3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
יריית הפתיחה לחידוש המסעות המדיניים של נתניהו
(צילום: אוליסייה פיטוסי)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו יצא ב-3 בספטמבר לביקור רשמי בן יומיים בקפריסין, שבמהלכו ישתתף בפגישה משולשת של מנהיגי ישראל-קפריסין ויוון. הנסיעה הייתה אמורה להתקיים בסוף חודש יולי, אך נדחתה בגלל אישפוזו של נתניהו והשתלת קוצב הלב בגופו.
זאת תהיה נסיעתו הראשונה של נתניהו לחו"ל אחרי 5 חודשים, לאחר טיסתו ללונדון בסוף חודש מרץ, שלוותה בהפגנות סוערות של המחאה נגד המהפכה המשפטית. הביקור בקפריסין יהווה את יריית הפתיחה לחידוש נסיעותיו של נתניהו לביקורים בחו"ל. מיד לאחר ראש השנה ייצא נתניהו גם לעצרת האו"ם בניו יורק, והוא צפוי לנאום ביום חמישי ה-21 בחודש.
חרף הגעתו המתוכננת של נתניהו לארה"ב בחודש הבא, טרם נקבעה לו פגישה עם הנשיא ג'ו ביידן. בכיר אמריקני אמר כי עדיין לא ברור אם פגישה כזו תתקיים כלל, ואם כן, האם תתרחש בשולי עצרת האו"ם או בבית הלבן. נתניהו לא יוכל להתעכב בניו יורק בגלל יום הכיפורים, ולכן סביר שיחזור לארץ יום לאחר נאומו המתוכנן.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ייפגשו במועד שנתיהו יעדיף. ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
(צילום: רויטרס )
בהמשך נתניהו צפוי לטוס לצ'כיה, למפגש בין הממשלות, לפגישה עם ארדואן בטורקיה, למרוקו בהזמנת המלך, לסין וכן לכנס האקלים בדובאי. עם זאת, לעת עתה נתניהו דוחה את נסיעתו להונגריה, שבה אמור ראש הממשלה ויקטור אורבן להודיע על העברת שגרירות הונגריה לירושלים.
אורבן העביר מסרים לנתניהו כי הוא מוכן להודיע על ההחלטה בעיתוי שיהיה נוח לנתניהו ולישראל, אך ראש הממשלה העדיף לדחות את הנסיעה. אחד ההסברים שמספקים לכך בכירים בירושלים הוא שהחלטת נתניהו קשורה למחאה נגד המהפכה המשפטית, ולחשש של נתניהו כי אם יטוס להונגריה הדבר יובל להשוואות בינה לבין הרפורמות שבוצעו בהונגריה.
3 צפייה בגלריה
המראת מטוס ראש הממשלה - מועבר מנתב''ג לנבטים
המראת מטוס ראש הממשלה - מועבר מנתב''ג לנבטים
המראת מטוס ראש הממשלה - מועבר מנתב''ג לנבטים
(צילום: יאיר שגיא)
היבט נוסף שעלה הוא האם נתניהו יטוס בכנף ציון באחד מביקוריו הצפויים. המטוס, שבו הושקעו כ-700 מיליון שקלים, ממתין להשמשה בבסיס נבטים מאז מאי 2022, זכר לסירובו של ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד להשתמש בו. טיסתו הראשונה של כנף ציון מתוכננת לסוף אוקטובר או תחילת נובמבר.
כנף ציון נמצא בשלבים אחרונים מבחינת כשירות מבצעית של כל המעטפת, ומנהל המטוס נכנס לתפקידו ומטפל בהיבטים הלוגיסטיים, והבין-משרדיים שנוגעים למשרד הביטחון, משרד רה"מ והתעשייה האווירית, שזכתה במכרז בניהול ההחזקה. לאור היבטים האלה לפחות כמה מהנסיעות של נתניהו יתקיימו באמצעות כנף ציון - אלא אם כן תתרחש דחייה לא מתוכננת.