ראש האופוזיציה בנימין נתניהו טען היום (שני) בישיבת סיעת הליכוד כי "איראן רואה את חולשת הממשלה, וגם הקהילה הבינלאומית שרוצה לחזור להסכם הגרעין המסוכן - ולכן הן מצפצפות על הממשלה הזו". מנגד, שר הביטחון בני גנץ, שיטוס ביום רביעי לארצות הברית לצורך פגישות עם שר ההגנה ומזכיר המדינה, אמר כי "ארה"ב היא הידידה הטובה ביותר של מדינת ישראל ומשענתה האסטרטגית - ויחד איתה ומדינות נוספות באזור נוכל לקדם פעולות שיבלמו את איראן ושלוחותיה".
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה כחול לבן
ישיבת סיעה כחול לבן
"לא קורא לארה"ב לפעול בשביל ישראל". גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
ישיבית סיעת הליכוד
ישיבית סיעת הליכוד
"אף אחד בעולם לא סופר את הממשלה". נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גנץ התייחס גם לאזהרותיו של ראש המוסד דדי ברנע מפני הסכם לא טוב עם איראן, ואמר כי "כולנו חושבים שצריך למנוע מאיראן להיות גרעינית ומכינים את האופציה למימוש העניין הזה. אני לא מוצא טעם להרחיב את ההתייחסות לגבי זה. טוב עושה ישראל שהיא מבהירה את עמדותיה מבחינה ציבורית, ולא פחות חשוב מכך - שהשיח יהיה בתוך החדרים שבהם התקיים בעבר, מתקיים בהווה וימשיך להתקיים גם בעתיד".
שר הביטחון הוסיף: "אני לא נכנס לשיקולים של ארה"ב מתי להפעיל כוח. היא המדינה החזקה בעולם, מנהיגת העולם החופשי, ומתוקף העמדה הזו יש לה אחריות בינלאומית רחבה - ואם היא תחליט לפעול היא צריכה לעשות את זה משיקוליה שלה. אני לא קורא לארה"ב לפעול בשביל ישראל, ישראל מעולם הגנה על עצמה בכוחות עצמה ובידי עצמה. ידוע כבר שהפעולה הצבאית היא המשך של פעולה מדינית בדרך אחרת, וכוח צבאי הוא חלק מכלל הכלים שעומדים בפני העולם החופשי כדי למנוע מאיראן להיות גרעינית".
מנגד, כאמור, נתניהו תקף את הממשלה על רקע שיחות הגרעין וטען כי טהרן "מצפצפת על הממשלה". על רקע הטור שכתב אהוד ברק ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet, שבו טען כי מחדלים של נתניהו ודונלד טראמפ איפשרו לאיראן להאיץ את ריצתם לכיוון "מדינת סף-גרעינית", אמר ראש האופוזיציה כי "אלמלא המאמץ שהובילו הממשלות בראשותנו נגד איראן, כבר מזמן היה לה ארסנל של פצצות אטום".
4 צפייה בגלריה
אהוד ברק
אהוד ברק
"נתניהו לא פעל במשך שנים להכנת 'פלאן בי'". אהוד ברק
(צילום: מוטי קמחי)
לדברי נתניהו, "ניהלנו מאבק חסר תקדים על דעת הקהל האמריקנית ודעת הקהל העולמית, בקונגרס, בסנאט, באו"ם ובבירות העולם. המאבק הזה פשוט לא קיים היום. מי יעשה אותו? בנט, לפיד, גנץ? אולי עבאס? אף אחד לא עושה את זה היום. לפני כמה חודשים ממשלת בנט-לפיד הסבירה שאת הביקורת נגד הסכם הגרעין הם יביעו רק בחדרי חדרים, והיום לכאורה הם נשמעים אחרת - אבל זה מעט מדי, מבולבל מדי וחלש מדי. הם לכאורה נשמעים אבל אף אחד לא שומע אותם, כי אף אחד בעולם לא סופר אותם, כי מעצמות העולם יודעות שבישראל מכהנת ממשלה חלשה, מבולבלת וחסרת אונים".
לטענת נתניהו, "רק הסכם אחד עם איראן יכול לבוא בחשבון - הסכם שמפרק את היכולות הגרעיניות של איראן. בהיעדר הסכם כזה, ישראל חייבת להיות ערוכה לפעול באופן עצמאי נגד תוכנית הגרעין איראני, ובאופן עצמאי פרושו גם בלי הודעות מוקדמות ועם הפתעות. אם ארה"ב לא מוכנה להציב מול איראן איום צבאי ממשי, ישראל חייבת לעשות זאת. אבל הממשלה הזו עסוקה רק בספינים ובכל מיני תירוצים".
מנגד, בטורו ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet טען ברק כי ראש הממשלה נפתלי בנט צדק כשטען כי קיים "פער בלתי נתפס בין הרטוריקה של נתניהו להיעדר המעשים בעניין איראן". לדברי ברק, "המדיניות מול איראן מאז 2015 היא פשיטת רגל שיש לה כתובת ואחראי. מחדל שביסודו רשלנות מופקרת ואשליה עצמית מסוכנת. ההסכם ב-2015 אכן היה גרוע, אולם משנחתם הפך לעובדה. נתניהו בחר בהתנגשות חסרת תוחלת עם אובמה ובכך החמיץ הזדמנות פז להתעצמות ישראלית חסרת תקדים והצטיידות באמצעים שיאפשרו לה פעולה עצמאית כנגד הגרעין האיראני. ב-2018 דירבן נתניהו את טראמפ ליציאה מההסכם, צעד הזוי שאיפשר לאיראנים ריצה מואצת לכיוון "מדינת סף", בטענה שהאמריקאים הם שמפירים אותו.
4 צפייה בגלריה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה
שיחות הגרעין בווינה
(צילום: רויטרס)
חמור מכך, בשני המקרים, מתוך שקיעה באשליה עצמית, שמזכירה "חיים בסרט", לא פעל נתניהו במשך שנים להכנת "פלאן בי" ישראלי ואמריקאי בדמות פעולה צבאית כירורגית שתחזיר את האיראנים שנים אחורנית, ושתינקט אם האיראנים יחליטו לנוע לכיוון "מדינת סף". איראן היא יריבה מרה שפועלת להשגת מטרותיה, אך השוקת השבורה היא באחריות נתניהו.
בטוויסט אופייני לעידן הנדסת התודעה, לא רחוק היום שבו נשמע את נתניהו ושופריו מקוננים על כך ש"כל עוד הובילו אותנו נתניהו וטראמפ, ה'חזקים', נרתעו האיראנים מלנוע קדימה. אך מרגע שביידן ובנט, 'החלשים', התייצבו בראש - האיראנים פורצים לכיוון הגרעין". זהו כמובן הבל מוחלט, שמחליף סיבה ומסובב, אבל עוד נשמע גם גרועים ממנו.
חומרת המחדל מתבהרת כשמבינים שלהכנת אופציה צבאית לדחייה ממשית של תוכנית הגרעין, נדרשות מספר שנים וסיוע מסיבי של ארצות-הברית. אולם תוצאתו היא שהרבה לפני כן, בטווח של חודשים אחדים, יכולים האיראנים להפוך למדינת סף גרעינית שלא ניתן יהיה לעוצרה מהגעה לנשק גרעיני בעיתוי שתבחר.
זוהי מציאות חדשה המחייבת הערכת מצב מפוכחת, החלטות ומעשים ולא איומי רהב חלולים - שאולי עושים רושם על חלק מאזרחי ישראל - אבל לא על האיראנים ולא על השותפים למשא ומתן. כנראה שהמשא ומתן עצמו יתחדש ב"ניוטרל מדשדש" שיאפשר לאיראנים המשך זחילה לכיוון "מדינת סף", או אולי אף כלל לא יתחדש".