4 צפייה בגלריה
פגישת שרי החוץ הישראלי והאורוגוואי
פגישת שרי החוץ הישראלי והאורוגוואי
שר החוץ כהן ושר החוץ של אורוגוואי בונאסו
(צילום: משרד החוץ)
לאחר שנודע הבוקר (רביעי) כי בכוונת פרגוואי להעביר את שגרירותה לירושלים בפעם השנייה, אורוגוואי הודיעה כי תחנוך בקרוב משרד דיפלומטי לשיתופי פעולה בתחום החדשנות בבירת ישראל. כך סוכם בפגישה שקיים שר החוץ אלי כהן עם נשיא אורוגוואי לואיס אלברטו להקייה פאו ומקבילו פרנסיסקו בוסטייו בונאסו.
שר החוץ כהן מסר: "אנחנו ממשיכים לחזק את מעמדה הבינלאומי של ירושלים בירת ישראל. כשנכנסתי לתפקידי בתחילת השנה, הצבתי יעד להכפיל את מספר הנציגויות הדיפלומטיות בירושלים והשבוע אנחנו עושים שני צעדי חשובים להשגת היעד". לדבריו, "אורוגוואי היא מידידותיה החשובות של ישראל באמריקה הלטינית, והחלטת הנשיא פאו, לפתוח משרד חדשנות בירושלים, תקדם את היחסים בין המדינות ואת קשרי הכלכלה והמסחר בינינו".
כהן נפגש בבירת אורוגוואי מונטבידאו עם הנשיא פאו ומקבילו בונאסו בשולי אירועי ההשבעה של נשיא פרגוואי הנכנס סנטיאגו פנייה בבירה אסונסיון. השר כהן הזמין את הנשיא פאו, לביקור בישראל, שבמהלכו יחנך משרד החדשנות בירושלים.
4 צפייה בגלריה
אלי כהן וסנטיאגו פניה
אלי כהן וסנטיאגו פניה
השר כהן ונשיא פרגוואי הנכנס פנייה. שגרירות נוספת תיפתח בי-ם
(צילום: משרד החוץ)
ממשרד החוץ נמסר כי "השרים דנו בהרחבת מכסות ייבוא הבשר מאורוגוואי לישראל, מהלך שיוריד את עלות הבשר המגיע לארץ ויסייע במאבק ביוקר המחייה. בפגישות העלה שר החוץ כהן בפני הנשיא ושר החוץ של אורוגוואי את חשיבות המאבק בניסיונות האיראניים להרחיב את פעילותם ביבשת הלטינית, והצורך לפעול באופן מיידי למנוע מאיראן להגיע ליכולת גרעינית".
אורוגוואי שיחקה תפקיד היסטורי חשוב בהקמת מדינת ישראל. הדיפלומט מטעמה אנריקה רודריגז פבריגט היה חבר בועדת אונסקו"פ שהביאה לעצרת האו"ם את תוכנית החלוקה ב-1947. לאור התפקיד המרכזי, שגרירות ישראל במונטבידאו הייתה זו הרביעית שנפתחה בעולם, והנשיא החמישי יצחק נבון שירת בה בתפקיד מזכיר שני. ביקורו של שר החוץ כהן באורוגוואי הוא ביקור שר חוץ ישראלי ראשון במונטבידאו ב-40 השנים האחרונות כשהקודם היה ב-1982, של שר החוץ דאז יצחק שמיר.
4 צפייה בגלריה
מריו אבדו בניטס
מריו אבדו בניטס
נשיא פרגוואי לשעבר בניטס. הורה לפני 5 שנים על העברת השגרירות לת"א
(צילום: AP)
שר החוץ כהן נפגש אמש עם נשיא פרגוואי הנכנס פנייה והשניים החליטו כי המדינה הלטינית תעביר עוד השנה את שגרירותה מתל אביב לירושלים וכי ישראל תפתח מחדש את השגרירות שלה באסונסיון, בירת פרגוואי, לאחר שנסגרה לפני חמש שנים. זו תהיה השגרירות החמישית שנפתחת בירושלים.
בחודש מאי 2018 העבירה פרגוואי את שגרירותה מתל אביב לירושלים, וזו נפתחה בגן הטכנולוגי בשכונת מלחה לצד שגרירות גוואטמלה. היא הייתה אז השגרירות השלישית שנפתחה בבירה. נשיא פרגוואי דאז הוראסיו קארטס, שהיה ידיד ישראל, הגיע לירושלים לחנוך את השגרירות בטקס חגיגי ואף הוזמן שנה לאחר מכן על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והוראסיו קוארטס
בנימין נתניהו והוראסיו קוארטס
נתניהו והנשיא לשעבר קארטס ב-2018. חנכו את השגרירות הקודמת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ארבעה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2018, נשיאה החדש של פרגוואי אבדו בניטס הפך את ההחלטה של קודמו בתפקיד והודיע על החזרת שגרירות פרגוואי לתל אביב, בטענה כי "פרגוואי רוצה לתרום להגברת המאמצים הדיפלומטיים האזוריים להשגת שלום הוגן ובר קיימא במזרח התיכון".
ישראל זעמה אז על ההחלטה ונתניהו הנחה להשיב את שגריר ישראל באסונסיון להתייעצויות, ואף לסגור את השגרירות הישראלית. מאז ספטמבר 2018 אין לישראל שגרירות בפרגוואי.