המאחז שהוקם בבנימין

פרסום ראשון: אחרי הפיגוע הרצחני ביישוב עלי ביום שלישי שבו נרצחו אלישע אנטמן (17), עופר פיירמן (64), נחמן שמואל מורדוף (17) והראל מסעוד (21) ז"ל, הוקמו אתמול (חמישי) תוך שעות בודדות - בידיעת הדרג המדיני וראש הממשלה בנימין נתניהו - לא פחות משבעה מאחזים לא חוקיים ביהודה ושומרון. 
לפני יומיים הודיע ראש הממשלה, בשיתוף עם שר הביטחון ושר האוצר, על הוספת 1,000 יחידות דיור נוספות בעלי שיובאו לאישור בשבוע הבא במועצת התכנון העליונה של המינהל האזרחי – בנוסף ל-4,500 יחידות דיור נוספות שיעלו לאישור במועצה. אתמול משעות הבוקר המוקדמות הוקמו באופן לא חוקי חמש חוות חקלאיות חדשות בגבעת הקטורת, בחוות הראל, בתקוע, בעמנואל ועוד. זאת לצד השכונה החדשה שהוקמה על ידי מועצת בנימין בין מעלה לבונה לעלי, ושהות המתנחלים במאחז אביתר.
המתנחלים באביתר: "אני ממש לא רואה כוחות יס"מ שמגיעים לפנות אותנו"
(צילום: אלישע בן קימון)

2 צפייה בגלריה
מתנחלים עלו לאביתר בעקבות הפיגוע ליד עלי
מתנחלים עלו לאביתר בעקבות הפיגוע ליד עלי
"לא מעלה על דעתי שהממשלה תרצה לעקור את היישוב". עליית המתנחלים לאביתר
(צילום: אלישע בן קימון)
2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
הודיעו לאחר הפיגוע על הוספת יחידות דיור בעלי - ושורת מאחזים הוקמו מאז. סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עם העברת חלק מסמכויות האכיפה והתשתית במינהל האזרחי לשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', נעצרה בחודשים האחרונים כמעט באופן מלא האכיפה נגד בנייה לא חוקית של ישראלים בשטחי יהודה ושומרון, צעד שגורר גינויים וביקורות ממדינות בעולם, ובראשן ארצות הברית. "ישראל עלולה למצוא את עצמה מבודדת מדינית אם המצב יימשך כך", אומר גורם מדיני.
מאז הפיגוע ליד עלי עלו מאות מתנחלים למאחז אביתר בשומרון, והם עדיין נמצאים שם באישור הדרג המדיני. גם לפני כשנתיים, לאחר פיגוע הירי בצומת תפוח שבו נרצח תלמיד הישיבה יהודה גואטה, התיישבו המתנחלים במאחז ותוך ימים בודדים אלפים מהם הציפו את הגבעה, בהם משפחות וילדים. על מנת להימנע מפינוי אלים, חתמה הממשלה הקודמת בראשותו של נפתלי בנט על הסכם עם המתנחלים, שלפיו הם ירדו בהסכמה ובמקביל יתבצע סקר קרקע שלאחריו תוקם במקום ישיבה.
סקר הקרקע שהבטיח בנט בוצע, אך הליך ההכרזה על אדמות המדינה לא הושלם, וגם הישיבה לא קמה. ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, אמר אתמול: "אני לא מעלה על דעתי שהממשלה תרצה לעקור את היישוב ולהעביר מסר של חיזוק הטרור. אני קורא לממשלת ישראל לאשר עוד היום את אביתר". עם זאת, בדומה למצב לפני שנתיים, גם היום הקמת היישוב צפויה ליצר מתיחות מול ארה"ב והאיחוד האירופי, וכמובן מול הרשות הפלסטינית. בזמן שהות המתנחלים במקום תחת הממשלה הקודמת, הבעירו הפלסטינים תושבי הכפר ביתא צמיגים וביצעו הפרות סדר קשות.
שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס אמר אתמול כי "אנחנו לא עומדים מהצד וצופים באלימות של מתנחלים, זה חייב להיפסק". ניידס הוסיף בנוגע לפיגוע הירי הקטלני ליד עלי כי "הלב שלי נשבר על כל המשפחות שאיבדו את יקיריהן לפני 48 שעות". לדברי ניידס, "הייתי מאוד ברור ומאוד ספציפי שאנחנו לא עומדים מהצד ולא מקבלים את מה שקרה בימים האחרונים בכפרים הפלסטיניים. אנחנו דוחפים את הישראלים לעשות כל פעולה שהם צריכים לעשות כדי לעצור את האנשים האלה".