3 צפייה בגלריה
אריה דרעי ראיון אולפן
אריה דרעי ראיון אולפן
בן-גביר, נתניהו ודרעי. תשעה ימים של לחץ
(צילום:עמית שאבי, הדר יואביאן, אבי מועלם)
החל מהיום (שני) יישארו לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו תשעה ימים כדי לסגור סופית את ההסכמים הקואליציוניים, להעביר את החקיקה שתכשיר את יו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן בתפקיד שר חרף הרשעתו בפלילים, ותעביר סמכויות מהמשטרה לשר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן-גביר (עוצמה יהודית). כדי להשלים את המשימה יידרשו הח"כים מהקואליציה העתידית לפעול בלוח זמנים צפוף עד יום רביעי הבא, 21 בדצמבר, כדי שנתניהו יוכל להודיע לנשיא יצחק הרצוג "עלה בידי" ולהקים רשמית את הממשלה בראשותו.
ב-9:00 בבוקר תדון הוועדה המסדרת בראשות ח"כ יואב קיש (הליכוד) בבחירת סגן זמני נוסף ליו"ר הכנסת, שיגיע ממפלגת יש עתיד. מינויו יעלה להצבעה במליאה עם סיום תפקידו של היו"ר היוצא ח"כ מיקי לוי (יש עתיד).
בשעה 11:00 ייכנס שר המשפטים גדעון סער את ועדת השרים לענייני חקיקה כדי לגבש את עמדת הממשלה הנוכחית בנוגע לחוקים שהממשלה העתידית מתכוונת להעביר. מוקדם יותר כתב סער בחשבון הטוויטר שלו: "השבוע מתוכננת הכנסת לציין את היום הבינלאומי למאבק בשחיתות. ואיזו דרך הולמת יותר לכך מהמחטף הפרסונלי של תיקון חוק יסוד, שכל מטרתו התחמקות מקביעה בסוגיית הקלון של שר מיועד והורדת הרף לכהונה בממשלה בהיבט טוהר המידות? שוד המתבצע לאור יום".
3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
ח"כ יריב לוין. זמני או קבוע?
(צילום: ערוץ כנסת)
בשעה 14:00 תתכנס סיעת הליכוד לראשונה מאז הבחירות ותעלה בין היתר את נושא מינוי יו"ר הכנסת הזמני, ח"כ יריב לוין, שינהל את בליץ החקיקה הצפוי בשבוע הקרוב ואת הקמת הממשלה. נתניהו יעלה בפני חבריו לסיעה גם את כוונתו למנות יו"ר קבוע רק לאחר הקמת הממשלה. בכירים בליכוד הביעו חשש שלוין פעל מאחורי הקלעים כדי לקבל את המינוי ושהוא יהפוך לקבוע. "לוין לא סגור על עצמו עם תיק המשפטים והדרך שלו להתרחק מהתפקיד זה לכהן כיו"ר כנסת ולפי חלוקת התפקידים בליכוד הוא יחליט אם להישאר או לא", אמר בכיר בליכוד.
ב-16:00 תתכנס המליאה לנאומים והצבעה על יו"ר הכנסת ולאחר מכן צפויה להתכנס הוועדה המסדרת כדי לאייש את שתי הוועדות המיוחדות שידונו בחוקי דרעי ובן-גביר. בקואליציה העתידית מעוניינים למשוך את דיוני הוועדות אל תוך הלילה, ולהשלים את החקיקה עד תחילת השבוע הבא.
מדובר בוועדה מיוחדת לחקיקה לקראת כינון הממשלה, בראשות ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), וועדה מיוחדת לתיקון פקודת המשטרה, בראשות ח"כ אופיר כץ (הליכוד). הראשונה תתמקד בתיקון סעיף 6 ב"חוק יסוד: הממשלה", שלפיו "לא יתמנה לשר מי שהורשע ונידון לעונש מאסר וביום מינויו טרם עברו שבע שנים מהיום שגמר לרצות את עונש המאסר או מיום מתן פסק הדין, אלא אם קבע יו"ר ועדת הבחירות המרכזית כי אין עם העבירה שבה הורשע, מנסיבות העניין משום קלון".
(צילום: אבי חי)

במקרה של דרעי מדובר במאסר על תנאי שנגזר עליו בפברואר האחרון, ולכן ככל הנראה התיקון יבקש שרק מי שנדון למאסר בפועל לא יוכל לכהן כשר כל עוד לא עברו שבע שנים מגזר הדין. הוועדה תכלול תשעה ח"כים מהקואליציה העתידית ושמונה מהאופוזיציה.
הוועדה השנייה, בראשות ח"כ כץ, תדון בהעברת סמכויות מהמשטרה לשר המיועד בן-גביר ולממשלה בכלל. לפי הצעת החוק, התקציב השנתי של המשטרה ייקבע בסעיף נפרד בתקציב המדינה והממונה עליו יהיה השר. בנוסף ייקבע שהמפכ"ל יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר, ואילו המשטרה תהיה נתונה למרות הממשלה, כך גם בעניין חקירה או תיק מסוימים, לרבות פתיחתם, ניהולם או סגירתם. הוועדה תכלול שבעה ח"כים מהקואליציה העתידית ושישה מהאופוזיציה.
3 צפייה בגלריה
אפרת רייטן באולפן
אפרת רייטן באולפן
ח"כ אפרת רייטן. "ימים קריטיים"
(צילום: יריב כץ )
בסיעות יש עתיד, העבודה והמחנה הממלכתי לא מתכוונים לעשות לחברי הכנסת מהקואליציה המיועדת חיים קלים בוועדות וינסו לעכב את החקיקה ככל שיוכלו. יו"ר הקואליציה ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) אמר: "בשביל להקים את הממשלה החשוכה של נתניהו ושותפיו הקיצוניים הם יצטרכו להעביר מספר חוקים מושחתים שעומדים לפגוע באורח אנוש בדמוקרטיה, בשלטון החוק, באמון הציבור בנבחריו ובאזרחי ישראל. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. בכנסת הקרובה, ובמיוחד בשבועות הקרובים, ניאבק בכל הכלים הפרלמנטריים שהכנסת מעמידה לרשותנו. נגיע לכל דיון, נהיה בכל ועדה. נעבוד יחד כאופוזיציה מאוחדת".
ביום רביעי יקיימו ח"כ אפרת רייטן (העבודה), סגן השר לביטחון פנים יואב סגלוביץ' (יש עתיד) וח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) כנס תחת הכותרת "חקיקה מעודדת שחיתות", כחלק מההתנגדות להעברת תיקון החוק המכשיר את דרעי לשר. בכנס ישתתפו משפטנים, שרים, ארגונים אזרחיים והוא יהיה פתוח גם לקהל הרחב. "הימים הקרובים עד תום המנדט להרכבת הממשלה הם קריטיים", אמרה רייטן. "לכן נשתמש בכל אמצעי פרלמנטרי העומד לרשותנו – נאומים, הסתייגויות, ועדות - כדי למנוע את החקיקה המתוכננת".
פורסם לראשונה: 23:30, 11.12.22