בעזה דווח בצהריים (שישי) כי לפחות חמישה בני אדם נהרגו ואחרים נפצעו לאחר שחבילות סיוע הוצנחו ופגעו בהם ישירות ליד מגדלי פיירוז, ממערב לעיר עזה. בעזה היו דיווחים על כך שהחבילות הוצנחו על ידי מצרים או ארה"ב, אך טרם ברור מי הגורם שאחראי להצנחה הכושלת שגרמה לאסון. צפו בתיעוד הדרמטי מההצנחה - שבו נראה כי כמה מהמצנחים לא נפתחו.

שלטון חמאס בעזה מסר אחר הצהריים כי מקרי המוות אירעו "כתוצאה ממסירה שגויה של סיוע לאזרחים". בממשלת ארגון הטרור טענו כי מבצעי ההצנחה מסוכנים, וקראו להכניס את הסיוע ההומניטרי רק דרך היבשה - ולמסור אותו "לרשויות המוסמכות לצורך חלוקה".
כאמור, טרם ברור מי אחראי למבצע ההצנחה הכושל שהסתיים באסון. בתקשורת הערבית דווח כי היום בוצעו תשע הצנחות אוויריות, ובערוץ הירדני "אל-ממלכה" נטען כי במבצע השתתפו ארבעה מטוסים ירדניים, וחמישה מטוסים של מצרים, ארה"ב, צרפת, הולנד ובלגיה. בדיווח ב"אל-ממלכה" נטען כי המטוסים הירדניים לא היו אחראים למצנחים שלא נפתחו וגרמו בשל כך למקרי המוות. גם איחוד האמירויות הודיעה כי הצניחה היום סיוע (המבצע החמישי שלה עד כה), לדבריה בשיתוף פעולה עם מצרים.
1 צפייה בגלריה
הרוגים מנפילת סיוע הומניטרי ללא מצנח
הרוגים מנפילת סיוע הומניטרי ללא מצנח
מתוך תיעוד האסון שאירע היום בצפון הרצועה. המצנחים לא נפתחו
מתנועת "צו 9", שמוחה נגד הכנסת סיוע לרצועת עזה כל עוד החטופים הישראלי עדיין בשבי חמאס, נמסר: "מביעים צער על מותם של האזרחים. יש דרך אחת שיכולה לדאוג להגעה של הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה והיא שחרורם של כלל החטופים. הילדים והילדות שנאנקים כבר למעלה מ-150 יום בשבי החמאס מוכרחים לשוב הביתה כמה שיותר מהר בריאים ושלמים. זאת לצד שינוי צורת החלוקה באופן שתגיע לאזרחים ולא תשמש אספקה לחמאס".
התקרית אירעה כמה שעות לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז במהלך נאום "מצב האומה" השנתי שלו בפני הקונגרס על הכוונה להקים רציף ימי בעזה כדי להכניס סיוע הומניטרי לרצועה דרך הים. ביידן אף פנה "למנהיגות הישראלית", ואמר כי "סיוע הומניטרי לא יכול להיות קלף מיקוח".
בהתייחס להקמת הרציף הימי מול חופי עזה, אמר הנשיא האמריקני שהמהלך נועד "כדי להעביר סיוע גדול יותר, אוכל, תרופות". ביידן הדגיש: "אף רגל של חייל אמריקני לא תדרוך על הקרקע, המזח הזמני יאפשר להכניס כמות עצומה של סיוע לעזה בכל יום. ישראל חייבת לעשות את חלקה. ישראל חייבת להרשות יותר סיוע הומניטרי ולוודא שעובדי סיוע לא ייקלעו לקו האש". הצהרת הנשיא הובילה למחיאות כפיים סוערות בקונגרס.

הרציף הצף הזמני, שעליו הודיע ביידן, יאפשר העברת סיוע לעזה מקפריסין דרך הים. הוא יוכל לקלוט ספינות גדולות שנושאות מזון, תרופות, מים ומקלטים זמניים.
משלחת צבאית אמריקנית כבר ביקרה בצפון הרצועה ובדקה נקודות מתאימות להקמתו של הרציף. בישראל היו מודעים לבדיקות, אך בכל זאת הופתעו מהמהירות שבה האמריקנים מתכננים לבצע את המהלך. הסיוע, שמקורו יהיה באיחוד האמירויות, צפוי לצאת מנמל לימסול, שם יעבור בידוק ביטחוני.
משרד החוץ בירושלים הודיע בצהריים כי "ישראל מברכת על השקת המסדרון הימי מקפריסין לרצועת עזה. היוזמה הקפריסאית תאפשר הגברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, לאחר בידוק ביטחוני בסטנדרטים ישראליים. ישראל תמשיך לאפשר העברת סיוע הומניטרי לעזה לתושבי עזה, בהתאם לדיני המלחמה ובתיאום עם ארה"ב ובעלות בריתנו בעולם.
‏עוד אמרו במשרד החוץ: "נמשיך להילחם נגד החמאס, הקורא להשמדת מדינת ישראל וביצע את טבח 7 באוקטובר, עד לחיסולו והשבת כל החטופים הביתה. קיימת חשיבות רבה להצטרפות מדינות נוספות ליוזמה הקפריסאית ולמאמץ הבינלאומי להעברת הסיוע".

תחקיר שיירת המשאיות: הכוחות ירו רק לעבר חשודים

מוקדם יותר פרסם צה"ל את התחקיר על אודות מעורבותו בתקרית הכנסת שיירת משאיות האספקה לצפון הרצועה ביום חמישי שעבר שבה נהרגו עשרות אזרחים עזתים. בהמשך לפרטים שפרסם כבר ביום התקרית דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, שבו וחזרו בצבא על הקביעה שלפיה הכוחות פתחו באש רק לעבר חשודים לצורך הרחקה והסרת איום.
הפלסטינים מיהרו לכנות את התקרית בצפון הרצועה בשבוע שעבר "טבח א-ראשיד". עשרות עזתים נפגעו בהתקהלות ההמונית שאירעה בעקבות דוחק או דריסה של נהגי משאיות הסיוע שחשו במצוקה. כמה מדינות פרסמו הודעות גינוי בעקבות התקרית, שרת החוץ של קנדה מלאני ג'ולי כינתה אותה "סיוט". לדבריה, "אנחנו צריכים לוודא שהסיוע הבינלאומי נשלח לעזה, ושאנשים מוגנים כשהם לוקחים את הציוד".
בצה"ל הדפו כאמור את הטענות. ממצאי התחקיר שהגיש מפקד פיקוד דרום אלוף ירון פינקלמן לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, העלו כי "בזמן נסיעת המשאיות לעבר מוקדי החלוקה, התפתחה סביבן התקהלות אלימה של כ-12 אלף תושבים עזתים שבזזו את הציוד שהובילו. תוך כדי אירועי הביזה נצפו אירועים של פגיעה משמעותית באזרחים מדוחק ומדריסת משאיות".
עוד צוין בתחקיר הפיקודי כי "במהלך ההתקהלות, התקרבו עשרות תושבים עזתים עד למרחק מטרים ספורים מכוחות צה"ל והיוו בכך איום ממשי על הכוח בנקודה. בשלב זה, הכוחות ביצעו ירי מדויק להרחקה לעבר מספר חשודים. עם המשך התקרבות החשודים, ביצעו הכוחות ירי להסרת איום".