הם יכולים להצביע"
(צילום: רפי קוץ)
5 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
דרעי בכנסת. לפיד: "מטרת החוק היא הכשרת ממשלה המושתתת על עבריין מורשע"
(צילום: עמית שאבי )
בתשובה לשאלת ynet, האם הוא מכיר תקדים שלפיו חברי כנסת לא יכלו להצביע על חוק עקב ניגוד עניינים, אמר לפיד כי "חברי הכנסת עליהם דיברתי צריכים להודות קודם שהם בניגוד עניינים". הוא הוסיף כי "שיענו על השאלה למה הם חושבים שבמצב של ניגוד עניינים הם יכולים להצביע, ונדבר. בכל פעם שחברי כנסת היו בניגוד עניינים הם לא הצביעו".
בעקבות הדברים, הגישה סיעת יש עתיד מכתב ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה, בו נכתב כי "ההצעה על 'חוק דרעי' נגועה בניגוד עניינים מובהק לכל חברי הכנסת הנמצאים בהליך משפטי". עוד מסרה המפלגה כי "מטרת החוק היא הכשרת ממשלה המושתתת על עבריין מורשע שיש לו השפעה ישירה על חברי כנסת נוספים המצויים בשלבים מתקדמים של הליכים פליליים המופעלים נגדם. ההצעה של אותם חברי כנסת על חוק זה משרתת את האינטרסים האישיים שלהם, ובמצב כזה מתקיים ניגוד עניינים אינהרנטי, מובהק וזועק".
מלשכתו של חבר הכנסת חיים כץ מהליכוד נמסר: "בין שלל הכישלונות, מסתבר שגם בדיקת עובדות אינה הצד החזק של מפלגת יש עתיד. לאחר שהפרקליטות טענה כי 'במעשיו לא היה דופי מוסרי או פן של שחיתות', בית המשפט קבע שאין קלון במעשיו של חבר הכנסת חיים כץ. על כן הוא אינו מנוע מלכהן כשר".
גם בתוך הקואליציה המסתמנת נשמעים עדיין חילוקי דעות: השר המיועד לביטחון לאומי בן גביר הזהיר היום כי ללא קבלת התפקיד של ממלא מקום יו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה, אותו דרש בשבוע שעבר אחרי שחתם על הסכם לחלוקת תפקידים עם הליכוד, לא תקום ממשלה. בן גביר, נזכיר, דורש את התפקיד הזה על מנת להבטיח שיוכל לקדם חוקים שונים שאותם הבטיח לבוחריו, כגון מה שהוא מכנה "חוק חסינות לחיילים ולשוטרים".

5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. בן גביר טוען ש"ח"כים מהליכוד" מנסים להשפיע עליו
(צילום: EPA)
"בשבוע האחרון ישבנו פעמיים עם אנשי הליכוד", אמר בן גביר בישיבת סיעת עוצמה יהודית. "אני מבין שיש חברי כנסת בכירים בליכוד שמונעים מנתניהו להקים ממשלה. אנחנו דרשנו וזה לא סוד ממלא מקום לוועדת שרים לענייני חקיקה במדינת ישראל. אגב זה לא חידוש שלנו, גם ב-2015, וב-2020 היה ממלא מקום לוועדה החשובה הזו, זה לא עניין של כיבודים, אלא מהות. במהלך השיחות הציעו לנו או שר או סגן שר במשרד כזה או אחר, אבל אנחנו אמרנו בצורה פשוטה – נכון שהחלוקה במפלגות לא מאוזנת, אבל מה שמעניין אותנו זה האידאולוגיה, כדי שזה יתקיים אנחנו רוצים ממלא מקום לוועדת חקיקה".
הוא הוסיף: "כל עוד חברי כנסת בליכוד מונעים מאיתנו ולא מאפשרים מאיתנו לקבל את ממלא המקום בוועדות חקיקה, לא נוכל להקים ממשלה. זו דרישה אידאולוגית, בסיסית וההתעקשות גורמת לנו להבין שאולי לא רוצים להעביר את מה שהובטח לנו. צריכים להעביר את חוק חסינות השוטרים באירועי טרור, שינוי נהלי פתיחה באש, רפורמות במערכת המשפט, דברים שקשורים לזהות יהודית ולכן אנחנו דורשים את זה כדי להשפיע על סדר היום של הממשלה".
בן גביר נשאל בישיבה אם בכוונתו להמשיך לעלות להר הבית – מהלך שכשר לביטחון לאומי עלול להצית מהומות – והשיב בחיוב, אך הוסיף שכעת הוא עסוק במשא ומתן. הוא נשאל אם נתניהו עלול לבצע "טוויסט בדקה ה-90", והשיב: "אני לא מרגיש את זה, אני חושב שיש ח"כים מהליכוד שמונעים ממנו. אני מאמין שנקים ממשלת ימין מלא-מלא".

5 צפייה בגלריה
מיקי לוי במליאת הכנסת
מיקי לוי במליאת הכנסת
יו"ר הכנסת היוצא. "לאופוזיציה יש את הזכות לעשות כמעט כל תרגיל, בתנאי שהוא חוקי"
(צילום: שלו שלום )
5 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
יריב לוין, שצפוי להתמנות ליו"ר הכנסת הזמני - ואולי גם הקבוע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתוך כך, נמשך העימות בכנסת סביב שאלת החלפת יו"ר המשכן: ח"כ אבי מעוז (נעם) טען בישיבת המליאה כי יו"ר הכנסת היוצא מיקי לוי (יש עתיד) מנסה להכשיל את הקמת הממשלה הבאה ו"נאחז בכיסו בכל דרך". לוי השיב לו: "לא תכננתי לענות לך, אבל אלה דברי שקר. לא משכתי אפילו דקה אחת. לאופוזיציה יש את הזכות לעשות כמעט כל תרגיל, בתנאי שהוא חוקי. אתם חודש כבר מהצבעת הכנסת, ֶתביאו יושב ראש, תביאו ממשלה. לשקר ולצייץ חצי אמיתות זה נהדר. אבל אני נתפס בקרנות המזבח? זה שקר".
חילופי ההאשמות מגיעים אחרי שבאופוזיציה המסתמנת חגגו את מה שתיארו כ"ניצחון ראשון" שלהם, בעקבות הפשרה בוועדה המסדרת שבמסגרתה נדחתה ההצבעה על יו"ר הכנסת למחר בבוקר. ההצבעה תוכננה להיערך כבר בדיון היום, אבל בליכוד חששו מפיליבסטר שיימשך אל תוך הלילה ושבמהלכו יצליחו אולי חברי הממשלה היוצאת להכשיל את מינויו של ח"כ יריב לוין ליו"ר הכנסת הזמני - מינוי שיש מי שמעריך כי יהפוך בהמשך למינוי קבוע. מינוי יו"ר הכנסת, נזכיר, קריטי עבור קידום החוקים הנדרשים לפני הקמת הממשלה. לנתניהו נותר עד יום רביעי בשבוע הבא להודיע לנשיא כי עלה בידו להקים את הממשלה השישית שלו, אולם יקבל אז שבוע נוסף כדי להביאה בפועל להצבעה בכנסת. מלבד לוין, גם ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד וח"כ איימן עודה מחד"ש-תע"ל הגישו את מועמדותם לתפקיד.