מתפקדי הציונות הדתית יבחרו מחר (שלישי) את רשימת המפלגה לכנסת בבחירות הקרובות, וזאת בצל המאבקים בין יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ליו"ר עוצמה ח"כ איתמר בן גביר, שהודיע בשבוע שעבר כי מפלגתו תרוץ בבחירות לבד. השניים אף הטיחו ביקורת נוקבת האחד על השני. ביום שלפני הפריימריז התראיינו לאולפן ynet שלושה חברי כנסת מהציונות הדתית שיתמודדו בפריימריז: שמחה רוטמן, אופיר סופר ומיכל וולדיגר. חלקם העבירו ביקורת מרומזת על בן גביר, וקראו לריצה משותפת על אף הקרע.
רוטמן אמר כי הפיצול המסתמן בין הציונות הדתית לבין עוצמה יהודית של בן גביר, לא מעיב על הפריימריז. "אפשר להרים גבה על הבחירה של איתמר להקים כרגע מסגרת נפרדת ואז להביא אנשים שבעבר היו חלק ממפלגת האיחוד הלאומי, מה שהיה הציונות הדתית", אמר. "חבל, לדעתי הדרך הנכונה היא לרוץ בריצה משותפת, אני מאוד מקווה שאיתמר יחזור בו ושיגלה אחריות לגוש ולהקמת ממשלת ימין לאחר הבחירות. צר לי על המהלך שהוא עשה".
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן, אופיר סופר, מיכל וולדיגר
שמחה רוטמן, אופיר סופר, מיכל וולדיגר
שמחה רוטמן, אופיר סופר ומיכל וולדיגר
(צילום: יואב דודקביץ', הדר יואביאן, יריב כץ)
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי, הדר יואביאן)
גם ח"כ וולדיגר אמרה כי למרות הכל, היא עדיין מאמינה שלא יהיה פיצול. "אני מרגישה שיש לנו עוד המון זמן, עד ל-15 לספטמבר, השמיים הם הגבול. מאמינה שיהיה חיבור, מאמינה שגם איתמר ייקח אחריות ויבין שהביחד הוא הנכון. יכול מאוד להיות שאם הסקרים יראו שהוא עובר את אחוז החסימה גם בלעדינו, אז עדיין השלם לא יהיה גדול מסך חלקיו. אבל המטרה שלנו היא בהחלט לרוץ ביחד".
אבל כרגע, נגיד ביושר, מדברים על האם אתם יכולים לעבור את אחוז החסימה בלעדיו. "אז מדברים. אני בטוחה בהצלחתנו. אני בטוחה שמחר נביא רשימה מוצלחת, מגוונת, טובה, שרבים יוכלו להרגיש איתה בבית, כי זה הבית באמת של כל הציונות הדתית, על כל מגווניה ועל כל רוחבה".

ח"כ סופר, בתור מי שנתניהו שריין בליכוד, אולי זה צריך לקרות גם הפעם? "אני חושב שיש לנו אחריות גדולה לא לפצל קולות ולא לקחת שום סיכון בזה שהגוש לא יעבור את קו ה-61 מנדטים. אנחנו חייבים לרוץ ביחד, אנחנו נפעל לרוץ ביחד, אנחנו נעשה את זה מייד בתום הפריימריז, אני מאמין שתהיה יותר פניות נפשית ויותר פניות מבחינת הנתונים כדי להגיע לריצה משותפת.
"זה דבר שהוא חשוב, קודם כל לגוש הימין, הוא חשוב גם לאווירה שרצים ביחד, שהנה עכשיו אנחנו חוצים את קו ה-61 מנדטים. אין לנו שום פריבילגיה, אפילו של 10% לקחת סיכון שאחת המפלגות, ואני לא רוצה לומר איזה, לא תעבור את אחוז החסימה. אני מבטיח להיות שם מיד אחרי הפריימריז כדי לנסות ולדחוף את האחדות הזו".
רוטמן אף שלח ביקורת מרומזת לבן גביר. "הרבה פעמים בעבר, כולל פעמיים בארבע מערכות הבחירות האחרונות, איתמר בחר לרוץ עצמאית ושרף קולות, למרות שבחלק מהפעמים היה לו סקרים מאוד מחמיאים. אני רוצה להזכיר שבסבב הראשון גם אבדו קולות למה שחשבנו אז כגוש הימין".
"הסקרים הראו לבנט גם 7 ו-8 ואולי אפילו יותר מנדטים כשהוא הקים את הימין החדש, ואחרי זה התרסקנו כולנו אל קרקע המציאות ונגררנו לארבע מערכות בחירות. עכשיו אנחנו נמצאים בחמישית. כדאי ללמוד מלקחי העבר, הפעם היחידה שבה לא נשרפו קולות לגוש הימין במערכת הבחירות היה מערכת הבחירות האחרונה, שבה רצנו בריצה משותפת, ואני מקווה שאיתמר יגלה את האחריות הזאת. מבחינתנו הדלת בהחלט פתוחה".
יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, מסר בתגובה לאמירות של אנשי הציונות הדתית: "אני מכבד את הבחירה של בצלאל סמוטריץ' וחברי הציונות הדתית לפנות לקולות של איילת שקד, ומאחל להם הצלחה רבה. עוצמה יהודית לא תנהל קרבות התקוטטות עם סמוטריץ' וחברי הציונות הדתית כדי לא לפגוע בימין, ואני קורא גם לכל חברי הציונות הדתית לגלות אחריות ולהימנע מהטלת שקרים רפש".