בית המשפט המחוזי בלוד גזר היום (שני) 21 שנות מאסר על המחבל הפלסטיני מוחמד רישה (21) מטול כרם בגין ניסיון הרצח של בתיה לבל בכפר סבא, בבוקר יום הזיכרון ב-2020. רישה, שהסתנן לישראל, ארב ללבל ודקר אותה 14 פעמים עם סכין בעלת להב באורך של כ-15 ס"מ.
2 צפייה בגלריה
מוחמד ראשה
מוחמד ראשה
נשלח ל-21 שנות מאסר. המחבל מוחמד ראשה
(צילום: גלעד מורג)
לפי כתב האישום נגדו, רישה עלה על אוטובוס לכיוון תל אביב, אך במהלך הנסיעה שינה את דעתו והחליט לבצע את הפיגוע בכפר סבא. הוא ירד מהאוטובוס ברחוב ויצמן, הבחין בלבל ויזם איתה שיחה קצרה כדי לוודא שמדובר ביהודייה וישראלית. המחבל הסתער על לבל בת ה-62 שהייתה עם הגב אליו, ודקר אותה פעם אחר פעם חרף תחנוניה שיפסיק וצעקותיה לעזרה. לבל ניצלה בזכות נהג שעבר בקרבת מקום, ירה במחבל ופצע אותו. לבל פונתה לבית החולים מאיר בעיר, שם נותחה ואושפזה.
נשיאת בית המשפט המחוזי בלוד, רות לורך, קבעה עם השופטים דבורה עטר ועמי קובו להטיל עליו עונש מאסר כבד לתפיסתם כדי להרתיע מחבלים פוטנציאליים אחרים וגזרה עליו פיצוי בסך 180 אלף שקל ללבל. "הנאשם הודה באשמה בחקירותיו בשב"כ ובמשטרה, אך לא הביע חרטה על מעשיו ואין אינדיקציה שזנח את כוונתו להיות שהיד. נתנו דעתנו לשיקול הרתעת הרבים", כתבו השופטים. רישה הורשע גם בכניסה לישראל שלא כחוק במסגרת הסדר טיעון, שכלל תיקונים בכתב האישום אך לא שינה את האישום המקורי. ההסדר לא כלל הסכמה על העונש.
2 צפייה בגלריה
בתיה לבל
בתיה לבל
"התנהגות ברברית, חיית אדם". בתיה לבל בבית המשפט
(צילום: גלעד מורג)
לבל, שהגיעה לדיונים של המחבל ויוצגה על-ידי עו"ד חיים בלכר מארגון "חוננו", אמרה לאחר ההרשעה כי "התנהגותו הייתה ברברית. חיית אדם עם רצח בעיניים. הרבה שנאה ועוינות היו לו. למערכת המשפט יש אחריות כוללת ברמה הכי גבוהה כדי לתת את העונשים הראויים בחוק, ואני מקווה שנגיע עם מסר ברור לכל האזרחים שדם האזרחים הוא לא הפקר".
בתום הדיון אמרה כי "גזר הדין לדעתי לא פשוט, אבל הוא לא גזר דין שירתיע מחבלים ויגיד להם עד כאן. למערכת בתי המשפט יש חלק בחיזוק ההרתעה, קל וחומר שמדינת ישראל מתמודדת נגד טרור מסלים ובעל תעוזה. הסיכוי שייצא מהכלא-קייטנה וינסה שוב לפגע גבוה, בטח כשהוא מקבל כסף מהרשות הפלסטינית וזה הפך להיות אינטרס כלכלי. חשוב שיהיה סעיף שנותן מאסר עולם ללא הגבלת זמן למעשה קיצון כמו כאן. במקרה אני פה בחיים איתכם. ניאבק להחמיר בעונשים כולל בחקיקה, הרולטה הזו יכולה לפגוע כל שני וחמישי בעובר אורח אחר. אני חפה מפשע, לא עשיתי לו דבר רע".
עו"ד חיים בלכר מארגון חוננו עו"ד חיים בלכרצילום: גלעד מורג
עו"ד בלכר אמר כי "מדובר פה בפיגוע אכזרי. מחבל שפוגש אישה מבוגרת ועושה הכל בניסיון לרצוח אותה. זה שהיא איתנו פה זה נס. המחוקק קבע 25 שנה מקסימום לפיגוע טרור של ניסיון רצח, ואנחנו חושבים שכאן היה צריך לתת 25 שנים. אנו מודעים לכך שזו ענישה מחמירה ביחס לפסקי דין מלפני חמש שנים, אבל זה לא מספיק. פסק הדין הנכון צריך להגיע למאסר עולם".
התובע נתנאל בוג'ו מפרקליטות מחוז מרכז אמר כי "בית המשפט המחוזי העביר היום מסר חד-משמעי לכל מי שבוחר לבצע מתקפת טרור ומאיים לפגוע בחירותם ובגופם של אזרחי מדינת ישראל. אנחנו מקווים שגזר דין זה יהווה תמרור אזהרה ויעביר מסר למפגעים ומי מטעמם כי דמם של אזרחי ישראל אינו הפקר".