1 צפייה בגלריה
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
סא"ל דן שרוני בבית הדין
(צילום: מוטי קמחי)
בעוד כמה ימים, על רקע קולות מחאה בתקשורת, יודה סא"ל דן שרוני במסגרת הסדר טיעון בעשרות מקרים של צילום חיילות במצבים אינטימיים ויורשע בעבירות חמורות של חדירה לפרטיות ומעשים מגונים. בתמורה להודאתו יזכה שרוני בוויתור מצד הפרקליטות הצבאית על מקרים בודדים שאותם היה קושי ראייתי להוכיח, ובהתחשבות בית הדין הצבאי בגזירת העונש, בהודאה באשמה ובלקיחת האחריות. בנוסף, תישאר לו זכאות לנתחים מהפנסיה שלו עבור משפחתו כגמלת חסד.
העבירות הרבות שביצע שרוני - בתחכום, לאורך זמן ותוך ניצול מעמדו - הן חמורות, מבישות ויש בהן בכדי לפגוע בלכידות היחידה ובאמון המשרתות בצבא. בגין המעשים הללו הוא ראוי להיענש בחומרה. יש לשלול את דרגותיו, להביא לכך שיישא בעונש מאסר ולוודא שלא יישרת יום נוסף בצה"ל. יש לחייבו בפיצויים לנפגעות וחשוב לעשות כל הדרוש על מנת שיקבל על עצמו לעבור טיפול המיועד לעברייני מין.
את כל אלה ניתן להשיג, כפי שעשתה התביעה הצבאית, בהסדר טיעון המביא בחשבון את חומרת המעשים והשלכותיהם מחד, ומאידך את נכונותו של שרוני לקבל אחריות ולהודות במרבית העבירות. בכך ייחסכו זמן שיפוטי רב ועוגמת נפש של הנפגעות במתן עדות ובחקירה נגדית על הדוכן בבית הדין. בכך ייחסך הקושי להביא לדיונים את כלל הנפגעות, שחלקן לא מעוניין להעיד או אף אינו זמין. בכך ניתן להימנע מסיכון – ולו חלקי - בזיכוי, עקב קשיים משפטיים שונים שקיימים בתיק (כפי שאנו למדים מדברי התביעה אל בית הדין). וכמובן, הסדר טיעון צפוי למנוע משפט ארוך ולאפשר לקרב את הצדק למתלוננות.
אז כן, הסדר הטיעון שהתגבש יאפשר גמלת חסד למשפחתו של שרוני – רעייתו וילדיו - אשר חצי מזכויות הפנסיה שצבר שייכות להם לפי חוק והם אינם אשמים בדבר ממעשיו. ובכלל, "חסד" אינה מילה גסה בעיניי כלפי מי ששנים רבות מילא תפקידי שטח קשים בצה"ל טרם הגיע למעמדו, גם אם כשל במעשים נוראיים (כאלה המבטאים נזקקות טיפולית ברורה), וביום אחד חרב העולם עליו ועל בני משפחתו.
בניגוד לקולות המתלהמים נגד ההסדר והיחס כלפי שרוני בכלל, המערכת הצבאית טיפלה ומטפלת במקרה באופן ראוי לציון: הוא נעצר מיידית והמשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) ביצעה חקירה מקיפה ומעמיקה בליווי והנחיית תובעת מלווה מהפרקליטות הצבאית; הרמטכ"ל ויוהל"ם (יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר) הגיעו ליחידה, הקשיבו לחיילות ותמכו בהן פומבית; כל פרטי המקרה הוצאו לתקשורת באופן מלא וללא סייג או טיוח.

הסדר הטיעון הושג לאחר שעות רבות של למידת התיק, וחזקה כי הפרקליט הממונה והתובעות העוסקות בתיק בקיאים במקרה. הם מכירים עובדות ונסיבות שלפי החוק והפסיקה צריכים להילקח בחשבון בעת שקובעים עונש, וכמי שאמונים על האינטרס הציבורי - איזנו בין כלל המרכיבים וההיבטים בקבלת החלטה. יש להניח כי ההסדר אושר לאחר הצגת הפרטים המלאים והשיקולים בפני התובע הצבאי הראשי והפרקליטה הצבאית הראשית.
עו"ד אלדד פלדעו"ד אלדד פלד
יש לסמוך במקרה זה על שיקול דעתם ולא לאפשר הטיה עקב קולות מתלהמים, שרובם אינו בקיא בפרטי המקרה. יש לתת במה גם לקולות אחרים, למשל של נפגעות עבירה שבחרו להסכים עם ההסדר. אפשר לתת ביטוי, למשל, לעורך דין שמייצג את אחת הנפגעות שציין כי התביעה הצבאית הייתה קשובה ואף היוותה משענת עבור הצעירה שאותה הוא מייצג.
הסדרי טיעון הם הליך מקובל ושכיח הן במערכת המשפט הצבאית והן במערכת המשפט הפלילית-אזרחית, וזאת משום יתרונותיהם הרבים. מכל אלה יש לדעתי לברך את הפרקליטות הצבאית על הדרך שבה טיפלה במקרה.
  • עו"ד אלדד פלד הוא אל"מ במיל', עוסק במשפט צבאי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il