אלישע אנטמן (17) מעלי, נחמן שמואל מורדוף (17) מאחיה, הראל מסעוד (21) מיד בנימין ועופר פיירמן (64) מעלי הם מרבעת הנרצחים בטבח הקטלני ליד עלי אחר הצהריים (רביעי). מתחקיר ראשוני של צה"ל עלה כי שלושה מהנרצחים סעדו בחומוס אליהו שבתחנת הדלק, והרביעי, עופר, נורה למוות בזמן שתדלק. "למקום הגיע רכב עם שני מחבלים מהכפר עוריף המזוהים עם חמאס", עדכן דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי, "הם נכנסו למסעדה וירו במסעדה, שם נרצחו שלושה סועדים. לאחר מכן הם ירו ורצחו אזרח נוסף שתדלק בתחנה".

טבח בתחנת הדלק, כותרות נוספות

לדבריו, אז אירע נטרול המחבל בזירה. "אזרח ירה על אחד המחבלים והשני נמלט עם רכב מונע. נפתח חפ"ק מהיר של אוגדת איו"ש ושב"כ. המחבל נסע לשומרון ורכבו נמצא נטוש ליד טובאס, שבין שכם לצפון הבקעה. משם המחבל עבר בנסיעה עם רכב אחר לעיירה טובאס ובפעולת יירוט שלו הוא מאותר בטובאס ומחוסל".
6 צפייה בגלריה
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
מימין: עופר, אלישע, הראל ונחמן
6 צפייה בגלריה
תיעוד השניות שאחרי חיסול המחבל בטובאס
תיעוד השניות שאחרי חיסול המחבל בטובאס
תיעוד מחיסול המחבל בטובאס
הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בזירה עצמה ולאחר מכן עם בכירי צה"ל ושב"כ. הוא הנחה על ביצוע מעצרים נוספים של פלסטינים, לצד השלמת הרס בתי מחבלים. בנוסף תחוזק ההגנה על ישובים באזור. "צריך לתת לנו להילחם בטרור, ולא לקחת את החוק לידיים", הדגיש דובר צה"ל הגרי. במערכת הביטחון ובצה"ל קיים חשש מנקמות מצד מתנחלים בשעות הקרובות, בתגובה על הפיגוע. ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית התייחס לאמירה של דובר צה"ל על לקיחת החוק לידיים ואמר במשדר המיוחד של ynet בעקבות הפיגוע כי מדובר ב"אמירה מקוממת".
למרות ההפצרות של צה"ל, עשרות מתנחלים הגיעו לחווארה אחרי הפיגוע והציתו רכב של פלסטיני. לאחר מכן הם נהדפו ע"י כוחות צה"ל והמשטרה שנערכו היטב במקום, חזרה לכיוון יצהר. מתנחלים ניסו להיכנס גם לכפר בית פוריק שבשומרון, ונהדפו על-ידי כוחות צה"ל שירו באוויר והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. זמן קצר לאחר מכן הוצת גם מטע זיתים בשומרון. במקביל, מתנחלים יידו אבנים לעבר נהג משאית סמוך לשכם, ואף ריססו גז פלפל וניסו לפרוץ לכלי הרכב - בזמן שהנהג המשיך בנסיעה. חלקם ניסו לחסום את הכניסה לעיר. בצומת תפוח, בצומת יצהר וסמוך לעופרה יידו מתנחלים אבנים.
6 צפייה בגלריה
מתיישבים הציתו מטע זיתים בשומרון
מתיישבים הציתו מטע זיתים בשומרון
הצתת מטע הזיתים בשומרון
המחבל השני שחוסל, חאלד מוסטפא עבדול לטיף סבאח, סוכל על ידי כוח מיוחד של ימ"מ וצוות "טקילה" של שב"כ, שהוקפץ במיוחד בעקבות הפיגוע. הכוח, בפיקודו של מפקד חטיבת שומרון, התחיל מרדף לאחר שקיבלו מידע מודעיני על מקום הימצאו של המחבל שנמלט. הם תפסו את הרכב שגנב מהזירה נטוש, יחד עם הנשק ששימש אותו ככל הנראה בפיגוע. הוא תפס מונית ונוטרל על ידי לוחמי ימ"מ שסגרו עליו בתוך הכפר הפלסטיני. תיעוד חיסולו של המחבל הנמלט - בנגן הווידאו שבתחילת הכתבה.
מהישיבה של אלישע אנטמן בן ה-17 הודיעו על "פטירתו של תלמידנו האהוב שנרצח בפיגוע היום". נמסר כי "אלישע, תלמיד כיתה י"ב 1, ישיבת בני עקיבא עלי ותושב היישוב עלי. אנו מחבקים את המשפחה, ונעדכן על מועד הלוויה בהמשך. הישיבה פתוחה כעת לשם התכנסות תלמידים וצוות".
מהיישוב יד בנימין, שבו מתגורר מסעוד בן ה-21, נמסר כי "הראל הוא בנם של גיל ויעל. משפחת מסעוד היקרה, אין מילים להביע את ההלם והכאב". ראש מועצת נחל שורק שיי רייכנר, שם מתגורר מסעוד, אמר כי "הילד השתחרר מהצבא לפני חודשיים, וגר בחווה בבנימין. הוא ילד של נתינה, אוהב את הבריות, ההורים שבורים לגמרי".
נחמן, שנרצח לצידם, הוא תושב היישוב אחיה בבנימין - ואילו עופר, שנרצח בתחנת הדלק עצמה, הוא תושב עלי.
איתי יעקב, הבעלים של חומוס אליהו בתחנת הדלק, אמר כי "אנחנו עושים את כל המאמצים כדי שהמקום יהיה נורמלי, יפרח ויהיה שוקק חיים ונעים. אני מכיר חלק מהנרצחים, וזה כואב מאוד. אנחנו נעשה כל מה שנוכל כדי שמקום רק יגדל ויגדיל את ההתיישבות, וקוראים לממשלה לתת לנו את האפשרות להתקדם פה - ובמקום שבו גדעו חיים, להוסיף חיים".

נתניהו וגלנט בהערכת מצב, אחרי קריאת בן גביר למבצע ביו"ש

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים הערב הערכת מצב ביטחונית בפיקוד מרכז, שבה משתתפים שר הביטחון יואב גלנט, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, ראש השב"כ רונן בר, הרמטכ"ל הרצי הלוי ובכירים נוספים במערכת הביטחון. בולט בהיעדרו, ולא בפעם הראשונה: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שדרש בהצהרה מזירת הפיגוע לפתוח במבצע נרחב ביהודה ושומרון. בכירים בממשלה אמרו הערב כי "לא הקשיבו לבן גביר בעזה - ולא יקשיבו לו גם ביו"ש".

6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב לאחר הפיגוע בעלי
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב לאחר הפיגוע בעלי
הערכת מצב בפיקוד מרכז, הערב
(צילום: חיים צח /לע"מ)
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויואב גלנט במליאת הכנסת
בנימין נתניהו ויואב גלנט במליאת הכנסת
מקיימים הערכת מצב, שוב ללא בן גביר
(צילום: שלו שלום)

"מתיישבים הפכו להיות ברווזים למטווח. אני קורא לראש הממשלה, אני קורא לשר גלנט, שאני מעריך אותם מאוד, כמו שאמרתי הגיע הזמן לצאת למבצע צבאי ביהודה ושומרון. כן, לחזור לסיכולים הממוקדים מהאוויר, להוריד בניינים, לשים מחסומים, לגרש מחבלים ולהעביר בקריאה שנייה ושלישית את חוק עונש מוות למחבלים".
נתניהו התייחס לפיגוע הקטלני בעצמו ואמר כי הוא "פיגוע נפשע ומזעזע". הוא שלח תנחומים למשפחות ארבעת הנרצחים ואיחולי החלמה לארבעת הפצועים. "כוחותינו פועלים עכשיו בשטח כדי לבוא חשבון עם המרצחים. אנחנו כבר הוכחנו בחודשים האחרונים שאנחנו באים חשבון עם כל המרצחים, בלי יוצא מן הכלל. כל מי שפגע בנו - נמצא או בקבר או בכלא. כך יהיה גם כאן". הוא התייחס ברמיזה לאפשרות של מבצע ביו"ש ושלח מסר: "אני רוצה להגיד לכל מבקשי נפשנו - כל האופציות פתוחות. אנחנו נמשיך להילחם בטרור במלוא העוצמה ואנחנו ננצח אותו".