משדר מיוחד

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ אמר הבוקר (שני) בדיון בוועדת החוקה כי הקריאה של הנשיא יצחק הרצוג זהה להצעה שהעלה בעבר, אך היא "מתייתרת" לאור תחילת ההצבעות על המהפכה המשפטית בוועדת החוקה.
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
"יש עקרונות שצריך לנהוג בהם בכפפות משי". גנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
גנץ הגיע לדיון הסוער בוועדת החוקה, ואמר כי "במדינה דמוקרטית הרוב קובע, ולראש הממשלה יש זכות להוביל את מה שאתם מובילים, אבל דמוקרטיה זה לא רק הרוב קובע. יש עקרונות נוספים שצריך לנהוג בהם בכפפות משי. זה חשוב לנו מבחינה מהותית, דמוקרטית, ביטחונית וכלכלית".
לדבריו, "הרפורמה, על כל מרכיביה, חייבת לשרת את צרכי המדינה ולא את צרכי הפוליטיקאים". הוא בירך על נאום הנשיא, אבל אמר שקריאתו להידברות מתייתרת משום שתהליך החקיקה ממשיך בכל מקרה.
גנץ לא נטש את קריאתו לפשרה, אך עמד על כך שיש להקפיא את החקיקה: "ירי בתנועה הוא ירי לא מדויק. צריך לעצור את החקיקה, לזהות את המטרות ולהביא מוצר איכותי שישרת את מדינת ישראל". הוא הוסיף כי אם יבוצעו שינויים בהצעות המובאות, צוות של המחנה הממלכתי יתעמק בהם וישקול האם וכיצד לתמוך בהם.
בהצהרתו לפני הדיון, רוטמן בירך על יוזמת הרצוג, אך עמד בסירובו להקפיא את תהליך החקיקה. לדבריו, הפערים בין מתווה הפתיחה של נשיא המדינה לבין טיוטות הצעות החוק שהגיש והמתווה שהציג שר המשפטים יריב לוין, "אינם זניחים אך גם אינם גדולים, ובוודאי אינם מצדיקים נבואות אפוקליפסה".
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה
ועדת חוקה
"מאמין שנוכל לצמצם את הפערים". רוטמן
(צילום: יואב דודקביץ' )
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"המטרה של הרפורמה - לשרת את עצמכם". מיכאלי
(צילום: אוראל כהן)
יו"ר ועדת החוקה טען כי "בהידברות כנה בין אופוזיציה לקואליציה, אני מאמין שנוכל לצמצם את הפערים ולשאוף לתוכנית שתיהנה מהסכמה רחבה". הוא קרא להידברות ללא דחיית החקיקה, "כבר היום ועוד לפני שההצעה תעלה להצבעה בקריאה הראשונה במליאה", בתיווך הנשיא ועם כל נציג של האופוזיציה שירצה בכך. עם זאת, רוטמן הדגיש כי הדיונים בפרטי החקיקה יתבצעו אך ורק בכנסת. הוא קרא לחברי האופוזיציה ולנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות להגיע להידברות בתיווך הנשיא, ללא תנאים מוקדמים.
יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, תקפה את חברי הקואליציה בוועדה אחרי נאום גנץ: "המטרה של הרפורמה הזו היא פשוט לשרת את עצמכם. בכל הדבר הזה אין משהו אחד שמסייע לאזרחי ישראל, אך ורק דרך להשאיר אתכם בשלטון ובמיוחד אחד מכם". מיכאלי התייחסה לסירובו של רוטמן להקפיא את תהליך החקיקה, ואמרה: "הוצעו לכם על השולחן כל כך הרבה הצעות, היו פה מגוון מומחים. אתה מעז להגיד שאתה פתוח להידברות? אתה רוצה הידברות? עצור את החקיקה".