בכיר חמאס חאלד משעל אמר היום (רביעי) בריאיון לעיתון הצרפתי "לה פיגארו" כי "בבוא העת, ברגע המתאים להקמת מדינה פלסטינית, נדון בסוגיית ההכרה בישראל". התבטאותו החריגה של משעל מגיעה ברקע דיווח בעיתון הסעודי "אילאף" כי ארגון הטרור החל לאבד מעט תמיכה במערב, לאחר שבתחילת המלחמה התקיימו הפגנות וצעדות בהשתתפות עשרות ומאות אלפי בני אדם לתמיכה בפלסטינים.
3 צפייה בגלריה
חאלד משעל
חאלד משעל
"אחרי 3 חודשי תקיפות הטילים שלנו עדיין מגיעים לת"א". חאלד משעל
(צילום: AP Photo/Osama Faisal, File)
גורם דיפלומטי מצרי אמר לעיתון הסעודי כי "כעת בשלה ההזדמנות לחמאס להנציח את ההישג הגלובלי שהשיג על ידי גיוס דעת הקהל נגד ישראל, שמביך ממשלות מערביות שתומכות בה". הגורם ציין כי מצרים "נכנסה בכוח לקו המשא ומתן כדי להגיע להסכם חדש ועסקת חליפין, וחמאס מתייחס לעניין ברצינות ובחיוב. השלב הבא חייב להיות שחמאס ייכנס לעסקה חדשה, ינצל את תקופת הפסקת האש כדי לארגן מחדש את ענייניו הפנימיים, ויתקן את המסלול כדי להפעיל לחץ רציני על ישראל להפסיק את מלחמתה".
במקביל, משעל, שכיהן בעבר כראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור ומתפקד כיום למעשה כראש הלשכה המדינית של חמאס בחו"ל, שוחח עם כתב "לה פיגארו" במעונו ברובע השגרירויות של בירת קטאר, דוחא, בריאיון שעוסק בעמדת חמאס מול ישראל ועל היחסים בתוך ארגון הטרור.
3 צפייה בגלריה
אל בורייג'
אל בורייג'
תיעוד מתקיפות חיל האוויר ברצועה
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
3 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
(צילום: רויטרס / Amir Cohen)
במשעל טען כי "אחרי שלושה חודשים של תקיפות אוויריות הטילים שלנו עדיין יעילים ומגיעים לתל אביב", והוסיף ש"מי שדואג הוא לא בצד הפלסטיני. מלכתחילה היו לישראל שתי מטרות: להשמיד את חמאס ולשחרר את בני הערובה. כיום דעת הקהל הישראלית תוהה האם מדובר ביעדים ריאליים. למבצע הקרקעי לא היו השלכות על יכולתו או הנהגתו הצבאית של חמאס, והוא עבר את מבחן האמינות נגד ישראל".
בנוגע לדחיית ההצעה המצרית להפסקת אש זמנית אמר משעל כי "לאור הלחץ שמפעילים משפחות החטופים, ישראל וארה"ב רוצות הפסקת אש חדשה, אך הנהגת חמאס דוחה זאת. התנאים שלנו הם ברורים: הפסקת המלחמה לצמיתות כדי לאפשר שחרור הדדי של בני הערובה הישראלים ואסירים פלסטינים, וניהול תהליך מו"מ בנושאים בסיסיים אחרים, בחסות בינלאומית".
לדברי משעל, האסטרטגיה של ארגונו כלפי ישראל היא הפסקת המלחמה, שלאחריה תיסוג ישראל ותאפשר להכניס סיוע הומניטרי לעזה. לדבריו: "כרגע אנחנו מוכנים לנהל משא ומתן על כל הנושאים בעקיפין עם ישראל, כלומר באמצעות מתווכים. בני הערובה, האסירים, הקמת נמל בעזה - זה חשוב, אבל השאלה העיקרית היא הסוף של הכיבוש".
כאמור, בנוגע להכרה של חמאס בישראל, היה ברור משעל: "למדנו את לקחי אוסלו. ב-1993 יאסר ערפאת הכיר בישראל ולא נתן לו דבר בתמורה. עם תיקון האמנה שלנו ב-2017, חמאס הצטרף לפלגים פלסטיניים נוספים בנושא של הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, עם ירושלים כבירתה וזכות השיבה לפליטים, מבלי שהעלינו את נושא ההכרה בישראל. אבל הפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל היא בהחלט נושא למשא ומתן". הוא הוסיף: "בבוא העת, ברגע המתאים להקמת מדינה פלסטינית, נדון בסוגיית ההכרה בישראל".