בוועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון עדיין מתקשים לעכל את הבשורה על מותה הפתאומי הבוקר (יום ב') של יושבת הראש, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור. אתמול היא עוד ניהלה את הדיון שנערך באולם הוועדה בגן הטכנולוגי מלחה בירושלים ובמשך שעות ארוכות האזינה לארבע העדויות שנשמעו בפניה.
2 צפייה בגלריה
ועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
ועדת החקירה לחקר אסון הר מירון
מרים נאור בדיון בוועדת החקירה לאסון במירון
(צילום: עמית שאבי )
בחודשים האחרונים הקדישה נאור את עיקר זמנה ומרצה למשימה שקיבלה על עצמה ביוני 2021 - הובלת חקר האירועים שקדמו לאסון האזרחי הכבד בתולדות המדינה, ושגרמו למותם של 45 ממשתתפי הילולת ל"ג בעומר המרכזית במירון. יחד עם חברי הוועדה הנוספים, האלוף (מיל') שלמה ינאי והרב מרדכי קרליץ, היא קיימה מאז יותר מ-30 דיונים פומביים לגביית עדויות (מרביתם נמשכו שעות ארוכות כמעט ללא הפסקה, לעתים שלושה-ארבעה ימי עבודה מלאים בשבוע), וזאת מלבד הישיבות הפנימיות, סיורי השטח, העיון במסמכים ובחומרים שנמסרו לוועדה, כתיבת דו"ח הביניים שכבר פורסם ועוד.
דרכה העניינית והלא-מתלהמת תרמה בחודשים האחרונים לבניית אמון בוועדה מצד רבים בחברה החרדית ובקרב משפחות הנספים, ולהפגת החששות מפניה כסמל ממלכתי חילוני - בפרט כאשר הוקמה על ידי ממשלת בנט-לפיד ובניגוד לעמדת ש"ס ויהדות התורה.

העבודה שנעשתה עד עתה במסגרת החקירה לא יורדת לטמיון, כמובן, והוועדה לא מתפרקת, אבל ההערכה היא כי מותה של היו"ר תגרום לעיכוב של כמה שבועות - ואולי אף חודשים - עד לחידושה, וככל הנראה תסיג מעט לאחור את המלאכה שכבר בוצעה בדרך למיצוי חקר האסון.
סעיף 6 לחוק ועדות חקירה קובע כי אם נפטר אחד החברים או נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו - ימנה נשיא בית המשפט העליון אדם אחר במקומו. בשלב הראשון, אפוא, תידרש הנשיאה אסתר חיות למנות יו"ר חדש לוועדה – ככל הנראה אחרי תום ימי השבעה על נאור.
עוד נקבע בחוק כי ועדת החקירה ממשיכה בעבודתה מן השלב שאליו הגיעה לפני השינוי בהרכב – אלא אם החליטה על דרך אחרת. הערכה היא כי כך אכן יקרה, ואולם לראש הוועדה החדש יידרש פרק זמן על מנת ללמוד ולהשלים את החומר החסר, ובכל מקרה העובדה שהדברים אינם תוצר של עבודה משותפת לשלושת החברים עלולה להקשות עליהם בהמשך הדרך.
2 צפייה בגלריה
ועדת החקירה של אסון מירון מסיירת בהר
ועדת החקירה של אסון מירון מסיירת בהר
אוגוסט האחרון. נאור וחברי ההרכב בסיור בהר מירון
(צילום: גיל אליהו)
כך או אחרת, את המלצות דו"ח הביניים, שאומצו על ידי הממשלה וכבר מתחילות להיות מיושמות בשטח לקראת הילולת ל"ג בעומר הבאה, בעוד פחות מארבעה חודשים, שעיקרן קיום הדלקה אחת בלבד בהר מירון והגבלת קהל - פטירת נאור לא תבטל.
ואולי זו צוואתה, מתוך הדברים שכתבה: "השינויים והצעדים המומלצים על ידינו נועדו לשמור על ביטחון הציבור ושלומו, בבחינת 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם', כמו גם לאפשר לכל המעוניין בכך להגיע להר מירון בל"ג בעומר. פיזור הקהל בכל שעות ההילולה וצמצום משך השהות בהר, תוך התחשבות באחרים, יאפשרו לכל מי שחפצה נפשו להגיע להילולה ולשהות בה זמן סביר. יש בכך בבחינת מצוות 'ואהבת לרעך כמוך'".