שש שנות משפט, חמישה עדי מדינה: בית המשפט המחוזי בתל אביב הכריע הבוקר (יום ג') כי העבריין יצחק אברג'יל עמד בראש ארגון פשיעה חובק עולם, והרשיע אותו ברצח שלושה בני אדם ב"פיגוע הפלילי" ביהודה הלוי בתל אביב בשנת 2003 וכן בניסיון רצח יריבו זאב רוזנשטיין. בית המשפט קבע כי אף שלא ביצע את המעשה בפועל, אברג'יל לקח בו חלק כראש ארגון הפשיעה. לפני הכרעת הדין ביקש אברג'יל לדבר, אך השופטים לא אפשרו זאת.
7 צפייה בגלריה
יצחק אברג'יל
יצחק אברג'יל
יצחק אברג'יל
(צילום: מוטי קמחי)
משמעות הכרעת הדין היא שאברג'יל בן ה-52, שצפוי להיכנס לפחות למאסר עולם אחד - וייתכן גם שלשלושה, כמספר עוברי האורח שרצח - לא ישתחרר בימי חייו. בנוסף הורשע אברג'ל בשורת סעיפי סחר בסמים בהיקף של קרוב לרבע מיליון שקל, בין היתר על הברחת 460 ק"ג קוקאין מפרו לקנדה יחד עם מספר 2 בארגון אבי רוחן, הברחת 11 ק"ג סמים לאנגליה על-ידי בלדרית שנעלמה, מכירה של 12 טונות חשיש במרוקו, יבוא סמים ליפן ועוד. רוחן עצמו זוכה מעבירת הרצח בפיגוע הפלילי, אך הורשע בסיוע לרצח.
לקריאת הכרעת הדין המלאה - לחצו כאן
אברג'יל יצא מאולם בית המשפט באמצע הקראת ההכרעה של השופטים גיליה רביד, ירון לוי ושי יניב, ולאחר שהורשע כבר במרבית העבירות נגדו. "התוועדנו לפנים הרבות של יצחק אברג'יל", אמרה ראש ההרכב רביד בסיום הקראת ההחלטה. "הוא ניסה לשכנע אותנו שזנח את דרך הפשע. הוא תיאר את התובנות שרכש בזכות לימודיו וצייו את הריאיון עם דן שילון והבטחתו שלא לחזור לפשע. לא ברור עד כמה התכוון לשנות את דרכו, אבל זה לא קרה. כעולה בין השאר מעדותו, חייו האפורים של עובד כפיים במפעל, מקום העבודה שבו הושם לאחר שחרורו, לא הלמו את אישיותו ואת שאיפותיו להערצה, כסף, כבוד ופרסום. המציאות לימדה שלא זו בלבד שלא שינה את דרכיו - אלא שגדל, התעצם, שכלל את קשריו ויכולותיו והקים ארגון עברייני רב-מעללים למגינת ליבה של החברה".
7 צפייה בגלריה
אבי רוחן הנאשם בבית המשפט
אבי רוחן הנאשם בבית המשפט
מספר 2 בארגון הפשע. אבי רוחן
(צילום: מוטי קמחי)
השופטים פירטו על ארגון פשע עוצמתי, בעל היררכיה שבראשה עמד אברג'יל, שהתנהל ב"משמעת ברזל", עם קבוצות וקודים מוסכמים על חבריו. "שמענו עדויות אינספור. "ראשי הארגון לא בחלו בפעולות אלימות, הצטיידו בטילי לאו במטרה לקטול מתחרים. ראש הארגון ובכיריו מימנו את פעולות הארגון בסחר בסמים".
"במשך השנים, דמותו הכריזמטית ורבת העוצמה של אברגי'ל העצימה את כוחו של הארגון ואת המוניטין שצבר", אמרו השופטים. "רבים בעולם העברייני ביקשו את קרבתו. קרבה ליצחק אברג'יל פתחה דלתות בעולם התחתון. מוניטין זה, שקיבל גם ביטוי תקשורתי, סייע לאברג'יל ולאנשיו ליצור קשרים בארץ ובעולם ולהעצים את פעילותו העבריינית של הארגון אשר גדל והתרחב עד שהפך לכוח בינלאומי משמעותי שפעל במגוון תחומים: נשק, הימורים, סמים ואלימות. כך, בין השאר, חברו אברג'יל ואנשיו לקבוצתו העבריינית של אבי רוחן ופעלו במשותף עמם להוצאות תכניות עברייניות רחבות היקף".
התובע במשפט, נסים מרום, אמר בסיום הדיון כי "זו סגירת מעגל אחרי מאמץ חובק עולם שנמשך 18 שנה, פרי שיתוף פעולה של המשטרה והפרקליטות. זה ארגון הפשיעה המסוכן שידעה ישראל, שעסק בסחר בינלאומי בסמים ובעבירות אלימות. הכרעת הדין היא מכה ניצחת של רשויות האכיפה נגד ארגוני הפשיעה שפעלו בישראל בעשורים האחרונים. מקווים שהכרעת הדין הזו יהיה כדי להקל ולו במעט מכאב משפחות הקורבנות ולהעביר מסר מרתיע לארגוני הפשיעה שירחיקו את המאבקים ביניהם מהציבור התמים, וכי הרשויות לא ירפו עד שיבואו איתם חשבון - גם בחלוף שנים ארוכות".
עורך דינו של אברג'יל מהסנגוריה הציבורית, שמשון וויס, הופתע מהכרעת הדין ואמר שהראיות שהמדינה הציגה התבססו על "עדי מדינה שקרנים", כלשונו. "נצטרך ללמוד את הערכת הדין, שמונה שני כרכים ומאות עמודים, ולשקול את צעדנו. אנחנו מאמינים בחפות של יצחק נילחם עליה בכל הערכאות ובכל האמצעים. נראה שאיציק לא מביע אמון במערכת המשפט, ומבחינתו זוהי רק עוד תחנה לבית המשפט העליון".
7 צפייה בגלריה
עורך הדין נסים מרום בבית המשפט
עורך הדין נסים מרום בבית המשפט
התובע שניהל את התיק. נסים מרום
(צילום: מוטי קמחי)
כתב האישום בפרשה, המכונה "פרשה 512", נחשב יוצא דופן בהיקפו. הוא הוגש על-ידי הפרקליטות נגד 18 נאשמים ביולי 2015. בראש רשימת הנאשמים עמד העבריין הבכיר אברג'יל. כתב האישום ייחס לו ולחבריו חברות בארגון פשיעה בינלאומי שפעל בתבנית מאורגנת, היררכית ושיטתית, מ-2002 ועד ל-2006 לפחות. לפי כתב האישום, הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, היו מעורבים בעבירות אלימות חמורות בישראל שכללו שורת רציחות, שמטרתן הייתה "לבסס את השפעתו ועוצמתו של הארגון נגד יריביו".
בכתב האישום תואר גם כי במסגרת הארגון, חבריו ייבאו, ייצאו וסחרו בסמים מסוכנים בהיקפים עצומים, בין מדינות שונות בעולם. הארגון פעל תוך הפעלת מערך לוגיסטי מורכב, שכלל זרועות באירופה, (בלגיה וספרד), במזרח הרחוק (שכונה "הזרוע היפנית") ובישראל.
7 צפייה בגלריה
הפיגוע הפלילי ביהודה הלוי, 2003
הפיגוע הפלילי ביהודה הלוי, 2003
הפיגוע הפלילי ביהודה הלוי, 2003
(צילום: תומריקו)
7 צפייה בגלריה
(צילום: אבי כהן)

"מגיל 14 אני יורה באנשים"

משפטו של אברג'יל ושל שאר חברי הארגון התנהל שנים ארוכות. הפרקליטות הציגה אין ספור הקלטות וחומרי חקירה, שנאספו לאורך שנים ארוכות במעקב והאזנות סתר אחרי אברג'יל וחבריו. כמות גדולה של חמישה עדי מדינה, שהיו חלק מארגונו, העידו זה אחר זה במשפט, וניסו להפליל את העבריין הבכיר, שמבחינתו הכחיש את המיוחס לו וטען כי אין ולא היה ארגון פשיעה ואין לו קשר לרציחות. אחד מעדי המדינה כבר הלך לעולמו, וכך גם אחד הנאשמים. נאשם נוסף, ששוחרר ממעצר בית, נמלט לחו"ל.
מי שנחשב בעיני הפרקליטות לסגנו של אברג'יל - מוטי חסין, וגם אחיו של יצחק אברג'יל, מאיר, חתמו במהלך המשפט על הסדר טיעון שבו התחייבו לרצות חמש שנות מאסר כל אחד. מאיר עצמו כבר שוחרר מהכלא.
7 צפייה בגלריה
מוטי חסין ו מאיר אברג'יל
מוטי חסין ו מאיר אברג'יל
מוטי חסין (מחייך, משמאל) ומאיר אברג'יל באחד הדיונים בפרשה. שניהם חתמו על הסדרי טיעון
(צילום: מוטי קמחי)
אברגי'ל עצמו העיד במשפט בעדות יוצאת דופן. הוא טען כי "אין דבר כזה ארגון אברג'יל" וסיפר גם על כך שמגיל 14 הוא יורה באנשים ואף ישב בכלא בגין רצח שביצע בגיל 17. למרות כל אלה, אברג'יל טען שאחרי שישב בכלא בפעם הראשונה - שם את הפשע מאחוריו.
בראש התביעה, עומד עורך הדין ניסים מרום, שליווה את הפרשה במשך שנים ארוכות. בתיק ייצגו גם הפרקליטות עו"ד שרון הר ציון, איריס רמתי ומיכל מזור קולר. את אברג'יל ייצג עורך הדין שמשון וויס מהסנגוריה הציבורית.