השבועון החינמי הדתי-לאומי "שביעי", שיוצא לאור בתור שבועון, פרסם בעמוד השני בגיליון שלו קריקטורה מקוממת - שבה רואים את נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, אסתר חיות, תוקעת דגל של בית המשפט בגבו של חייל (שככל הנראה מת).
הקריקטורה התפרסמה בעמוד הטוויטר של המאייר אור רייכרט, ומופיע גם במהדורה הדיגיטלית של השבועון - שייצא לאור מחר בגרסתו המודפסת. היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, פנה לשבועון בעקבות הפרסום בכלי התקשורת ודרש ממנהליו לפעול להסרת הקריקטורה לאלתר מכל המדיות שבשליטת העיתון. "מדובר בפרסום חמור העולה כדי חשד להסתה לאלימות. בנוסף, יש בפרסום האמור כדי להקים חשד לזילות בית משפט", נכתב.
4 צפייה בגלריה
קריקטורה של אסתר חיות
קריקטורה של אסתר חיות
הקריקטורה נגד אסתר חיות
(מתוך "שביעי")
4 צפייה בגלריה
הגרסה המצונזרת של הקריקטורה של אסתר חיות תוקעת דגל בחייל שנהרג שבועון שביעי
הגרסה המצונזרת של הקריקטורה של אסתר חיות תוקעת דגל בחייל שנהרג שבועון שביעי
הגרסה המצונזרת
חבר הכנסת מתן כהנא מהמחנה הממלכתי, איש הציונות הדתית בעצמו, מחה על כך: "מי שלא מבין כמה זה מזעזע, גם אם הוא מאוד-מאוד כועס על הנשיאה בדימוס חיות, שידמיין את התמונה הזו נניח עם ראש הממשלה נתניהו, או עם כל דמות אחרת 'מהצד שלו'. זו עדיין נראית קריקטורה לגיטימית? לצייר דמות, גם של האישיות הכי שנואה עליך בצד השני, דורכת על גופה של חייל צה"ל, זה בהחלט מהדברים הכי נמוכים שנראו כאן לאחרונה".
מעל לקריקטורה מופיעה מאמר מערכת חריף נגד חיות, שבו נטען כי "בדיוק בזמן שבו אזרחי ישראל ובמיוחד החיילים מחפשים את המאחד והמקרב, חיפשה חיות את המרחיק והמפצל. האם לא חשבה על הסכנה של השלכות החלטתה על האחדות שבין חיילי צה"ל? היא כנראה חשבה, אבל זה פשוט לא מעניין אותה. בעת הזו, שבה האויב הנאצי מעזה חוגג על הפילוג בתוכנו, חיות רואה דבר אחד בלבד - להמשיך את המהפכה האנטי-דמוקרטית שאותה החל הקיסר ברק".
קשה להתעלם מהדמיון שבין הקריקטורה בעיתון "שביעי", לבין הקריקטורה שמזוהה עם קונספירציית התעמולה הנאצית "אגדת תקיעת הסכין בגב", לפיה, בגידת היהודים היא שגרמה, בין היתר, להפסד הגרמנים במלחמת העולם הראשונה. בקריקטורה הנאצית ניתן לראות אישה בעלת אף ארוך וידיים גסות, שחובשת כובע שעליו מגן דוד, ודוקרת חייל גרמני בעת שנמצא במארב.
מי שהצטרף למחאות היה גם ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, שפנה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה וביקש לפתוח בחקירה פלילית בגין הסתה והמרדה.
4 צפייה בגלריה
קריקטורת "אגדת תקיעת הסכין"
קריקטורת "אגדת תקיעת הסכין"
קריקטורת "אגדת תקיעת הסכין"
חיות, נזכיר, הסבירה בפסק דין "עילת הסבירות" מדוע עליה לפרסם אותו גם בזמן המלחמה. "כחודש לאחר שהתקיים הדיון בעתירות, התרגשה עלינו מתקפת טרור אכזרית ומאז נתונה מדינת ישראל במלחמה קשה ונחושה נגד ארגוני הטרור המבקשים לכלותינו", כתבה. "אנו נושאים תפילה לשלום החיילות, החיילים ואנשי כוחות הביטחון המחרפים את נפשם למען ביטחון המדינה וכן לשובם של החטופות והחטופים לביתם במהרה".
חיות הבהירה: "גם בשעה הקשה הזו, על בית המשפט למלא את תפקידו ולהכריע בסוגיות המובאות לפתחו, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בסוגיות הנוגעות למאפייני הזהות הגרעיניים של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. לכך מתווספת העובדה כי פרסום הכרעתנו במועד הנוכחי מתחייב על פי סעיף 15(א) לחוק בתי המשפט, בהינתן מועד פרישתה של השופטת בדימוס ברון ומועד פרישתי שלי מכס השיפוט".
4 צפייה בגלריה
קריקטורה של אורית סטרוק
קריקטורה של אורית סטרוק
ומנגד קריקטורת "הארץ", שלשום
(מתוך עיתון "הארץ")
עם זאת, בשבועון לא התרשמו מכך, וטענו כי כי חרף תפילתה לשלום החיילים היא "העדיפה לשכוח שהקולות שמחקה בפסק דינה הם קולותיהם של רבים מאותם החיילים הלוחמים כרגע, שמגינים על מדינת ישראל היהודית שאותה הזכירה בפסק הדין. ומכיוון שזו שירת הברבור שלה בבית המשפט, לא נותר אלא לברך 'ברוך שפטרנו'".
מנגד, יש לציין, שלשום פורסמה קריקטורה בעיתון "הארץ" שבו נראית השרה אורית סטרוק "מתעופפת" על מטאטא ומטילה פצצה לעבר מטוסים. מפיה יוצאת בועת דיבור: "אני מריחה פה שמאלנים". הקריקטורה באה ברקע השאלה שהעלתה סטרוק בישיבת הממשלה האחרונה, והצליחה להרגיז את האלוף אליעזר טולדנו, ראש אגף האסטרטגיה והמעגל השלישי. היא תהתה האם נכון שטייסים מסרבים לסייע לכוחות בנימוקים מצפוניים, הוא השיב: "שאלה נוראית, התשובה היא לא" - ונתניהו העיר לו.