"חייבים להחרים אופניים חשמליים": בעוד פחות בחודש, ב-17 באוגוסט, אמור להיכנס לתוקפו הזינוק בקנסות נגד רוכבי כלים חשמליים שעוברים על החוק. הקנסות יקפצו בעשרות אחוזים ובמשרד התחבורה מקווים שהקנסות הללו, ביחד עם הרחבת האכיפה לפקחים העירוניים שכבר התרחשה, ירתיעו אנשים מלבצע עבירות תנועה בעודם נוסעים על הכלים החשמליים.
אלא שכלל לא בטוח שהקנסות הגבוהים הם אלו שיצליחו למנוע מהבלגן התחבורתי שמתקיים כיום להיפסק. לכולם ברור שלצד הקנסות חייבים אכיפה רחבה בנושא, בכדי להוריד את פורעי החוק מהכביש.
4 צפייה בגלריה
תאונת דרכים עם מעורבות של הולך רגל ורוכב אופניים חשמליים בשדרות
תאונת דרכים עם מעורבות של הולך רגל ורוכב אופניים חשמליים בשדרות
תאונה בין הולך רגל ורוכב אופניים חשמליים בשדרות
(באדיבות אור ירוק )
4 צפייה בגלריה
תאונת דרכים עם מעורבות של רכב וקורקינט חשמלי בנתניה
תאונת דרכים עם מעורבות של רכב וקורקינט חשמלי בנתניה
תאונה במעורבות קורקינט חשמלי בנתניה
(באדיבות אור ירוק )
לשמונה קורבנות שנהרגו בתאונות דרכים קטלניות בעודם רוכבים על כלים חשמליים, זה יהיה מעט מדי ומאוחר מדי. על פי נתוני הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים), שלושה מבין שמונת ההרוגים הללו - שני רוכבי אופניים חשמליים ורוכב קורקינט חשמלי אחד - נהרגו בתאונות שאירעו בחודשיים האחרונים.
עוד עולה מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כי לא פחות מ-74 אנשים הגיעו לבתי חולים עם פציעות שונות בשל מעורבות בתאונה שכזו. 21 מאותם פצועים נפצעו באורח קשה וטופלו לרוב בחדרי הניתוח כאשר היתר (53) נפצעו באורח קל. רק אתמול נפצעה קשה צעירה בת 19 שנפגעה מאוטובוס בשעה שרכבה על קורקינט חשמלי בבאר שבע. היא פונתה על ידי מד"א לבית החולים סורוקה כשהיא סובלת מחבלה רב-מערכתית.
אחד מאלו שנפצעו קל הוא אבירן לוי (34) מנתיבות, אשר צילומי התאונה שעבר בשדרות - כאשר ניגש לרכבו ורוכב אופניים פגע בו - הגיעו לידי ynet באמצעות עמותת "אור ירוק". לוי סיפר ל-ynet כי אף שהתאונה התרחשה לפני שלושה שבועות, הוא עדיין עם כאבים קשים לאחר שספג מכות יבשות בידיים, ברגליים ובצלעות. "אני אדם חזק, אבל אם היה שם ילד או אדם מבוגר יותר, הוא פשוט היה יכול לפצוע אותו קשה ואפילו להרוג אותו", הוא טוען.
4 צפייה בגלריה
נסיעה לא בטוחה על אופניים חשמליים בכביש 4
נסיעה לא בטוחה על אופניים חשמליים בכביש 4
נסיעה לא בטוחה על אופניים חשמליים בכביש 4
(באדיבות אור ירוק)
4 צפייה בגלריה
נהיגה לא בטוחה של רוכב קורקינט חשמלי בנתיבי איילון
נהיגה לא בטוחה של רוכב קורקינט חשמלי בנתיבי איילון
נהיגה לא בטוחה של רוכב קורקינט חשמלי בנתיבי איילון
(באדיבות אור ירוק)
לדבריו התאונה קרתה כאשר יצא מגלידרייה בשדרות, "הילד הגיע אליי כל כך מהר". "הוא היה מבוהל, אמרתי לו שייזהר והוא פשוט המשיך לנסוע ואני הלכתי לבית החולים".
אחרי הטראומה שעבר לוי אינו מאמין שהגדלת הקנסות תשפיע על הנהיגה של ילדים בני פחות מ-16 (הגיל החוקי לרכיבה). "הם ימשיכו לנסוע ולהתחמק מהשוטרים. הילדים לא חווים פחד כי הם לא משלמים את הקנס, אם רוצים למגר את התופעה חייבים אכיפה מוגברת, החרמת הכלים וצו שימנע מהם לרכוב שוב על הכלי לתקופה".
מי שחווה חוויה דומה הוא יעקב פישר מירושלים שאשתו לין נפגעה קשה בתאונה במעורבות שני קורקינטים בתל אביב לפני כמעט חודשיים. "זה קרה בערב יום השואה, היינו ברחוב קפלן בעיר ליד שביל אופניים צר כאשר שני רוכבי קורקינט התנגשו האחד בשני מולנו. כתוצאה מהתאונה עף אחד הכלים ופגע בצורה חמורה בלין באזור הבטן".

על אף שתחילה לא נראה היה שלין נפגעה באופן חיצוני, השניים נסעו לבית חולים איכילוב משום שחשה כאבים בבטנה. בבדיקת CT גילו דימום במעי שלה ומיד העלו אותה על שולחן הניתוחים. "תוך שעה וחצי ניתחו אותה בניתוח חירום", הוא מספר.
לפישר ביקורת חריפה על המצב, והוא סבור שאולי החוקים והקנסות החדשים יעזרו. "רוב הרוכבים לא עם קסדות, אם הם רוצים להרוג את עצמם זה בסדר, אבל אין להם זכות לפגוע בהולכי רגל. מי שהולך בתל אביב רואה אלפי רוכבים על הכלים האלו ואף אחד לא מצליח לעשות שום דבר".

עלייה בעבירות התנועה מאז החל החופש הגדול

בעמותת "אור ירוק" אומרים כי הם מזהים עלייה בכמות עבירות התנועה המצולמות שמגיעות אליהם בחודשיים האחרונים ומאמינים כי חלק מכך קשור ביציאה של בני הנוער לחופש הגדול בסוף החודש שעבר. בסרטונים המצורפים לכתבה ניתן לראות כי רוכבי האופניים החשמליים מנצלים את הימים האחרונים לפני הגברת האכיפה בכדי שוב ושוב לעבור על החוק ואף גורמים לתאונות דרכים קשות.

כך למשל באחד הסרטונים רואים כיצד נער מרכיב נער אחר בעמידה, בסרטון נוסף ניתן לראות כיצד כמעט מתרחשת תאונה כאשר רוכב ממשיך לנסוע ישר למרות שיש לו אור אדום - בעוד הרכב הפונה שמאלה נאלץ לבלום בפתאומיות. בשני סרטונים נוספים שתועדו בחודש האחרון נראה רוכב אופניים חשמליים עובר על החוק כאשר הוא נוסע בין הרכבים בנתיבי איילון ורוכב קורקינט חשמלי שנוסע בשולי כביש 4. בסרטונים אף ניתן לראות תאונת דרכים בין רוכב קורקינט שנכנס לצומת מבלי לתת זכות קדימה ונכנס ברכב שכבר היה בתוכו.
"התופעה שבה ילדים מתחת לגיל 16, גיל המינימום לרכיבה, עולים על אופניים חשמליים, מסוכנת ועלולה לעלות גם בחיי אדם", אומר עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "רואים כיצד רוכב האופניים פוגע בעוצמה רבה בהולך הרגל על גבי המדרכה, מקום שאסור לרכוב בו. פגיעה כזאת יכולה להוביל לפגיעה אנושה וקשה אם מדובר היה בהולך רגל קשיש או ילד קטן. החופש הגדול כבר כאן והילדים נמצאים הרבה ברחובות, חסרי מעש ומשועממים לעיתים. זה הזמן להגביר את הנוכחות גם של השוטרים וגם של הפקחים העירוניים כדי למנוע מילדים שאסור להם לרכוב על כלים חשמליים מלסכן את עצמם ואת הולכי הרגל ברחובות הערים".

מנכ"ל העמותה בעבר והיום מנכ"ל הרלב"ד, ד"ר ארז קיטה, הוסיף וטען כי לאופניים והקורקינטים החשמליים יתרונות רבים, הם זמינים, זולים וירוקים, אולם השימוש בהם טומן בחובו גם סכנות בשל היעדר המיגון בשילוב חוסר הניסיון של חלק מהרוכבים. "הגברת האכיפה גם על ידי פקחים והחמרת ענישה כלפי משתמשים שרוכבים שלא כחוק הם חלק מהפתרון, יחד עם סלילת שבילי רכיבה נפרדים, רפורמה ברישום הכלים לצד חינוך והסברה לרוכבים".
על פי נתוני הלמ"ס בשנת 2021 חלה עלייה במספר הנפגעים בתאונות עם מעורבות של אופניים וקורקינטים חשמליים. לא פחות מ-1,643 בני אדם נפגעו בתאונות עם אופניים חשמליים, מדובר בעלייה של 14.8% לעומת השנה הקודמת. בנוסף על כך, בבתי החולים אושפזו 644 פצועים בעקבות תאונות דרכים שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים, שלא דווחו למשטרה, גם כאן מדובר בעלייה של 21.3% לעומת שנת 2020 בה דווח על 531 פצועים.
ב-2021 נפגעו בתאונות שדווחו למשטרה שבהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים, 953 בני אדם, עלייה של 37.3% לעומת שנת 2020 (694 בני אדם). בנוסף על כך, בבתי החולים אושפזו 382 פצועים בעקבות תאונות דרכים שבהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים, שלא דוּוחו למשטרה, עלייה של 46.4% לעומת שנת 2020 (261 פצועים).