3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ואיברהים ראיסי
ולדימיר פוטין ואיברהים ראיסי
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: AP, רויטרס)
מוסקבה קושרת בין העיצומים שמטיל עליה המערב עקב הפלישה לאוקראינה לבין הסכם הגרעין עם איראן, שמדינות העולם מנסות להחיות. שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר היום (שבת) כי העיצומים על רוסיה יצרו "בעיה" מנקודת מבטה של ארצו.
איראן הודיעה היום כי הגיעה להבנות עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על פתרון כל הסוגיות שנותרו במחלוקת לגבי תוכנית הגרעין שלה עד יוני, במה שנראה כצעד משמעותי לקראת החייאת הסכם הגרעין עם המעצמות. אלא שלברוב אמר כי עיצומי המערב נגד רוסיה עלולים לבלום את החתימה על הסכם. "הכול יכול היה להיות בסדר, אבל המפולת של עיצומים תוקפניים שהתפרצו מהמערב - ושלהבנתי לא נפסקו - דורשת מעל לכול הבנה נוספת מצד עורכי הדין", אמר לברוב.

לברוב אמר כי רוסיה דורשת מארצות הברית ערבויות לכך שהסנקציות שהוטלו עליה לא יפגעו בשיתוף הפעולה שלה עם איראן. "ביקשנו ערובה בכתב לכך שהתהליך הנוכחי של ארה"ב (הסנקציות על רוסיה) לא ייפגעו בשום אופן בזכותנו למסחר חופשי ומלא, שיתוף פעולה כלכלי, השקעות משותפות ושיתוף פעולה צבאי-טכני עם איראן", אמר שר החוץ הרוסי.
גורם איראני רשמי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס בתגובה כי דרישתו של לברוב "איננה קונסטרוקטיבית" לשיחות הגרעין ולדבריו נועדה לשרת "אינטרסים זרים".
ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) רפאל גרוסי אמר מוקדם יותר היום כי ביקורו בטהרן בסוף השבוע נועד "לטפל בכמה שאלות לא פתורות", על רקע ההתקדמות המשמעותית במשא ומתן בווינה. איראן מסרה כי סיכמה על "מפת דרכים" עם סבא"א כדי לפתור את הסוגיות הללו, לאחר שכל הצדדים המעורבים בשיחות בווינה אמרו כי הם קרובים להגעה להסכמות.
3 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
הושגה מפת דרכים לפתרון המחלוקת עם סבא"א. נציגים בשיחות הגרעין בווינה, בדצמבר
(צילום: רויטרס)
"הסכמנו לספק לסבא"א עד סוף יוני מסמכים הקשורים לשאלות התלויות ועומדות בין טהרן לסוכנות הגרעין", אמר ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, מוחמד אסלאמי, במסיבת עיתונאים עם ראש סבא"א גרוסי.
גרוסי הגיע לטהרן אמש כדי לדון באחד הנושאים האחרונים שעדיין בולמים את החייאת ההסכם, שבתמורה להסרת העיצומים הכלכליים הגביל את העשרת האורניום באיראן במטרה להקשות עליה להשיג נשק גרעיני. "חשוב להגיע להסכמה הזאת, לעבוד יחד, לעבוד במרץ", אמר גרוסי במסיבת העיתונאים. "מבלי לפתור את הנושא הזה, המאמצים להחיות את הסכם הגרעין עשויים להיות בלתי אפשריים".
נושא שנותר לא פתור בשיחות הוא רצונה של טהרן לסגור את נושא עקבות האורניום שנמצאו בכמה אתרים ישנים אך לא מוכרים באיראן. כוחות מערביים אומרים כי זהו נושא נפרד מההסכם.
3 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
רפאל גרוסי ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
ראש סבא"א רפאל גרוסי. "חשוב לעבוד יחד ובמרץ"
(צילום:EPA)
גרוסי, שגם נפגש עם שר החוץ של איראן לפני ששב לווינה, אמר: "עדיין יש עניינים שאיראן צריכה לענות לגביהם". סבא"א מנסה לקבל תשובות מאיראן לשאלה איך עקבות האורנים הגיעו לאתרים הללו.
"החלטנו לנסות גישה פרקטית ופרגמטית לנושאים שבמחלוקת במטרה לאפשר למומחים הטכניים שלנו לבחון אותם באופן שיטתי, מעמיק ויסודי", אמר גרוסי. "אבל גם מתוך כוונה להגיע לנקודה שבה אנחנו מסכימים על התוצאה".
נסיעתו של גרוסי עוררה תקוות שהסכם עם סבא"א יסלול את הדרך גם לחידוש הסכם הגרעין עם המעצמות, שאותו עזב ב-2018 נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ, ולאחר מכן הטיל מחדש עיצומים על איראן. מאז 2019 טהרן מפרה את הגבלות הגרעין שבהסכם והחלה לצבור מאגרים של אורניום מועשר, להעשיר אותו לרמה גבוהה יותר ולהתקין צנטריפוגות מתקדמות כדי להאיץ את ההעשרה. סבא"א דיווחה שוב ושוב כי איראן לא נתנה הסברים מניחים את הדעת לגבי מקור עקבות האורניום המעובד. העקבות הללו מרמזות כי ישנו חומר גרעיני שאיראן לא הצהירה עליו בפני סוכנות הגרעין.