4 צפייה בגלריה
הקבינט מדיני-בטחוני ואבו מאזן
הקבינט מדיני-בטחוני ואבו מאזן
הקבינט המדיני-ביטחוני ואבו מאזן
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
יממה לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני אישר כמה צעדים שיינקטו מול הרשות הפלסטינית, בעקבות פנייתה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג כדי שיבחן את "חוקיות הכיבוש הישראלי", בכירים בישראל מבהירים שמעתה תהיה תגובה חריפה על כל פעולה של "טרור דיפלומטי" מצד הרשות הפלסטינית - דוגמת פניות הפלסטינים לארגונים בינלאומיים, כגון הפנייה להאג.
עם זאת, צעדי הענישה שעליהם החליט הקבינט לא היו מאוד חריפים ותאמו את ההמלצה של מערכת הביטחון. ל-ynet נודע כי שרים בקבינט דרשו צעדים קיצוניים יותר, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו בלם אותם והחליט שהקבינט יסמיך צוות מצומצם שיכלול אותו ועוד ארבעה שרים נוספים - שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שמכהן גם כשר במשרד הביטחון, שר החוץ אלי כהן והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. צוות זה יחליט על הצעדים המפורטים שיינקטו.
4 צפייה בגלריה
הקבינט מדיני-בטחוני התכנס לישיבה ראשונה מאז הקמת הממשלה
הקבינט מדיני-בטחוני התכנס לישיבה ראשונה מאז הקמת הממשלה
בלם צעדי ענישה קיצוניים יותר נגד הפלסטינים. נתניהו בישיבת הקבינט
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
האמריקנים, שעודכנו בכך, לא אהבו את ההחלטות אך גם לא גינו את ישראל מאחר שהבינו כי היא יכולה הייתה לנקוט צעדים חריפים בהרבה. אחד הצעדים שעליהם החליט הקבינט הוא שלילת הטבות לאח"מים שמובילים את המאבק המשפטי-מדיני נגד ישראל, שכן הוחלט לפגוע באנשי הרשות שיזמו את מהלך הפנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג, בהם שר החוץ ריאד אל-מלכי והשגריר הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור. בסך הכול יישללו תעודות אח"מים של חמישה עד עשרה בכירים.
ישראל העבירה מסרים לרשות הפלסטינית ולפיהם אין לה עניין בפירוקה, אך לצד זאת הובהר כי היא לא תעבור בשתיקה יותר על צעדים כמו הפנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג - ושתהיה תגובה חריפה על כל צעד שכזה.

רשימת הצעדים שתנקוט ישראל, כפי שנמסר שלשום בהודעה מטעם הקבינט: העברה של כ-139 מיליון שקלים מתוך כספי הרשות הפלסטינית לנפגעי הטרור לצורך קיום פסק הדין בתיק "ליטבק", שמפצה משפחות של קורבנות טרור שנרצחו מפיגועי טרור פלסטיני. כמו כן החלה מיידית של קיזוז תשלומי הרשות למחבלים ובני משפחותיהם לשנת 2022 בהתאם לדו"ח מערכת הביטחון.
בנוסף הוחלט על הקפאה של תוכניות בנייה של הפלסטינים בשטחי C "בעקבות ניסיונות השתלטות לא חוקיים של הרשות הפלסטינית, בניגוד להסכמים הבינלאומיים", שלילת הטבות לאח"מים שמובילים את המאבק המשפטי-מדיני נגד ישראל. עוד יינקטו פעולות מול ארגונים ביו"ש שמקדמים פעילות טרור או כל פעילות עוינת, לרבות פעילות מדינית-משפטית נגד ישראל בכסות של פעילות הומניטרית.
4 צפייה בגלריה
חוסיין א-שייח
חוסיין א-שייח
"לא ירתיעו אותנו". חוסיין א-שייח
(צילום: AP)
דוברו של יו"ר הרשות אבו מאזן, נביל אבו רדינה, הגיב לסנקציות הללו ואמר שלשום כי "הצעדים שעליהם הכריזה ממשלת הכיבוש בתגובה למהלך הפלסטיני נידונים ונדחים". הוא קרא לקהילה הבינלאומית, ובראשה הממשל האמריקני, "לנקוט בפעולה מיידית כדי לעצור את האיומים הישראליים", שלטענתו מנוגדים לכל ההחלטות הבינלאומיות. "ממשלת הכיבוש הקיצונית מבקשת להסלים ולגרור את האזור לפיצוץ, ומתעלמת בבוטות מהחוק הבינלאומי, המחייבת עמדה בינלאומית נגדית ונחושה", הוסיף.
השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שייח, שנחשב מקורב ליו"ר הרשות אבו מאזן, אמר כי "כל הצעדים שעליהם הכריזה ממשלת הכיבוש, ובראשם המשך גניבת כספנו, לא ירתיעו אותנו מעמדתנו ברדיפת ממשלתם במוסדות ובפורומים בינלאומיים וחשיפת מדיניותם נגד העם הפלסטיני". הוא קרא גם כן לקהילה הבינלאומית להתערב ו"לאלץ" את ישראל "לשחרר את מיליארדי השקלים שהועברו אלינו".
4 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
החליט לשלול היתרי כניסה של שלושה בכירים ברשות הפלסטינית. שר הביטחון גלנט
(צילום: מוטי קמחי)
בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט החליט אמש לשלול את היתרי הכניסה לישראל משלושה בכירי הרשות הפלסטינית שביקרו בביתו של המחבל המשוחרר כרים יונס, ששוחרר בשבוע שעבר מהכלא אחרי 40 שנה. השלושה, מחמוד אל-עאלול, עזאם אל-אחמד ורווחי פתוח, ניצלו את היתרי הכניסה שלהם לישראל כדי לחגוג את שחרורו מהכלא של יונס, חבר הוועד המרכזי של תנועת פת"ח.
במהלך הדיון ביום חמישי בקבינט המדיני-ביטחוני המליצה מערכת הביטחון על סנקציות אישיות נגד בכירי הרשות שהיו מעורבים בפנייה להאג. עצם הדיון על צעדי ענישה נגד הרשות הפלסטינית, בשל הפנייה להאג, נחשף בשל טעות שנעשתה בלשכת רה"מ, שהפיצה תמונות מהדיון הראשון של הקבינט. בתמונה ניתן היה לראות בבירור במצגת שהחזיק מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן, שנכתב "צעדי תגובה לפניית הפלסטינים ל-ICJ".
פורסם לראשונה: 23:55, 07.01.23