על רקע הביקורת ההולכת וגוברת בבית הלבן על ההתנהלות הצבאית במהלך המבצע הקרקעי בעזה, ודבריו של שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן ביום חמישי על כך שיש פערים בין הצהרות ישראל למציאות שבשטח - סקר חדש של מכון המחקר Pew בארצות הברית מראה כי הציבור במדינה חלוק בדעותיו יותר מתמיד לגבי המשך המלחמה של ישראל בחמאס.

27% מהאמריקנים חושבים שישראל "הלכה רחוק מדי", כשרובם צעירים ורובם דמוקרטים. יותר מארבעה מתוך עשרה (45%) דמוקרטים מחזיקים בגישה הזאת. לעומת זאת, רבע מהאמריקנים חושבים שישראל נוקטת בגישה הנכונה כרגע.
כמעט שליש מהאמריקנים (32%) אינם בטוחים לגבי המלחמה ומטרותיה, ו-16% בלבד חושבים שישראל צריכה להגביר את הכוח הצבאי.
65% מהאמריקנים סבורים כי חמאס נושא באחריות רבה יותר לסכסוך מאשר ישראל (35%). אבל אם יורדים לרזולוציה מפלגתית מגלים כי הדמוקרטים (50%) נוטים יותר מפי שניים מהרפובליקנים (21%) לומר שממשלת ישראל נושאת באחריות רבה לסכסוך הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
הרס בחאן יונס דרום הרצועה
הרס בחאן יונס דרום הרצועה
הרס בחאן יונס. ישראל הלכה רחוק מדי? רבים בארה"ב סבורים כך
(צילום: Ahmad Hasaballah/Getty Images)
כשזה נוגע להתנהלות של הנשיא ביידן, יותר מ-4 מתוך 10 אמריקנים אומרים שהם מסתייגים מהתגובה שלו למלחמה, בכלל זה 46% מתחת לגיל 30. רק 25% מהמשיבים אומרים כי ביידן מצא את האיזון הנכון בין ישראל לפלסטינים. 21% אומרים שביידן נוטה יותר מדי לטובת ישראל, בעוד 16% אמרו שהוא מעדיף את הפלסטינים יותר מדי.
על רקע העלייה באנטישמיות בארה"ב, כ-80% מהאמריקנים חוששים שהמשך המלחמה תגביר את האלימות כלפי יהודים במדינה.
עוד נתון מעניין הוא שכרבע מהאמריקנים (26%) אומרים שהם עוקבים מקרוב אחר המלחמה, ואלה שהקדישו תשומת לב רבה יותר לחדשות על המלחמה נוטים יותר מאחרים לתמוך בתגובת הבית הלבן לסכסוך. הדבר נכון הן לדמוקרטים והן לרפובליקנים. הסקר נערך בשבוע שעבר בקרב מדגם מייצג של 5,203 אמריקנים.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חרבות ברזל החזרת חטופים מדבר על אביגיל עידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חרבות ברזל החזרת חטופים מדבר על אביגיל עידן
ביידן. רבע חושבים שהוא מצא את האיזון הנכון
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
סקר נוסף שערך מגזין האקונומיסט יחד עם חברת הסקרים הבריטית YouGov מראה אף תוצאות מובהקות יותר - מעל לרבע (27%) מהאמריקנים מאמינים ש"ישראל מנסה בכוונה לחסל את האוכלוסייה הפלסטינית". התחושה הזאת חזקה ביותר בקרב דמוקרטים או ליברלים לפי הגדרתם (48%) ובקרב גילי 18 עד 29 (40%). בקרב השמרנים, רק 12% הסכימו שישראל מנסה למחוק את האוכלוסייה הפלסטינית.
הסקר חשף גם רמות מטרידות של הכחשת שואה בקרב בני נוער אמריקנים: מבין המשיבים בני 18 עד 29 - כמעט 30% חשבו ש"השואה היא מיתוס". בהסתכלות כללית, רק 7% מהאמריקנים בכל הגילים אמרו שהשואה היא מיתוס, כש-77% לא הסכימו. 16% לא היו בטוחים, ואף לא אחד מהמשיבים מעל גיל 65 האמין שהשואה היא מיתוס.
צעירים אמריקנים היו גם חריגים כשמדובר בשאלות אחרות על יהודים, אנטישמיות וישראל. גילי 18 עד 29 הם הסבירים ביותר (28%) להסכים ש"ליהודים יש יותר מדי כוח באמריקה", והם גם הסבירים ביותר (33%) לתמוך בחרם על ישראל ומוצריה. גילים אלה היו גם קבוצת הגיל היחידה שבה רבים הסכימו ש"ישראל היא מדינת אפרטהייד", כש-32% הסכימו ו-17% לא הסכימו.