נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע אמש (יום ו') כי ישראל תאבטח את הרציף הימי שיוקם בחופי עזה, שמטרתו להגדיל משמעותית את הסיוע ההומניטרי לרצועה. ביידן, שדיבר עם כתבים לפני שעלה למטוס בתום ביקור בפילדלפיה, התייחס גם למגעים לעסקת חטופים מול חמאס והביע פסימיות באשר לסיכויים להשיגה לפני הרמדאן - כלומר מחר. "זה נראה קשוח", אמר. הוא מתח גם ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכשנשאל אם על נתניהו לעשות יותר כדי לסייע לעזה - השיב: "כן, הוא צריך".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן ורציף ימי שצבא ארה"ב הקים בעבר בתרגיל בדרום קוריאה
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz, צבא ארה"ב)

במקביל, הפנטגון חשף אמש פרטים חדשים על תוכנית הרציף האמריקנית, ומסר כי היעד בסופו של דבר הוא לספק מדי יום שני מיליון ארוחות לפלסטינים ברצועה - כמעט כל אוכלוסייתה, שמונה 2.3 מיליון איש. כפי שכבר דווח, בפנטגון הבהירו כי בניית הרציף תושלם רק בעוד כמה שבועות. דובר משרד ההגנה בוושינגטון הדגיש כי חיילים אמריקנים לא יוצבו במסגרת היוזמה על אדמת הרצועה, ובדומה לנשיא ביידן ציין: "אנחנו עובדים על הפרטים מול בעלות בריתנו, כדי לכלול היבט של אבטחה ישראלית". הדובר העריך כי במיזם ייקחו חלק 1,000 חיילים אמריקנים, שלא אמורים לפעול כאמור על עזה עצמה.
במקביל, גורמים אמריקניים אמרו לרשת NBC כי התקווה היא שהרציף הימי יהפוך למבצעי בתוך 30 יום, אבל הם הודו שיעד ריאלי יותר הוא בין 45 ל-60 ימים. הגורמים תיארו את הרציף שיוקם ככזה שדומה למבצעי פריקת ציוד ומטען מספינות בחופים ללא נמלים מוסדרים, כאלו שהצבא האמריקני עורך מעת לעת. מדובר במבצעים שקוד השם שלהם באנגלית הוא Joint Logistics Over-the-Shore, או JLOTS בקצרה.
5 צפייה בגלריה
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
הצנחת חבילות סיוע הומניטרי מעל רפיח
פלסטינים רצים לעבר חבילות סיוע שהוצנחו בחוף ברצועה, ארכיון
( צילום: Aline MANOUKIAN / AFP)
ארה"ב בדקה כמה מקומות בחופי הרצועה לאזור שבו יוקם הרציף הימי, ולפי גורם ביטחוני ישראלי הכוונה היא לעשות זאת בצפון הרצועה - לשם יש קושי גדול הרבה יותר להעביר את הסיוע בנתיבים יבשתיים, דרך המעברים בדרום הרצועה (רפיח וכרם שלום). "האמריקנים בוחנים כמה אפשרויות ומשקיעים הרבה מאמץ בתכנון כדי שזה יעבוד בצורה מוצלחת", אמר אמש הגורם הישראלי.

"יוזמת אמלתאה": אלו המדינות שיסייעו לארה"ב

אף שבניית הרציף תושלם כנראה בעוד כמה שבועות, באיחוד האירופי ששותף ליוזמה הודיעו כי כבר היום או מחר צפויה לצאת מנמל לרנקה ספינה של ארגון סיוע ספרדי כדי "לבחון" את הנתיב לעזה. לפי הדיווחים על הספינה של הארגון Open Arms יש 200 טונות של מזון: קמח ואורז. בהודעת האיחוד האירופי נאמר שמלבד הארגון ולצד ארה"ב, ביוזמה מעורבות עוד שש מדינות: איחוד האמירויות שמספקת את הסיוע, קפריסין שממנה הוא יועבר כאמור לעזה, וכן בריטניה, גרמניה, יוון ואיטליה.
את הרעיון להעביר סיוע לעזה בנתיב ימי העלתה קפריסין כבר בנובמבר אשתקד, בפסגה בפריז שעסקה אז בדרכים לפתור את המשבר ההומניטרי ברצועה - משבר שמאז רק גבר בצל המשך הלחימה, וקשיים בהעברת הסיוע בדרכים יבשתיות. הקושי להעביר את הסיוע ניכר כאמור במיוחד בצפון הרצועה, אזור שמבותר על ידי צה"ל מדרומה, אבל גם בדרום הרצועה מדווחים על מצוקת רעב בקרב המוני הפליטים שבמרוכזים ברפיח.
5 צפייה בגלריה
ספינה של ארגון הסיוע הספרדי Open Arms  ממתינה בנמל לרנקה בקפריסין להפליג לעזה
ספינה של ארגון הסיוע הספרדי Open Arms  ממתינה בנמל לרנקה בקפריסין להפליג לעזה
ספינה של ארגון סיוע ספרדי שממתינה בלרנקה לפני שתפליג לעזה, "כדי לבחון את הנתיב הימי"
(צילום: AP Photo/Marcos Andronicou)
5 צפייה בגלריה
ספינה של ארגון הסיוע הספרדי Open Arms  ממתינה בנמל לרנקה בקפריסין להפליג לעזה
ספינה של ארגון הסיוע הספרדי Open Arms  ממתינה בנמל לרנקה בקפריסין להפליג לעזה
על הספינה: 200 טונות של אורז וקמח
(צילום: AP Photo/Marcos Andronicou)
קפריסין מכנה את היוזמה שלה "יוזמת אמלתאה" - על שם דמות מהמיתולוגיה היוונית שהניקה את זאוס. התוכנית הוצגה בפסגה בנובמבר על ידי נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס, שציין אז כי היא תיתן מענה לצורכי הבידוק של הסיוע, תספק "נתיב ימי בטוח" להעברתו עד לחופי עזה - ומשם להפצתו בקרב התושבים עצמם.
בצל המשבר והעדויות הקשות על רעב בעזה - שם טוענים שלפחות 15 ילדים כבר מתו מתת-תזונה בצפון הרצועה - גובר כעת הלחץ הבינלאומי, בעיקר מצד וושינגטון, על ישראל - בדרישה שתפעל להגברת הסיוע לעזה. במשרד החוץ בירכו על יוזמת הרציף, ומסרו: "היוזמה הקפריסאית תאפשר את הגברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, לאחר בידוק ביטחוני בסטנדרטים ישראליים", אמרו במשרד החוץ.

ארה"ב על אסון ההצנחה: זה לא אנחנו

בארה"ב הצהירו שלצד הנתיב הימי, הם ממשיכים לקרוא לישראל להרחיב את הסיוע היבשתי, ולוחצים לפתוח לשם כך מעבר גבול שלישי, בצפון הרצועה. בהצהרה משותפת של האיחוד האירופי עם ארה"ב, קפריסין, בריטניה ואיחוד האמירויות נאמר כי הסיוע מהים יהיה מבצע "מורכב" וכי גם הן ממשיכות ללחוץ על ישראל להרחיב את הסיוע היבשתי - באמצעות משאיות. שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון קרא לישראל להעביר לעזה סיוע מנמל אשדוד, וציין: "אנחנו ממשיכים לדחוק בישראל לאפשר כניסה של יותר משאיות לעזה, כיוון שזו הדרך המהירה ביותר להכניס סיוע לאלו שזקוקים לו".
5 צפייה בגלריה
הצנחת סיוע בעזה
הצנחת סיוע בעזה
ארה"ב ממשיכה במקביל להצניח סיוע
(צילום: AP Photo/Leo Correa)

בנוסף לסיוע ימי ויבשתי, בימים האחרונים התרחבו משמעותית מבצעי הצנחת המזון בשמי הרצועה, אליהם הצטרפה גם ארה"ב לפני שבוע. אמש הודיע הצבא האמריקני כי הוציא לפועל, לצד ירדן, מבצע הצנחה רביעי - שבו מטוס תובלה מדגם C-130 הצניח 11,500 ארוחות בצפון הרצועה. מדינות נוספות הצניחו במהלך היום סיוע - בהן לפי הדיווחים מצרים - ובתדרוך בפנטגון הכחישו כל קשר בין המבצע האמריקני לבין האסון שאירע אתמול בבוקר, ובו נהרגו חמישה פלסטינים באזור העיר עזה אחרי שהמצנחים של כמה חבילות לא נפתחו - והחבילות נפלו עליהם. לא ברור לפי שעה מי אחראי להצנחה הכושלת.
פורסם לראשונה: 21:58, 08.03.24