1 צפייה בגלריה
מחאת אוהלים בבאר שבע נגד מחירי הדיור
מחאת אוהלים בבאר שבע נגד מחירי הדיור
(צילום: רועי עידן)
הסדרה "חזרות" של נועה קולר אחראית לאחד הציטוטים המצחיקים, המדויקים והמרירים בטלוויזיה הישראלית. "אני רוצה לעזור לך, אבל אין לי אינטרס", אמרה הדמות שלה למי שהיה בן זוגה. המשפט הזה תואם היטב את עמדתה של מדינת ישראל כלפי משבר הדיור: היא לכאורה רוצה להוזיל את מחירי הדירות, אבל בפועל – אין לה אינטרס. למה? ראש ממשלת לוקסמבורג לשעבר ז'אן-קלוד יונקר ניסח זאת היטב: "כולנו יודעים מה צריך לעשות, אבל אנחנו לא יודעים איך להיבחר שנית אחרי שנבצע את הנדרש". לכן, לפניכם נאום דמיוני של ראש ממשלה ישראלי אמיץ באופן לא מציאותי, שאומר את האמת הכואבת בפנים:
"אזרחי ישראל,
"יהיה לכם קשה לשמוע את זה, אבל לממשלת ישראל אין אינטרס להוריד את מחירי הדיור. הנה, אמרתי את זה. אני יודע, זה מפתיע, אתם לא רגילים לשמוע אמת כואבת ולא פופוליסטית מפוליטיקאי בכיר, בטח כשהבחירות תמיד מעבר לפינה, אבל זה מה יש. אתם חייבים להבין, 65 מיליארד שקל נכנסו ב-2021 לקופת המדינה רק ממסים ומכרזים בענף הנדל"ן. מדובר ב-15% מתקציב המדינה. אם תרצו, אפשר לומר שענף הנדל"ן מממן את כל תקציב מערכת החינוך. אתם חושבים שיש לי את הרצון או את הפריבילגיה לוותר על זה?
"אני יודע שיש לכם ציפיות ענק משדות הגז, אבל האמת היא שמדינת ישראל לא משופעת במשאבי טבע. הקרקע היא אחד העיקריים בהם ויש לנהוג בה בזהירות וביעילות. לצערי, המכרזים של רשות מקרקעי ישראל הם הדרך הטובה ביותר שיש לנו להבטיח מחירים גבוהים ובעקבותיהם הכנסות גבוהות. את המחירים הגבוהים האלה אתם משלמים כיום וילדיכם ישלמו בעתיד.
"אזרחי ישראל, עומדות בפניי שתי אפשרויות גרועות: קיצוץ הוצאות או העלאת מסים. הראשונה תפגע בתפקוד המדינה והשנייה תגרור התקוממות אזרחית ותפגע בסיכויים שלי להיבחר שוב. לכן, עידוד שוק הנדל"ן הוא הדרך המהירה והקלה שלי להכניס כסף לקופת המדינה. הידעתם שעד אמצע 2022 הגדלנו את הכנסותינו ממס שבח בלבד ביותר מ-140% לעומת 2021? אתם באמת מצפים שאני אוותר על זה?
"אזרחים יקרים, כל מדינה, קל וחומר זו שלנו, זקוקה לכסף רב כדי לתפקד, להתפתח, לשלם משכורות ולהגן על עצמה. מדינת ישראל מתמודדת תדיר עם איומים ביטחוניים מעזה, לבנון, סוריה, איראן ויהודה ושומרון. זה נימוק מצוין עבור שר הביטחון והרמטכ"ל לדרוש ממני עוד ועוד תקציבים למשכורות ולרכש. מאין אביא את הכסף?

"אני לא בטוח שאתם מודעים לכך, אבל אוכלוסיית המדינה צפויה להכפיל את עצמה ב-30 השנים הבאות, ואנחנו חייבים להכין תשתיות מתאימות שעלותן אדירה. מאין יבוא הכסף? תוסיפו לזה את העובדה שמסיבות כאלה ואחרות – לא כולן ענייניות - אנחנו מתכננים יישובים חדשים בנגב, שעלותם תהיה כפולה בהשוואה להרחבת יישובים קיימים. תוסיפו לזה את הקלות המס לתושבי הפריפריה ואת ההוצאות האדירות מתקציב המדינה על מאות אלפי תושבי השטחים. איך אתם מצפים שאכסה על כל זה?
"ואני חייב להודות: מחירי הנדל"ן הגבוהים נגרמים בין השאר גם בגלל מגזר ציבורי לא יעיל ומחסור בכוח אדם במגזר הפרטי, שתי בעיות שקודמיי ואני לא מצליחים לפתור. אתם הרי יודעים שהוצאת היתר בנייה כרוכה בהמתנה אינסופית לפקידי העירייה שאו כורעים תחת העומס, או נמצאים בסכסוך עבודה או בדיוק בהפסקה. בשוק הפרטי חסרים נכון להיום יותר מ-5,000 אדריכלים, מהנדסים, שמאים ושאר יועצים, וכן 15 אלף עובדי בניין. ועוד לא הזכרתי את ראשי העיריות שיוצאים מגדרם לטרפד ולעכב בנייה למגורים, כזאת שדורשת מהם לספק לתושבים החדשים צרכים רבים, ומונעת מהם את הארנונה הגבוהה שהם יכולים לקבל מבנייה לעסקים.
עו"ד בלה ברדה ברקתעו"ד בלה ברדה-ברקת
"אזרחי ישראל, כנבחר ציבור אני חייב לכם את האמת - והאמת היא שלא כולכם תוכלו לקנות דירות. זה כואב, זה מרגיז, זה מתסכל, זה מדאיג, זה מנוגד לאתוס הישראלי שהתעצב כאן 74 שנים – אבל זאת האמת. שוק הדיור יעבור מהפך. בעלות על דירת מגורים תהיה נחלתו של אחוז מסוים מהאוכלוסייה. השאר ייאלצו להסתפק בשכירות לטווח ארוך או זכאות לדיור ציבורי.
"גבירותי ורבותיי, הממשלות הקודמות בזבזו כספים רבים על תוכניות למראית עין כמו מע"מ אפס ומחיר למשתכן אף שהן ידעו שאין פתרון אמיתי ומהיר לעליית מחירי הנדל"ן. אני לא לוקח חלק במשחק הזה. אני אומר את האמת: מחירי הדירות לא ירדו, בטח לא באופן משמעותי, כי פשוט אין לי אינטרס כזה או ברירה אחרת. אז תודה רבה אזרחי ישראל, שיהיה לכם ערב טוב. ובבקשה תצביעו לי".
  • עו"ד בלה ברדה-ברקת עוסקת בנדל"ן
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il