5 צפייה בגלריה
שלישים: ג'ו ביידן, בנימין נתניהו, רג'פ טאיפ ארדואן
שלישים: ג'ו ביידן, בנימין נתניהו, רג'פ טאיפ ארדואן
(צילום:יאיר שגיא,רויטרס, getty images)
בחודש מרץ האחרון המריא ראש הממשלה בנימין נתניהו לסדרת ביקורים באירופה, במיוחד בסופי שבוע, שם ניצל את הזמן כדי לדון עם מנהיגי צרפת, איטליה, גרמניה ולונדון גם בכל הנוגע לאיראן, כפי שאמרו גורמים ביטחוניים יודעי דבר. מאז נתניהו לא יצא לביקורים מדיניים בחו"ל, למרות מגעים שמתקיימים עם שורת מדינות.
לנתניהו קבועה כרגע נסיעה אחת ידועה בתחילת חודש ספטמבר, אז ימריא לניו יורק לטובת נאום בעצרת הכללית של האו"ם. במקביל, מתקיימים מגעים לכמה ביקורים. ייתכן שאלה ייצאו לפועל באוגוסט, אחרי תום מושב הכנסת ב-30 יולי - שבו מתכננת הקואליציה להעביר את עילת הסבירות.

ביקור אחד עדיין לא נקבע לנתניהו - בבית הלבן. בעבר נידונו אפשרויות לקיום פגישה בין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשולי עצרת האו"ם, אך ייתכן שגם זו לא תתקיים - נוכח המצב הביטחוני והמתיחות עם הפלסטינים, לצד המשך חקיקת המהפכה המשפטית שלא בהסכמה רחבה, כפי שמזכירה ארה"ב בכל אפשרות ומעל כל במה.
לפי לוח הזמנים המתוכנן, החוק לצמצום עילת הסבירות יובא לקריאה ראשונה במליאה ביום שני הקרוב - 10 ביולי, ואז במשך שבוע יתקיימו עליו דיונים בוועדה לקראת קריאה שנייה ושלישית. לפי התכנון, החוק יועלה לאישור סופי במליאה בקריאה שנייה ושלישית ב-19 ביולי. במהלך הדיונים בנושא עלתה אפשרות שלוח הזמנים לא יאפשר הצבעה בתאריך הזה ולכן נערכים גם למצב של כינוס מליאה באופן חריג ב-23 ביולי, ביום ראשון, יום שבו בדרך כלל אין חקיקה במליאה. לקראת החקיקה, התבקשו חברי הקואליציה שלא לטוס בין 10 ל-26 ביולי - ונדרשו לבטל גם טיסות מתוכננות.
5 צפייה בגלריה
המראת מטוס ראש הממשלה - מועבר מנתב''ג לנבטים
המראת מטוס ראש הממשלה - מועבר מנתב''ג לנבטים
כנף ציון. יטיס את רה"מ עד סוף השנה?
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
מטוס ראש הממשלה מוכן בנתב"ג
מטוס ראש הממשלה מוכן בנתב"ג
(צילום: ועד עובדי התעשייה האווירית)
על הפרק נמצאות כרגע כמה מדינות מדוברות: טורקיה, סין ואיחוד האמירויות. גורמים בכירים אמרו כי יש מגעים גם לביקורים בכמה מדינות ששמן לא הוזכר עד כה.
אחת השאלות שעולות בכל הנוגע לביקורים הצפויים של נתניהו היא באיזה מטוס הוא ישתמש. מטוס "כנף ציון", שבו הושקעו כ-700 מיליון שקל, ממתין להשמשה בבסיס נבטים מאז מאי 2022, זכר לסירובו של ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד להשתמש בו. לפי שעה, משרד ראש הממשלה כבר אייש את רוב הצוות של המטוס - ונמצא בחיפושים אחר מנהל מטוס.
בשבוע שעבר אמר ב"שבתרבות" בבאר שבע יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית יאיר כץ כי הוא מאמין שהמטוס יטיס את "מנהיג המדינה", כלשונו, למדינה מסוימת, עד סוף השנה. לדבריו, העובדה שהמטוס לא טס היא אחת העוולות הגדולות של ממשלת ישראל. הסיבה לכך, לטענתו, היא רצון הממשלה הנוכחית להימנע מהכנסת עוד "קיסם למדורה".

מסר לארה"ב בדרך לביקור בסין

נתניהו הודיע לאחרונה בפגישה עם חברי קונגרס בירושלים כי הוא הוזמן לביקור בסין, אך תאריך עדיין לא נסגר. "הביקור המיועד יהיה ביקורו הרביעי של ראש הממשלה נתניהו בסין, והממשל האמריקני עודכן על כך לפני חודש", אמרו בלשכת ראש הממשלה בסוף החודש שעבר. "ראש הממשלה נתניהו הבהיר לחברי הקונגרס ששיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני בין ארה"ב וישראל נמצא בשיא של כל הזמנים, והדגיש שארה"ב תמיד תהיה בעלת הברית החיונית של ישראל, שאין לה תחליף".
5 צפייה בגלריה
נתניהו בביקורו בסין ב-2017. ארה"ב עדיין בעלת הברית של ישראל
נתניהו בביקורו בסין ב-2017. ארה"ב עדיין בעלת הברית של ישראל
נתניהו בביקורו בסין ב-2017. ארה"ב עדיין בעלת הברית של ישראל
(צילום: AFP)
במקביל, לשכתו של נתניהו מקיימת מגעים גם לפגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. השניים נפגשו פעם אחת מאז שנבחרו להנהיג את מדינותיהם - ב-2016 - וכעת השאיפה היא לקיים פגישה שנייה, אחרי שיחות הברכות ההדדיות על הניצחונות בבחירות. בעבר ארדואן התבטא שבגלל נתניהו אין פיוס בין המדינות, ואכן הפיוס אירע בתקופת ממשלת בנט-לפיד, אולם, נראה שארדואן מבקש לפתוח דף חדש גם עם נתניהו. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי מאז השיחה האחרונה בין המנהיגים, אחרי ניצחון ארדואן בבחירות, הם דיברו על רצון משותף להיפגש.
באיחוד האמירויות, עם זאת, לא אותתו עד כה על הזמנה רשמית לנתניהו - שהיה זה שחתם על הסכמי אברהם שבהם נורמלו היחסים עם המדינה המפרצית. בשיחה האחרונה בין ראש הממשלה למנהיג איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד, באפריל האחרון, טענה לשכת נתניהו כי השניים סיכמו להמשיך את השיח במפגש אישי "בתקופה הקרובה".
5 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
החתימה על הסכמי אברהם בבית הלבן. נתניהו עדיין לא ביקר באמירויות מאז
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
אבו דאבי, מצידה, לא הזכירה מפגש עתידי בהודעתה על השיחה. באמירויות כבר ביטלו בינואר האחרון ביקור מתוכנן של נתניהו אחרי שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עלה להר הבית, ובעקבות חשש של האמירתים ממשבר מול איראן. לכל הפחות בפומבי, נתניהו עדיין לא ביקר באמירויות מאז החתימה על ההסכמים. בכל אופן, הוא הוזמן לוועידת האקלים שצפויה להתקיים במדינה בחודש נובמבר.