ראש הממשלה נפתלי בנט תקף היום (שלישי) את ההסכם המתגבש בימים אלו בין איראן למעצמות בשיחות בווינה, בנוגע להחייאתו של הסכם הגרעין. השיחות אמנם נעלמו ברובן מתשומת לבה של התקשורת בצל המלחמה באוקראינה, אך ההערכות הן שייתכן שיושג בקרוב הסכם. בנט הבטיח שוב כי ההסכם הצפוי לא יחייב את ישראל, והצהיר כי היא תמשיך לפעול נגד תוכנית הגרעין האיראנית. הוא התייחס גם למלחמה בין אוקראינה לרוסיה, ועל רקע הפרסום כי סירב לבקשתה של קייב להעביר אליה נשק, הוא הצהיר כי ישראל מסייעת לה, אך בשקט.
בטקס שנערך במוסד פנה בנט לעובדי ארגון הביון הישראלי ואמר להם כי "כמו שזה נראה כרגע, ידיכם תהיינה מלאות עבודה. המשימה הגדולה, המונומנטלית, שמוטלת על כתפיכם - היא למנוע מאיראן להפוך גרעינית. זו משימה שאתם מתמודדים איתה כבר שנים ארוכות, אבל נראה שאנחנו מתקרבים לרגע האמת, אנחנו במאני טיים". לדבריו, "בעוד עין אחת שלנו, כמו כל העולם, מופנית לקייב, העין השנייה צופה, דרוכה, במתרחש מערבה משם, בווינה".
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בכנס של המוסד
נפתלי בנט בכנס של המוסד
בנט בכנס היום של המוסד. "ידיכם יהיו מלאות עבודה כנראה"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הוא הוסיף: "אני לא פרשן ואני לא רוצה להעריך כיצד זה יסתיים. אבל אני כן רוצה לתת מפה קריאת כיוון: מבחינתנו - אין דבר כזה SUNSET". מדובר בהתייחסות לסעיפים בהסכם המקורי מ-2015 שלהם יש מועד לפקיעת תוקף. כך למשל, תוך כשנתיים וחצי תוכל איראן לשוב ולהרכיב צנטריפוגות להעשרת אורניום. "השמש לא תשקע על ביטחון ישראל ועל שלומם של אזרחיה", הבטיח בנט. "אני אמרתי כבר ואני חוזר ואומר במיוחד כאן - ההסכם לא מחייב אותנו, והמועד בעוד שנתיים וחצי, שמתיר לאיראן להרכיב אין ספור צנטריפוגות ודאי לא מחייב אותנו".
בפנייתו לעובדי המוסד רמז אולי בנט לאופן שבו הוא סבור כי יש לפעול נגד איראן: "מדינה, בעיקר מדינה דמוקרטית בעידן שמאתגר דמוקרטיות, צריכה גם מימדים אחרים של חוזק. היא זקוקה לאיתנות פנימית, ללכידות ואחדות מטרה, היא זקוקה לחוזק מנטלי, שאזרחיה לא ישברו מכל לוחמה פסיכולוגית או מבצע תודעה של האויב, והיא צריכה יכולת להגן על עצמה באמצעים שהם לא רק BRUT FORCE - באמצעים שקטים, מתוחכמים, הייתי אומר אפילו אלגנטיים. ובשביל זה יש לנו את המוסד".
בדבריו מתח בנט ביקורת מרומזת על קודמו בתפקיד, בנימין נתניהו: "יום אחד, אנחנו נצטרך לשאול את עצמנו איך קרה שמדינת ישראל, ועם כל הדיבורים והמשאבים העצומים שהוקצו לנושא בעשור האחרון, מוצאת את עצמה במצב שבו היכולות האיראניות בתחום הגרעין מתקדמות כל-כך. אבל זה לא הזמן לדבר על הירושה שקיבלנו, זה הזמן לפעול כדי שהמצב יהיה אחר. מבחינתי, אתם, יחד עם צה"ל כמובן - הכתובת. המשימה - עליכם".

השיחות בווינה בין איראן למעצמות, שמתווכות בינה לבין ארה"ב שפרשה מההסכם, מגיעות כעת לשלב קריטי, אחרי יותר מעשרה חודשים שבהן הן נמשכות. אתמול מסרה איראן כי ההסכם יושג רק אם ארה"ב תחליט לקבל "החלטה פוליטית" שבמסגרתה תסכים להיענות לדרישות האיראניות שעוד נותרו ללא מענה. דיפלומט איראני אחד טען בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס כי כעת הוא שלב של "הכול או כלום". לפי משרד החוץ בטהרן, הסוגיות שעוד נותרו במחלוקת כוללות את היקף ביטול הסנקציות האמריקניות שהוטלו על הרפובליקה האיסלאמית מאז הפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018, הדרישה האיראנית לקבל ערבויות לכך שוושינגטון לא תוכל לפרוש ממנו בעתיד פעם נוספת - ושאלות בנוגע לעקבות אורניום שנמצאו במתקני גרעין ישנים ולא מוכרזים של איראן.
בנאומו היום, בנט התייחס כאמור גם לקרבות הקשים המתחוללים כעת באוקראינה: "כמה שעות טיסה מכאן, בקייב, הסדר העולמי עובר טלטלה עצומה. מדינת ישראל, מהרגע הראשון, נקטה קו מדוד, אחראי, שמאפשר לנו לא רק לשמור על האינטרסים שלנו, אלא גם להועיל. להיות גורם אמין, אחד הבודדים, שיכול לתקשר באופן בלתי אמצעי עם שני הצדדים, ולסייע היכן שנתבקש. ואנחנו אכן מסייעים, בשקט".
ראש הממשלה, נזכיר, הציע בשיחה שקיים השבוע עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין לתווך בין מוסקבה לקייב. שיחות להפסקת אש התנהלו בינתיים בגבול בלארוס, בלי מעורבות ישראלית, ובינתיים לא נראה שיש סיכוי רב לפריצת דרך שתביא לשביתת נשק. בנט הזכיר כי הבוקר שלחה ישראל מטוס שלישי מלא בסיוע הומניטרי, בעיקר תרופות: "ואנחנו נשלח עוד, כמה שיהיה צריך", הבטיח.
בתוך כך, הוועד המנהל של בית לוחמי הגטאות וקיבוץ לוחמי הגטאות פרסמו היום דף עמדה תחת הכותרת: איננו רשאים לשתוק; איננו רשאים לעמוד מנגד. "פוטין אינו היטלר אולם ההתקפה על אוקראינה היא ביטוי של תוקפנות בוטה וניסיון לממש חלום לכונן מחדש קיסרות רוסית", נכתב. "ההיסטוריה לעולם לא חוזרת על עצמה אולם עלינו להפיק ממנה את הלקח ההיסטורי. שואת היהודים עומדת למול עינינו ואנו יודעים שאסור לשתוק. אנו יודעים שאין זה מוסרי לעמוד מנגד. אלימות של דיקטטור מחייבת תגובה נחושה של כל מי שהחופש וכבוד האדם יקרים לליבו".