תגובות מעורבות בחברה הערבית על החלטת השרים לערב את צה"ל והשב"כ במאבק בפשיעה במגזר. מצד אחד מזהירים ארגונים חברתיים כי מדובר בצעד גזעני שעלול לפגוע בזכויות האזרחים, ומנגד יש שאומרים כי "יש לנקוט את כל האמצעים" נוכח מצב החירום שנוצר. בתווך נמצאים אזרחים מיואשים שסבורים כי גם התוכנית הנוכחית, כמו קודמותיה, לא תצליח לגרום לשינוי.
תושבי הערים והיישובים הערביים נשמעו ספקנים בנוגע להצלחת התוכנית. עלי מחאמיד, שבעבר ביתו באום אל פחם נפגע מירי של עבריינים, אמר: "עצם זה ששב"כ וצה"ל ייכנסו מראה עד כמה המשטרה ממשיכה לזלזל בנושא, וכל הצעדים שהוכרזו היום מעידים על כישלון גדול. צה"ל והשב"כ יכולים להוביל את הנושא".
3 צפייה בגלריה
 הפגנה נגד אלימות באום אל פחם
 הפגנה נגד אלימות באום אל פחם
כוחות משטרה בהפגנה באום אל פחם בינואר
(צילום: דוברות המשטרה)
עלאא סלאמה מקלנסווה, שבנו עבדאללה נהרג בשגגה מירי ב-2017, אמר כי הציבור הערבי שבע מההצהרות על תוכניות למיגור הפשיעה ומחכה לתוצאות. "נמאס לי מכל ההחלטות. בכל פעם יוצאים לנו בהצהרות על מיגור הפשיעה וכלום לא משתנה. הפעם מדברים על צה"ל ושב"כ. אני לא חושב שהם יגיעו למטרה. עניין הפשיעה מצריך מאבק רציני ולא רק דיבורים באוויר. אין הבדל בין ראש הממשלה הנוכחי וראש הממשלה הקודם - הם טובים רק בנאומים".
לעומתם, עבד אל רחים מסארוה הביע תקווה כי התוכנית החדשה תצליח לרסן את האלימות המשתוללת. "אני לא רוצה לשפוט את הדברים מהתחלה. אני מעדיף שניתן הזדמנות לשב"כ וצה"ל לעבוד בשטח, ואחר כך נגיד את דעתנו בעניין. אני מקווה שהם יצליחו ויגיעו לכל הפושעים".
"ההחלטה מעידה על יחס ביטחוני, עוין ולא שוויוני כלפי האזרחים הערבים", אמרו בעדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, בתגובה על החלטת צוות השרים. "היא ממשיכה את המגמה המתייחסת אל האזרחים הערבים בתור זרים-אויבים". מרכז עדאלה, פנה במכתב לראש הממשלה, שר הביטחון, המפכ"ל וראש השב"כ בדרישה להימנע מהפעלת כוחות הביטחון במאבק בפשיעה. "הסמכת השב"כ לפעול למיגור פשיעה מהווה חריגה קיצונית מסמכות השב"כ על-פי חוק השב"כ, דבר המקבל חיזוק מקביעות בית המשפט העליון בפסק דינו בעניין איכוני השב"כ".

במרכז עדאלה הדגיש כי "מנגנון חשאי כמו זה של השב"כ, הפועל ללא פיקוח הולם וללא שקיפות אינו יכול להיות מופקד על עניינים אזרחיים גם כשמדובר בתופעת פשיעה פלילית קשה, והפעלתו עלולה להביא עימה פגיעה קשה בזכויות יסוד". עוד ציין עדאלה כי "החוק אינו מסמיך גם את הצבא לפעול לפעולות שיטור בתוך ישראל". לדבריהם, "החלטת הממשלה היא צעד מסוכן המהווה המשך של מדיניות ישראל כלפי אזרחיה הערבים הנמשכת מאז ימי הממשל הצבאי".
גם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הביע את מחאתו על ההחלטה. "להילחם בפושעים ולא בדמוקרטיה - האחראית הבלעדית על אכיפת החוק בקרב אזרחים היא המשטרה, לא ארגוני ביון וצבא. אחרי עשורים שהממשלה והמשטרה התייחסו אלינו כאל חצר אחורית, הדבר האחרון שאנחנו צריכים הוא עוד מאותו היחס: משטרה ליהודים ושב"כ לערבים", אמר חבר הכנסת עודה.
3 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
"משטרה ליהודים ושב"כ לערבים". איימן עודה
(צילום: מוטי קמחי)
מנגד בעמותת יוזמות אברהם, הפועלת לקידום שילובם של האזרחים הערבים במדינה, אמרו כי "תחושת החירום והירתמות הממשלה לטיפול במכת האלימות היא חשובה ויש לקוות שתהיה נקודת מפנה. יש לפעול בכל האמצעים להצלת חיי ערבים". לדבריהם "יש היום סוף סוף הכרה במצב החירום שבו החברה הערבית נמצאת. עם זאת, אחרי שנים רבות של סחבת והזנחה, הכרזות על תוכניות למיגור האלימות שלא הניבו הישגים, יש לזכור שמבחן המעשים והתוצאה הוא שחשוב".
יחד עם זאת, ביוזמות אברהם הדגישו כי יש להפעיל "מנגנוני בקרה קפדניים שימנעו פגיעה בזכויות אזרח". הם מסרו כי "אסור ששילוב השב"כ במלחמה באלימות והפשיעה יאפשר כרסום בזכויות אדם ואזרח של אזרחים ערבים, וככל שהשב"כ מעורב חייבים להיות מנגנוני בקרה קפדניים שיוודאו זאת. במקביל, על השב"כ להפסיק להסתייע בגורמים עבריינים ופליליים הנהנים מחסינות".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, בפתח ישיבת צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית
נפתלי בנט, בפתח ישיבת צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית
"הממשלה לוקחת את הנושא ברצינות". בנט בישיבת צוות השרים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אמש (ראשון) כינס ראש הממשלה נפתלי בנט את הישיבה הראשונה של צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית. בישיבה החליטו השרים לערב את שב"כ וצה"ל בסוגיית הנשק הבלתי-חוקי. זאת, במסגרת אימוץ תוכנית העבודה של סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ.
"מצב האלימות בחברה הערבית הגיע לקו האדום", אמר בנט בדיון. "הממשלה לוקחת את הנושא ברצינות גדולה. הבעיה הודחקה והוזנחה במשך שנים עד שהגיעה לממדים מפלצתיים, כפי שראינו בשנה האחרונה. המדינה מתגייסת עכשיו כדי להגן על האזרחים הערבים ממכת הפשע, מהנשק הבלתי חוקי, מהרצח ומהפרוטקשן. זה יצריך הרבה זמן, מאמץ ומשאבים. אני מצפה מהחברה הערבית לשיתוף פעולה מלא. הטיפול בהיקפים הגדולים האלה לא ייקח יום ולא יומיים, אבל אנחנו על זה. אנחנו פועלים ונמשיך לפעול".
נציגי משרד הביטחון כלל לא זומנו לדיון שבסיומו פורסמו ההחלטות. בצה"ל למדו את הפרטים מכלי התקשורת, ורק לאחר הישיבה הועבר הדיווח מהמזכיר הצבאי של ראש הממשלה למקבילו במשרד הביטחון - ומשם ללשכת הרמטכ"ל. בצה"ל ובמשרד הביטחון הופתעו מההודעה ואמרו כי הצבא יוכל לסייע אבל באופן מוגבל. גורם ביטחוני בכיר הסביר אמש כי חיילי צה"ל לא ייכנסו לערים ערביות כפי שלא נכנסו במהלך "שומר החומות".
פורסם לראשונה: 22:22, 03.10.21