גורם ביטחוני בכיר המעורב בלחימה בחאן יונס טוען היום (שני) שבאזור הגיע צה"ל להישגים והצליח להכריע שני גדודי חמאס מתוך הארבעה הפועלים בעיר ובסביבתה. לדבריו, הלחימה באזור מעל ומתחת לפני הקרקע תורמת ללחץ על הנהגת הארגון, אף שלא ברור אם היא נמצאת באזור חאן יונס, לגלות נכונות לשאת ולתת על עסקת חטופים. הגורם הבכיר הוסיף שהלחימה עשויה לייצר הזדמנויות לשחרורם.
בתחילת הלחימה בחאן יונס, לפני יותר מחודש, נמנע צה"ל כמעט לחלוטין מכניסה למנהרות, גם בגלל הרצון לשמור על ביטחון הכוחות וגם בגלל החשש מפגיעה בחטופים, אבל מאז נצבר ידע ופותחו שיטות מגוונות לזיהוי פירים וגם ללחימה בתוך המנהרות, וכעת נלחם צה"ל באופן סימולטני מעל ומתחת לפני הקרקע בקצב מהיר. לדברי הגורם, בימים האחרונים התקדם צה"ל למרחק קילומטר בלחימה מתחת לקרקע, תוך חיסול מחבלים והתגברות על מכשולים שונים בתוך המנהרות – דבר שעד לפני כמה שבועות נעשה רק במקרים נדירים ורק על ידי יחידות מיוחדות.

4 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי אוגדה 98 בחאן יונס
פעילות לוחמי אוגדה 98 בחאן יונס
פעילות לוחמי אוגדה 98 בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
עד כה הכריע צה"ל את הגדודים הצפוני והמזרחי של חאן יונס וסביבותיה, הוא קרוב להכרעה של הגדוד המערבי, שאליו ברחו רוב המחבלים מהגדודים שהתפזרו. במקביל הוא פועל לפירוק הגדוד הדרומי, שבשטחו תשתיות לייצור סיטוני של רקטות מכל הסוגים. משם שוגר אחר הצהריים המטח למרכז הארץ, ונראה שהתקדמות כוחות צה"ל במקום גרמה לחמאס לחשוש שהוא עומד לאבד את הרקטות שלו. הגורם הביטחוני סבור שהלחימה העצימה והכרעת גדודי חמאס בחאן יונס תסתיים בקרוב, אבל פירוק התשתיות ואיסוף המודיעין בשטח יימשך עוד זמן רב.
בין ההישגים שצה"ל רושם לזכותו באזור חאן יונס הוא פינוי תוך כדי לחימה של כ-106 אלף תושבים פלסטינים אל האזור הבטוח שנמצא לחוף הים ממערב לעיר, במה שנקרא "המוואסי". הפינוי התבצע דרך נתיב שנקבע מראש וכעת נשארו במחנה הפליטים של חאן יונס רק כ-20 אלף איש. עובדה זו חשובה מפני שהמחנה והשכונות הסמוכות לו הוגדרו כ"אזור בטוח יותר", שאליו האזרחים התבקשו להתפנות כשהחלה הלחימה בפאתים הצפוניים של העיר. הוא היה מלא באזרחים שברחו אליו ומטעמים הומניטריים וכדי לציית לדין הבינלאומי היה צורך לפנות אותם כשהמקום הפך לאזור לחימה. בין המתפנים אותרו 339 מחבלים שניסו לברוח מאזור חאן יונס, והם כעת נחקרים ומספקים מידע.
בלחימה חאן יונס נתקלו כוחות צה"ל גם בשני מחבלים מתאבדים שחוסלו לפני שהצליחו לבצע את משימתם. אחד מהם ניסה להצמיד את גופו עם מה שמכונה "מטען הקרבה" אל טנק של צה"ל, אבל חוסל לפני שהפעיל אותו.
אוגדה 98 בפיקודו של תת-אלוף דן גולדפוס, ששבעה צוותי קרב שלה לוחמים במחנה, איתרה יותר מ-400 פירים שמוליכים למנהרות, ומתוכם כבר הושמדו 145. על פי הערכה, מתוך כ-4,000 מחבלי חמאס והג'יהאד האיסלאמי שפעלו באזור הערים חאן יונס ובני סוהילה חוסלו כ-3,000, המהווים כ-10% מכלל הכוח הלוחם של ארגוני הטרור ברצועה טרם 7 באוקטובר.
הגורם הביטחוני מדגיש שלא מספר המחבלים שחוסלו הוא המדד להשגת המשימה ולהכרעת חמאס, אלא העובדה שהגדודים חדלו לתפקד כיחידות צבאיות. לדבריו, כרגע ניכרת התנגדות רק של חוליות קטנות או בודדים שיוצאים להתעמת עם כוחות צה"ל מפעם לפעם, לעומת התנגדות עצימה של עשרות מחבלים בעת ובעונה אחת בתחילת התמרון. במקרה אחד בתחילת הלחימה חוסלו בקרב אחד כ-165 מחבלים - ולמעשה פלוגה שלמה של צבא הטרור של חמאס. כעת אין כמעט תופעות כאלה בצפון ובמזרח הרצועה, אבל במערב חאן יונס, במחנות הפליטים ובשכונות שצה"ל מכתר כעת בארבעה צוותי קרב חטיבתיים - נמשכת עדיין ההתנגדות.
4 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי אוגדה 98 בחאן יונס
פעילות לוחמי אוגדה 98 בחאן יונס
לחימה עזה, מעל ומתחת לקרקע
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי אוגדה 98 בחאן יונס
פעילות לוחמי אוגדה 98 בחאן יונס
לוחמי אוגדה 98 בחאן יונס. מתחמים מבוצרים על הקרקע ובמנהרות
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי אוגדה 98 בחאן יונס
פעילות לוחמי אוגדה 98 בחאן יונס
פעילות לוחמי אוגדה 98 בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
הגורם הביטחוני מציין שרוב האוכלוסייה העזתית ידעה על קיומם של הפירים, מנהרות הלחימה ומתקני הייצור התת-קרקעיים של רקטות ואמצעי לחימה אחרים, מפני שכמעט כולם נמצאים בתוך או סביב מבני ציבור - מסגדים, בתי חולים, בתי ספר, גני ילדים ובתי קברות. אחת המנהרות, שדבר קיומה נחשף היום, התחילה מתחת לבית הקברות של מחנה הפליטים בחאן יונס והיא למעשה מהווה מתחם מבוצר מתחת לפני הקרקע ומעליה. צה"ל מאפשר לאוכלוסייה לעזוב את המקומות הללו כדי שאפשר יהיה להילחם בהם ולהשמיד את תשתיות הטרור.
בצה"ל מעריכים כי חלק מהמחבלים, ואולי גם הנהגת חמאס, ברחו לאזור רפיח, אבל הגורם הביטחוני הבכיר מתעקש שצה"ל יגיע לכל מקום. לדבריו שחרור החטופים הוא מטרת-על ושכוחות צה"ל הפועלים בשטח צריכים לייצר את התנאים להחזירם הביתה, גם במחיר של סיכון חיי חיילים. עצם היכולת להילחם בתוך המנהרות ולחסל מחבלים בקרבות הללו נותנת מקום לתקווה אצל המפקדים בשטח שגם המטרה הזו של המלחמה תושג לבסוף.